פרופ' יוסף לוין

פסיכיאטר מומחה בכיר

יול

23

2022

שיחה 9: המטופלים שלנו כמורינו

נכתב ע"י פרופ' לוין וד"ר סלגניק

המקרה של שלומית…

המטופלים שלנו הם לא פעם המורים שלנו להבנת העולמות הפנימיים הקשורים בחולי ובפסיכופתולוגיה.

כך "המעבדה" לפיתוח השיטה התיאורטית ל RGFT הייתה חדר הטיפול או בעצם מהלך הטיפולים ותוכנם.

כך, מחד לקורות את מטופל מסוים פוטנציאל ללמדנו אודות התפתחותה של מחלה או מצב נפשי מסויים ואף דרכים להתמודד עימם, ומהצד השני, למטפל יש לא פעם מחשבה או רעיון כיצד להתמודד עם הקורות עם מטופליו והוא בודק את יישומו עם מטופליו בעיקר בקליניקה אך גם במסגרת מחלקות של בית החולים הפסיכיאטרי.

כך למשל [TRIGGER EVENT ANALYSIS] TEA [אנליזת הטריגרים או האירועים התורמים לפריצת מצב חולי או פסיכופתולוגיה נפשיים] פותח בעקבות סיפורו של מטופל במחלקה הפסיכוגריאטרית, מהנדס נפה שמות ביתו שנהרגה לא השפיע עליו כמו ביקורת בעבודה והעברתו לתפקיד רוחבי ללא שינוי תנאיו בעבודה. אירוע אחרון זה נתפס על ידו כהשפלה נוראית והוא ניסיון אובדני בקפיצה מקומה גבוהה, דבר המלמד על היחסיות של טראומות ולא עולה בקנה אחד עם הסקלה המקובלת המכונה STRESS INVENTORY של HOLMES & RAHE .

חולה זה אפוא הדגים כי לסטרסורים [גורמי לחץ] משמעות אינדיבידואלית ולא כללית כפי שהיה מקובל.

ברצוננו להביא הפעם טיפול ארוך בו לוותה חולה ביפולרית או מנית דפרסיבית [שתכונה האן שלומית] על ידי אחד מאיתנו [י.ל.] כשני עשורים.

בטיפול נידונו נושאים רבים כולל טיפול תרופתי. אך כאן נתמקד בהיבט אחד והוא הטיפול בדמיון מודרך.

מטופלת זו טופלה קודם לכן בטיפול אנליטי, בבואה לטיפול ביקשה להיות מטופלת בדמיון מודרך אך בלא הכוונה מצד המטפל [בעצם כאן ההדרכה של הדמיון על ידי המטפל הייתה מינימלית].

תחילה נאמר לה באיטיות ובהדרגה לעצום את עיניה ולתת לאברי הגוף להיות רפויים.

ולאחר מכן המשפט "תני לדמיון להוביל אותך או את אותו כרצונך ואני [המטפל] אספור באיטיות עד 30.

מצב זה של דמיון ארך כ25 עד 30 דקות.

כך הופיעו שורת דימויים מתחלפים בדמיונה כאשר לא נשאלה על כך דבר מצד המטפל.

להלן נביא את שכתבה מילה במילה, בהסכמתה כמובן, תוך השמטת פרטים מזהים.

דמיון מודרך במהלך השנים

הערה מקדימה: כל הדימויים הם ביטויים שונים ומגוונים לכוחות הנפש שבתוכי.

תקופה ראשונה – הנחש המאיים

בתקופה הראשונה של הטיפול ולאורך זמן רב בכל דמיון מודרך ראיתי נחש מאיים גדול ומפחיד. זה היה דמיון מודרך קבוע שחזר על עצמו באותו אופן. הייתי מתעוררת מהדמיון הזה מבוהלת ומפוחדת תמיד.

הנחש- מבטא את מחלת המאניה דפרסיה. ההבדל בין הנחש לכל חיה מאיימת אחרת כגון: אריה, שבשאר החיות הסכנה מולך אתה מודע לסכנה, רואה אותה מתקרבת ויכול לנסות לברוח ממנה לעומת זאת נחש היא חיה שעוד לפני שאתה רואה ומכיר בסכנה הנחש כבר הספיק להכיש אותך. ככה מחלת המאניה דפרסיה שהחולה עמוק בהתקף ובבעיה אולם האדם החולה עצמו לא מודע לסכנה ולעיוותי החשיבה. ההתקף והסכנה מופיעים כאשר אין כבר מודעות הכרתית וחשיבה לוגית וטיפול בבעיה אצל החולה עצמו. כמו הכשת הנחש קודם התקף ורק בשלב מאוחר יותר הכרה בעוצמת הבעיה.

תקופה שניה – הצומח

תקופת הצומח בכללותה מבטאת תהליך של התחלת הצמיחה ושינוי וגם את הסוף של התהליך- מה עתיד לצאת ממני מתן פירות ביטוי להצלחה בתחומים שונים.

תקופת צמחים ועצים ללא פרי- לאחר תקופת הנחש התחלתי לראות עשבים ועצי סרק.

כשהתעוררתי מהדמיון המודרך בתקופה הזאת הבנתי שיש תהליך איטי של התקדמות אבל התאכזבתי שאין פירות.

תקופת עצים עם פירות- ראיתי עצי פרי מגוונים מסוגים שונים. כשהתעוררתי מהדמיונות הללו שמחתי שסוף סוף אני מצליחה לראות שגם אני לבסוף אתן פירות. " יצא ממני משהו".

עץ אחד גדול שגדלים עלין במקביל סוגי פירות שונים- תקופת הצומח הסתכמה לבסוף בדמיון מודרך ספציפי שבו ראיתי עץ אחד גדול ועליו גדלים ביחד מנגו, אבטיחים, מלונים, תפוזים, אפרסקים, תפוחים וכולי. הדמיון הזה זכור לי באופן מיוחד, זה היה יום גשום במיוחד (במציאות) והופעת העץ הזה בדמיון בליווי קולות הגשם מבחוץ היה מאוד ראלי ומשמעותי עבורי. הדמיון הזה כמובן שימח אותי מאוד וליווה אותי לאורך כל השנים בתת- מודע שגם ממני עתיד לצאת דברים טובים מאוד.

תקופת החיות-

בתקופת החיות הופיעו בדמיון מודרך חיות שונות שכל אחת מהן ייצגה תכונה נפשית אחרת. תקופת דמיון מודרך תוך ראיית חיות שונות ארכה תקופה ארוכה של מספר שנים.

החיות השונות וכוחות הנפש שהן מייצגות:

אפרוח מרוט נוצות- אפרוח קטן וחלש מפוחד. זכור לי דמיון מודרך שראיתי את האפרוח חלש וקשה לו בתוך זירת אגרוף ריקה. האפרוח מבטא את החולשות, החרדות והפחדים.

לביאה- לביאה חזקה ועוצמתית. זכור לי דמיון מודרך שפעם הלביאה שבי נאבקה עם אריה וניצחה אותו. הלביאה מבטאת עוצמה יוצאת דופן.

הזאבה- זאבה שצבעיה היו לבן אפור ושחור. חיה יפה ומרשימה מאוד. הזאבה מבטאת חוכמה בעיני.

דולפינה- הדולפינה הופיעה פעמים רבות חיה חביבה ושמחה. דולפינה מבטאת בעיני אף היא חוכמה.

דגים- לעיתים לצד הדולפינה שחו דגי מאכל שונים. דגים מבטאים את הברכה בראש השנה שנהיה "לראש ולא לזנב". שאיפה להתקדמות.

צב- מבטא את נשיאת העבר על גבי. שהעבר הוא נטל חיי גם בהווה.

כלב- מבטא אהבה וחום אנושי.

פיל- פיל גדול ומרשים ממין זכר. מבטא חוכמה.

דובה- דובה גדולה טובה עוטפת אותי באהבה וחום. הדובה מבטאת חום ואהבה אימהית. עד היום בעקבות הדמות האהובה הזאת דובים הן חיות שאהובות עלי מאוד.

תמונה שמכילה מים, חוץ, דשא, יונקהתיאור נוצר באופן אוטומטי

תקופת דמויות אנושיות ממין זכר-

דמויות אנושיות ממין זכר הן דמויות שמבטאות את המעבר לתקופה של התמודדות מוצלחת יותר עם המחלה ויכולת טובה יותר "להסתכל למחלה בעיניים". בדמויות האלה יש קירבה אלי כבן אדם אבל הן גם שונות ממני משום שהן לא דמויות נשיות.

מתקופה זאת זכורות לי בבירור רק שלוש דמויות:

דמות נער חוף- בחור צעיר שחי במין כפר נופש על חופים בסגנון חופי הוואי שבסרטים. הוא בחור עם שיער ארוך וחמוד לבוש בגדי נופש. הדמות ואיך שהיא נראתה מאוד מזכירה לי את אחי הצעיר כפי שהיה נראה בגיל 20 ( גם לאחי בגיל הזה היה שיער ארוך). אח זה תמיד היה אהוב עלי באופן מיוחד גם שהייתי נערה צעירה טפלתי בו. אני מאוד מעריכה אותו היום אפילו עד כדי הערצה של תכונות אופי מסוימות שלו. פרט חשוב לציון אני הובחנתי כמאנית דפרסיבית בגיל 20.

דמות זאת מבטאת את המוח- בתקופה ההיא התפלאתי מצד אחד שהמוח מיוצג על ידי דמות צעירה ולא זקן חכם למשל. אך מצד שני זה הולם את אופי המחלה שלעיתים מסתלקת ממני הדעת הרציונלית.

איש עסקים- נראה כמו איש עסקים אמיד מאוד שעון יוקרתי מאוד על היד לבוש בחליפות יוקרה. הדמות הייתה מייעצת לי כיצד לפעול ולהצליח. דיבר בחוכמה.

דמות גברית דוחה מאוד- דמות עם פנים מעוותות ודוחות עם תסרוקת של היטלר. שנאתי מאוד את הדמות הזאת היא עוררה בי דחיה רבה.

תקופת דמויות נשיות שהן לא אני עצמי-

דמויות נשיות שונות שהן לא אני זכורות לי רק שתי דמויות:

דמות המשוגעת- מפחידה מאיימת.

דמות אשת עסקים- אשת עסקים מצליחנית מאוד, מתפקדת בעולם.

תקופת דמיון מודרך של דמויות שונות שהן אני עצמי במגוון של תפקידים שונים-

בתקופה זאת אני רואה את עצמי בתפקידים שונים ובדימויים שונים. תקופה זאת ארכה זמן רב.

הדמויות שהן אני בהיבטים השונים:

אני המשוגעת- מפחידה את שאר הדמויות מאיימת, אלימה ותוקפנית. לעיתים ראיתי אותה יושבת בכלא. כמובן, דמות זאת מבטאת את המחלה וההתקפים הקשים.

אני העורכת דין- לבושה כמו עורכת דין בייצוג שבסרטים. היא לבושה כמו עורכת דין אבל שונאת את המקצוע. פירוט בהמשך. אני בהשכלתי עורכת דין ששנאתי את המקצוע וסבלתי מאוד בהתמחות.

אני כסופרת- אני מופיעה כדמות נשית משנות השלושים של המאה העשרים. הדמות מאוד בטוחה בעצמה מעשנת סיגריות עם פומית ותסרוקת קארה, לבושה בשיא צו האופנה של התקופה ההיא. בשנים הללו במודע לא הייתי בטוחה בעצמי, מעולם לא עישנתי אבל תסרוקת דומה לתסרוקת של הדמות הייתה לי כשהייתי ילדה בגן. אבי ז"ל תמיד רצה וביקש שאני אכתוב ספרים.

אני כדמות מהמאה ה-19- אני לובשת שמלות מפוארות של המאה ה-19 התסרוקת כמו במאה ההיא. היא דמות נשית מאוד אלגנטית. זכור לי דמיון מודרך שהיא מטיילת ליד הנהר ועושה פיקניק ביום שטוף שמש. הדמות הזאת הופיעה מספר פעמים. הערה לציון: אני מאוד אוהבת את הבובות לקישוט הוויקטוריאניות הללו, אך מעולם לא קניתי לי אחת כזאת. דמות זאת היא הדמות היחידה שאני לא יודעת מה היא מייצגת בתוכי.

אני כמרצה- אני מרצה באולם בתוך האקדמיה. הדמות לבושה באלגנטיות ומסודרת, מפגינה ביטחון עצמי. הדמות הזאת מרצה באקדמיה. לעיתים ראיתי את עצמי גם כמרצה וגם כסטודנטית של עצמי. לעיתים אני הסטודנטית לא הבנתי על מה אני המרצה מדברת. הדמות הזאת הופיעה מספר רב של פעמים. במציאות אני בעלת תארים במשפטים, חינוך, מדע המדינה ופילוסופיה יהודית ויש לי תעודת מגשרת מטעם לשכת עורכי הדין. כמו כן לימדתי סטודנטים משפטים לפרנסתי ובעבר הרחוק שקלתי להרצות באופן פרטי בתחומים שונים כגון: חשיבה יצירתית.

אני כנסיכה- לעיתים הופיעה דמות שהתלבשה כמו נסיכה והיה לה כתר. השמלה שלה והנעליים שלה היו בצבע כסף. צבע כסף מייצג את מידת החסד בעולם על פי הקבלה.

בתקופה האחרונה אני מופיעה בדמיון מודרך כמו שאני במציאות ולא דמות שאני משחקת-

אני המשוגעת הנורמלית- אולי הדמות החשובה ביותר מכל הדמויות. אני עצמי מופיעה ואומרת שאני הדמות המשוגעת אבל אני אסופה מדברת ברציונליות וששואלים אותי אני נותנת לעצמי עצות מאוד חכמות. מפתיע כמה הדמות הזאת חכמה. אני אומרת שאני המשוגעת אבל למעשה הביטוי של זה בתקופה האחרונה היא ביטוי לחוכמה יוצאת דופן.

תיאורי דמיון מודרך שמהווים נקודות ציון של שינוי במהלך השנים:

* דמיון מודרך בו דברתי עם הנחש-

זה היה דמיון מודרך שלאחר תקופה ארוכה שרק פחדתי מהנחש והייתי מבועתת ממנו ראיתי את הנחש הגדול והמאיים והתחלתי לתקשר אתו ולדבר אתו. זאת הייתה הפעם הראשונה שנקטתי פעולה אקטיבית מול הנחש. תוכן הדברים שאמרתי לנחש לא זכורים לי.

* דמיון מודרך שהנחש לא הופיע בו-

שנים חיכיתי לרגע שבו אני אתעורר מדמיון מודרך ובו הנחש עצמו לא יופיע, אני לא זוכרת את תוכן הדמיון מודרך הזה אבל אני בהחלט זוכרת את תחושת ההקלה שקמתי איתה לאחר שלא ראיתי נחש כלשהו בדמיון מודרך שלי.

* העץ עם ריבוי הפירות השונים גדלים עליו במקביל-

מפורט לעיל

* דמיון מודרך שבכיתי בו דמעות ממש-

זכור לי דמיון מודרך שהתוכן לא זכור לי אך שבכיתי עם דמעות ממש, אבל זכורים לי תחושות העצב והמצוקה והגעגוע שהתעוררתי איתן.

* דמיון מודרך משרד עורכת דין-

זה היה דמיון מודרך לאחר קבלת הרישיון של עריכת הדין שבו שקלתי אם לעסוק במקצוע הזה. ראיתי את עצמי לבושה בבגדי עורכי דין אלגנטיים נכנסת למשרד מאוד מפואר. ראיתי את עצמי יושבת במשרד ולא מצליחה לתפקד שנאתי את זה מאוד. לא הצלחתי למצוא שום תחום במשפטים שאתחבר אליו כגון עיסוק בחוזים. המסר בדמיון הזה היה מאוד ברור וחד שאני ממש אבל ממש לא רוצה לעסוק במקצוע הזה. במציאות מאוד שנאתי את ההתמחות וסבלתי בה.

* דמיון מודרך שאני מטפלת באנשים-

בדמיון זה ראיתי את עצמי בפעם הראשונה ממטופלת ונתמכת לדמות שמטפלת בשני אנשים. נקודת ציון חשובה מאוד מבחינת המסר.

* דמיון מודרך עם גמל שלמה-

בדמיון זה ראיתי גמל שלמה לבוש בחליפה וששאלתי אותו במה לעסוק בחיים, הוא ענה לי תהיי מעצבת תכשיטים. מוטיב התכשיטים הופיע במהלך השנים רבות, לעיתים טבעות מזהב ולעיתים תכשיטים זולים. במציאות יש לי חנות תכשיטים באינטרנט.

* דמיון מודרך מפגש עם שדים-

אני רואה את עצמי נוסעת עם עגלה וסוסים עם שניים מהאחים שלי. במקום מסוים בעיר מגורי אני רואה בולען גדול נפער. אני נכנסת לבולען לבד ואני רואה שדים מפחידים צוחקים ועם קולות משונים. לאחר מכן אני רואה את מלך השדים, אני מצליחה להתמודד עם מלך השדים ולכלוא אותו בכלוב ( לא זכורה לי הדרך שהתגברתי עליו, רק שלבסוף ניצחתי). בפרשנות שלי דמיון זה מייצג את תהליך ההתגברות על השדים הפנימיים שבי.

* דמיון מודרך שבו אני מתפללת לבורא עולם-

בדמיון זה אני מתפללת לקדוש ברוך מעומק הלב עלי ועל המשפחה שלי. השילוב של אמונה וההרפיה בדמיון הוא שילוב רגשי חזק. אני קמה מעודדת מאוד מהדמיון מודרך הזה. דמיון זה הופיע במהלך השנים פעמים רבות.

* מפגש עם סבא וסבתא שלי ז"ל-

במספר דמיונות מודרכים ראיתי את סבא וסבתא שלי זיכרונם לברכה. ראיתי את עצמי מתחננת אליהם שיתנו לי משהו ובסוף אני מקבלת עציץ של עץ אבוקדו עם שלוש פירות. לסבי וסבתי היה עץ ענק של אבוקדו בחצר. הייתי הנכדה האהובה ביותר על סבי מכל הנכדים וגם ממנו ירשתי את מחלת המאניה דפרסיה. דמיון זה מעיד על המשכיות, מאוד התרגשתי מדמיון זה והתחזקתי ממנו.

* דמיון מודרך על אבי ז"ל-

בדמיון הזה ראיתי את אבי זכרונו לברכה מברך אותי ואומר לי שהוא מאוד מרוצה ממני. אני במציאות נמצאת בשנת האבל הראשונה על אבי וחיכיתי זמן רב לפגוש אותו בדמיון מודרך. המסר שאבי רואה אותי מעולם האמת הוא מרוצה ממני, הדמיון הזה מאוד מאוד ריגש וחיזק אותי.

* מפגש שלי עם האני שלי כאשר אני בגיל 19-

בדמיון הזה אני רואה את עצמי העכשווית נכנסת למקום העבודה שלי בגיל 19 שהיה גן ילדים בעיר מגורי (המקום מופיע בדמיון כפי שהיה במציאות). אני אומרת לעצמי הצעירה באתי לקחת אותך מכאן. אנחנו יוצאות מהגן ומתרחקות ממנו. הפרשנות שלי לדמיון הזה שבניגוד לכל המשפחה שלי מעולם לא רציתי להיות שכירה ושיכתיבו לי מה לעשות וחזרתי לעבודה הראשונה שלי כשכירה על מנת להוציא את עצמי משם.

* מפגש שלי עם האני שלי כאשר האני בת 16-

אני רואה את עצמי העכשווית בכפר נופש לחופי הכינרת מטיילת עם כלב יש במציאות בכפר הנופש הזה מזח ( במציאות- עשינו נופש משפחתי בכפר זה). אני פוגשת את עצמי כפי שאני מצולמת בגיל 16 בתמונה שבה אני בטיול על מזח ( במציאות- יש לי תמונה בה אני מצולמת בטיול על מזח). האני העכשווית אומרת לבת ה-16 אני העתיד שלך. היא אומרת לי שהיא לא מזהה אותי, אני מנסה להסביר שיש לנו קשר עתידי, היא מסתכלת עלי בזרות ואומרת לי לך יש כלב לי יש קרנף. הכלב לשיטתה של בת ה-16 פחות טוב מהקרנף שלה. אנחנו נכנסות למבנה ושיוצאות ממנו אני העכשווית אומרת גם לי יש קרנף ובחוץ ליד הדלת מופיע קרנף גדול ומרשים ששייך לשלומית העכשווית.

* אלמנטים מוזרים שהופיעו בדמיון מודרך-

דגים בחליפות

כלבים יושבים על כסאות כמו בני אדם סביב שולחן אוכל מפואר ולומדים תורה

תפוזים- לדעתי מבטאים פרנסה ראשי תיבות תפוח זהב.

צנוניות- יש חשיבות לצבע הירק. אדום- מסמל את מידת הדין בעולם לבן- מסמל את מידת החסד בעולם על פי הקבלה.

מבט רוחבי על התהליכים הרגשיים והמחשבתיים שמופיעים בדמיון מודרך לאורך כל השנים-

  1. יכולת להתקרב רגשית מחשבתית להיבטים הקשים שבמחלה. ככל שהשתנו התקופות והופיעו דמויות שהן קרובות אל האני כפי שאני במציאות כך יש יכולת לבחון את המחלה באופן פחות מפחיד וחרדתי.
  2. בניתוח לאחור למעט תקופת הנחש (שהייתה כאמור ארוכה במיוחד). מופיעים לאורך התקופות השונות שני דימויים הפוכים ומנוגדים ממש של כוחות הנפש. מצד אחד משוגעת- אלימה מפחידה חלשה. מצד שני יש גם דימויים- של דמויות חזקות וחכמות מאוד למשל הלביאה והזאבה או אשת עסקים. במודע חשבתי שהמחלה גרמה לי להיות אדם מאוד חלש ותלותי, אבל במבט לאחור היו בתוכי בתת-מודע גם כוחות נפש לא מעטים שמבטאים עוצמה וחוכמה ממשית. לדעתי, כוחות הנפש הלא מודעים החזקים היו מסגרת נפשית לשיגעון.
  3. תהליך שבולט לאורך השנים הוא תהליך של התחזקות ויכולת טובה יותר לסמוך על עצמי. אני פועלת בעולם יוצרת ועושה. תהליך של התחזקות של הביטחון העצמי והיכולת לסמוך על עצמי למרות ההיסטוריה של ההתקפים והמחלה הלא פשוטה.

דבריה הובאו כאן בדיוק כפי שכתבה וללא כל השמטות לבד ממחיקת פרטים מזהים. ניתן ללמוד רבות מכתיבתה

אך אנו מבקשים להתייחס כאן להיבט אחד אותו כתיבתה מדגימה, והוא:

ההבדל המכריע בין דמויות מופנמות ומטאפוריות.

החולה המסוימת הזו בגלל יכולת הדמיון המובהקת שלה מאפשרת לנו להדגים כיצד למתוח קו מכריע בין הדימויים המופנמים לבין הדימויים שניתן לעוררם באמצעות הדמיון אך אינם מופנמים.

אם נרחיב בנושא הרי כפי שאנו יכולים לראות, המטופלת מעלה תמונות שונות במהלך המפגשים בדמיונה, חלקם אודות אנשים מסביבתה הידועה (עורכי דין, אנשי עסקים), חלקם קרובי משפחתה (אביה, סבה וכו'), חלקם היא עצמה בגילאים שונים ובמצבים נפשיים שונים. מה שמשותף לכל הדימויים הללו הוא שניתן לייחס אותם לאנשים אמיתיים מעברה.

מלבד הדמויות הללו המייצגות אנשים שפגשה בפועל בחייה, ישנם אחרים, הן ממוצא אנושי והן ממוצא לא אנושי: גבר בבגדים כהים עם פנים מאיימות, נער צעיר עם שיער ארוך הדומה במקצת לאחיה הצעיר, זאב, פיל וכו'. אם ננסה למצוא את המכנה המשותף שלהם נוכל לגלות כי לכולם יש משמעות מטאפורית כלשהי , במילים אחרות, הם מייצגים רעיון מופשט כלשהו ואינן דמויות מפותחות ומאוחדות לחלוטין.

כאן ברצוננו להדגיש את ההבדל המכריע בין דמויות מופנמות ומטאפוריות:

דימויים או דמויות מופנמים נוצרים כתוצאה מהפנמה של תכונות שונות של יצורים חיים הקיימים במציאות הן כיחידים והן כקבוצות (עבורנו, בני האדם, בחלק המכריע שלהם הדמויות הינן אנושיות כלומר בני אדם)ו, הפנמה זו משלבת מאפיינים התנהגותיים, רגשיים, ועבור בני אדם אלו כולל גם עמדות ודעות ספציפיות.. התהליך כולו מבוסס ברובו על מודלים והשפעות חברתיות ואינו דורש בהכרח שפה כתנאי מוקדם.

להיפך, דימויים או דמויות מטאפוריות קשורים במהותם לשפה ובדרך כלל מסמלים מושג מופשט כלשהו. לדוגמה, גינגיס חאן יכול לסמל אכזריות, אריה יכול לסמל כוח, ינשוף – חוכמה, כלב – נאמנות וכו' .

חשוב להדגיש כי בהקשר זה, כל האמור לעיל הם הכללות ולא נושאים קונקרטיים.

אבל, אם אנחנו מדברים על אדם או בעל חיים מסוים שיש לו משמעות אישית כלשהי עבורנו אז אנחנו יכולים להניח שזה אמור להפוך לדימוי מופנם. שוב, נקודת המפתח כאן היא שזה צריך להיות איזשהו נושא מוחשי טעון במשמעות אישית עבורנו.

לסיכום, דמויות מופנמות הן תמיד בעלות אופי מורכב ובעלות משמעות אישית עמוקה, בעוד שדמויות מטאפוריות מקורן בתת-תרבות, מבטאות רק מושג מופשט אחד או בודדים, נפוצות בקבוצה גדולה של אנשים, ובדרך כלל יש להן משמעות אישית מועטה.

להתראות בשיחה הבאה,

ד"ר איגור סלגניק ופרופ' יוסי לוין

לרשום תגובה