פרופ' יוסף לוין

פסיכיאטר מומחה בכיר

אפר

9

2023

צמיחה בתוך דמיון מודרך של 20 שנה אצל חולה ביפולרית

נכתב ע"י פרופ' לוין

דמיון מודרך הוא טכניקת הרפיה והדמיה הכוללת יצירת דימויים מנטליים בכדי לעזור לאנשים להתמקד, להירגע ואולי אף להרפא. זוהי צורה של התערבות במרחב של גוף-נפש המשתמשת בכוחו של הדמיון על מנת להביא לשינויים חיוביים ברווחה הרגשית לעיתים אף ברווחה הפיזית.

ניתן לתרגל דמיון מודרך לבד ביחידות או בעזרת מטפל או לעיתים אף בעזרת הקלטה קולית. הדמיון המודרך מצורף לעתים קרובות לטכניקות הרפיה אחרות, כגון נשימה עמוקה, הרפיית שרירים מתקדמת, או מדיטציה.

שימושים בדמיון מודרך:

א] הפחתת מתח: דמיון מודרך יכול לעזור לאנשים להפחית מתח על ידי קידום הרפיה והפחתת חרדה. תרגול כזה זה יכול להיות מועיל במיוחד עבור אלה החווים מתח מתמשך, מתח הקשור לעבודה או מתח מבעיות אישיות.

ב] שליטה והפחתה בכאב: דמיון מודרך הוכח כמסייע לאנשים להתמודד עם כאב אקוטי או כרוני, כמו חולי סרטן למיניו, חולים לאחר ניתוח או אנשים עם מצבי כאב כרוניים. על ידי מיקוד המוח בתמונות נעימות, הטכניקה יכולה לעזור להפחית את תפיסת הכאב.

ג] ריפוי רגשי: ניתן להשתמש בדמיון מודרך לטיפול בבעיות רגשיות, כגון חרדה והפרעת דחק פוסט-טראומטית (PTSD). על ידי עידוד דימויים מנטליים חיוביים, דבר יכול לעזור לשפר את מצב הרוח ולקדם תחושה של רווחה.

ד] שיפור השינה: אנשים עם נדודי שינה או הפרעות שינה עשויים להפיק תועלת מדמיון מודרך, שכן הוא יכול לעזור להשקיט את המוח ולעודד הרפיה, מה שמקל על ההירדמות והשינה.

ה] שיפור ביצועים ספורטיביים: ספורטאים משתמשים לפעמים בדמיון מודרך בכדי לדמיין ביצועים מוצלחים ולשפר את המיקוד, המוטיבציה והביטחון העצמי.

ו] תמיכה במערכת החיסון: מחקרים מסוימים גורסים כי דמיון מודרך עשוי לעזור לחזק את מערכת החיסון על-ידי הפחתת סטרס וקידום הרפיה, מה שיכול, בתורו, לשפר את הבריאות הכללית.

ז] הכנה לפרוצדורות רפואיות: ניתן להשתמש בדמיון מודרך בכדי לסייע למטופלים להתכונן נפשית לניתוח או להליכים רפואיים אחרים, כמו גם להתמודד עם כל חרדה או פחד הקשורים להליך.

ח] ולבסוף כעזר לצמיחה אישית לגילוי עצמי ולהתמודדות וויסות רגשי אל מול חולי : דמיון מודרך יכול לעזור לאנשים לחקור את המחשבות, הרגשות והחוויות הפנימיות שלהם, לטפח צמיחה אישית ומודעות עצמית ותפיסה והכלה של נכות ומחלה. מטרה זו תבוא לידי ביטוי בדמיון המודרך "הספונטני או בעצם שאינו מודרך" שנביא להלן.

נראה כי דמיון מודרך עובד על ידי הפעלת מגוון מנגנונים מוחיים שונים, כולל:

קליפת המוח הראייתית: קליפת המוח הראייתית אחראית על עיבוד מידע חזותי. כאשר אדם עוסק בדמיון מודרך, אזור זה במוח מופעל בזמן שהוא מדמיין תמונות חזותיות.

האמיגדלה: הגרעין המוחי הקרוי האמיגדלה אחראי על עיבוד רגשות. במהלך דמיון מודרך, האמיגדלה עשויה להיות מופעלת כאשר אדם חווה מגוון רגשות, כולל רגשות שליליים הקשורים לתמונות שהוא מדמיין.

קליפת המוח הקדם-מצחית: קליפת המוח הקדם-מצחית אחראית על שליטה קוגניטיבית וקבלת החלטות. כאשר אדם עוסק בדמיון מודרך, אזור זה במוח עשוי להיות מופעל כאשר הוא מקבל החלטות לגבי הדימויים המנטליים שהוא יוצר.

מערכת העצבים הפאראסימפתטית: מערכת העצבים הפאראסימפתטית אחראית על תגובת "מנוחה ורפיון" בגוף. דמיון מודרך הוכח כמפעיל מערכת זו, מה שמוביל לירידה בקצב הלב ובלחץ הדם, כמו גם לעלייה בהרפיה. באופן כללי, דמיון מודרך נחשב כמפעיל מנגנונים מוחיים שונים המקדמים הרפיה, מפחיתים מתח ומשפרים ריפוי.

גם במחלה הביפולרית, הדו קוטבית, ניתן לעשות שימוש בדמיון מודרך. עם זאת חשוב לציין כי אין להשתמש בדמיון מודרך כטיפול עצמאי ויחידי בהפרעה הדו קוטבית. יש להשתמש בו לצד טיפולים מבוססי ראיות אחרים, כגון תרופות ופסיכותרפיה, כחלק מתוכנית טיפול מקיפה. כדאי תמיד להתייעץ עם איש מקצוע בתחום בריאות הנפש לפני תחילת דמיון מודרך או כל טיפול משלים אחר בכדי להבטיח שהוא מתאים ובטוח לצרכים הספציפיים של האדם.

ככלל בדרך כלל יעשה שימוש בדמיון מודרך במחלה הביפולרית למטרת:

א] הפחתת מתח: מתח יכול להחמיר סימפטומים דו קוטביים, ודמיון מודרך יכול לעזור לאנשים להירגע ולנהל מתח בצורה יעילה יותר.

ב] ויסות תסמיני וסימני חרדה ודיכאון: דמיון מודרך יכול לסייע בהתמודדות עם תסמיני חרדה ודיכאון הקשורים להפרעה דו קוטבית על ידי עידוד דימויים מנטליים חיוביים וקידום הרפיה.

ג] שיפור השינה: הפרעות שינה שכיחות בהפרעה דו קוטבית, ודמיון מודרך עשוי לעזור לשפר את איכות השינה על ידי קידום הרפיה ו"השקטת" המוח.

ד] ויסות רגשי: דמיון מודרך יכול לעזור לאנשים להיות מודעים יותר למצבם הרגשי וללמד אותם אסטרטגיות לניהול רגשותיהם בצורה יעילה יותר, מה שעשוי לסייע בייצוב מצב הרוח.

אמנם שבדרך כלל המטפל מדריך את המטופל ומלווה אותו במהלך הדמיון המודרך הרי שניתן לתרגל דמיון מודרך גם באופן פתוח וספונטני יותר, שבו מעודדים את הפרט לחקור את הדימויים והחוויות שלו ללא הוראות ספציפיות מהמטפל. גישה זו מכונה לעתים דמיון או דימויים "לא מונחים" או "ספונטניים".

בסוג זה של תרגול, תפקידו של המטפל מתמקד יותר ביצירת סביבה בטוחה ותומכת עבור הפרט לחקור את עולמו הפנימי. המטפל יכול להציע הנחיות כלליות שיעזרו ליזום את התהליך, כגון עידוד האדם לדמיין סביבה שלווה או מרגיעה. עם זאת, לאחר מכן ניתן לאדם החופש לתת לדמיון שלו להנחות אותו ללא כיוון ספציפי.

גישה זו יכולה להועיל לאנשים מסוימים, שכן היא מאפשרת חקירה אישית גדולה יותר וגילוי עצמי. גישה כזו יכולה לעזור למשתתפים לקבל תובנות לגבי המחשבות, הרגשות והחוויות שלהם. עם זאת, חשוב לציין כי שיטה זו עשויה שלא להתאים לכל אחד, במיוחד למי שמתקשה ביצירת דימויים מנטליים או שמתקשה לנהל רגשות עזים או דמיון מטריד ללא הדרכה.

בעת שימוש בדמיון ספונטני, חיוני שהמטפל יעקוב אחר תגובותיו של הפרט ויספק תמיכה לפי הצורך. המטפל עשוי להתערב אם האדם הופך להיות נסער מאוד או מוטרד על ידי הדמיון, לעזור לו לקרקע את עצמו ולעבד את החוויה שלו.

כמו בכל טכניקה טיפולית, הבחירה להשתמש בדמיון ספונטני צריכה להיקבע בכל מקרה לגופו, תוך התחשבות בצרכיו של הפרט, העדפותיו ושיקול דעתו המקצועי של המטפל. להלן מראי מקום למעוניינים להרחיב ולקרוא.

  1. Kosslyn, S. M., Ganis, G., & Thompson, W. L. (2001). Neural foundations of imagery. Nature Reviews Neuroscience, 2(9), 635-642.
  2. Pearson, D. G., Deeprose, C., Wallace-Hadrill, S. M., Heyes, S. B., & Holmes, E. A. (2013). Assessing mental imagery in clinical psychology: A review of imagery measures and a guiding framework. Clinical Psychology Review, 33(1), 1-23.
  3. Holmes, E. A., & Mathews, A. (2010). Mental imagery in emotion and emotional disorders. Clinical Psychology Review, 30(3), 349-362.
  4. Leuner, H. (1969). Guided affective imagery (GAI): A method of intensive psychotherapy. American Journal of Psychotherapy, 23(1), 4-22.
  5. Singer, J. L. (1975). Navigating the stream of consciousness: Research in daydreaming and related inner experience. American Psychologist, 30(7), 727–738..
  6. J. E. Shorr, P. Robin, J. A. Connella, & M. Wolpin (Eds.), Imagery: Current perspectives (pp. 153-167). Plenum Press.
  7. Voluntary and Involuntary Imagination: Neurological Mechanisms, Developmental Path, Clinical Implications, and Evolutionary Trajectory Author(s): Andrey Vyshedskiy Source: Evolutionary Studies in Imaginative Culture , Fall 2020, Vol. 4, No. 2 (Fall 2020), pp. 1-18 Published by: Academic Studies Press
  8. Klinger, E. (1990). Daydreaming: Using waking fantasy and imagery for self-knowledge and creativity.

ברצוני להביא הפעם טיפול ארוך בו לוותה חולה ביפולרית או מנית דפרסיבית [שתכונה בשם הבדוי שלומית האן] על ידי כשני עשורים.

בטיפול עצמו נידונו נושאים רבים כולל טיפול תרופתי והענות לו לצד שיחות תמיכתיות ופסיכותרפויטיות בנושאים רלבנטיים. אך כאן נתמקד בהיבט אחד והוא הטיפול בדמיון מודרך. כך, בפגישות רבות ביקשה שלומית לייחד כעשרים עד עשרים וחמש דקות לדמיון מודרך. כבר בבואה לטיפול ביקשה להיות מטופלת בגישה זו של דמיון מודרך אך בלא כל הכוונה מצד המטפל. לאחר התלבטות ובירור עימה נתנו בטיפולים מקום לבקשתה זו. וכך ההדרכה של על ידי הייתה מינימלית וכללה השראת הרפיית שרירי הגוף במסגרתה נאמר לה באיטיות ובהדרגה לעצום את עיניה ולתת בהדרגה לכל אחד מאברי הגוף להיות רפויים ונינוחים, ולאחר מכן לגוף כולו תוך שהמטפל סופר באיטיות עד עשר ולאחר מכן אומר את המשפט "תני כעת לדמיון להוביל אותך או את אותו כרצונך ואני [המטפל] אספור באיטיות עד 30.

מצב זה של דמיון ארך כ 20 עד 25 דקות. כך הופיעו שורת דימויים מתחלפים בדמיונה. לאחר כל דמיון כזה שאינו מודרך נערכה שיחה קצרה בו דיווחה על דימוייה ופרשה כיצד היא מבינה אותם בנוכחותו של המטפל שהפגין עמדה מקבלת ומכילה.

להלן נביא את שכתבה, באותיות איטליות אדומות, מילה במילה, בהסכמתה המלאה כמובן, מתוך רצונה הברור לעזור לאחרים הסובלים ממחלות נפשיות, תוך השמטת פרטים מזהים:

"דמיון מודרך במהלך השנים

הערה מקדימה: כל הדימויים הם ביטויים שונים ומגוונים לכוחות הנפש שבתוכי.

תקופה ראשונה – הנחש המאיים

בתקופה הראשונה של הטיפול ולאורך זמן רב בכל דמיון מודרך ראיתי נחש מאיים גדול ומפחיד. זה היה דמיון מודרך קבוע שחזר על עצמו באותו אופן. הייתי מתעוררת מהדמיון הזה מבוהלת ומפוחדת תמיד.

Chinese Snake Painting 4617004, 69cm x 46cm(27〃 x 18〃)

הנחש- מבטא את מחלת המאניה דפרסיה. ההבדל בין הנחש לכל חיה מאיימת אחרת כגון: אריה, שבשאר החיות הסכנה מולך אתה מודע לסכנה, רואה אותה מתקרבת ויכול לנסות לברוח ממנה לעומת זאת נחש היא חיה שעוד לפני שאתה רואה ומכיר בסכנה הנחש כבר הספיק להכיש אותך. ככה מחלת המאניה דפרסיה שהחולה עמוק בהתקף ובבעיה אולם האדם החולה עצמו לא מודע לסכנה ולעיוותי החשיבה. ההתקף והסכנה מופיעים כאשר אין כבר מודעות הכרתית וחשיבה לוגית וטיפול בבעיה אצל החולה עצמו. כמו הכשת הנחש קודם התקף ורק בשלב מאוחר יותר הכרה בעוצמת הבעיה."

אעיר כאן במאמר מוסגר כי הנחש הוא סמל רב עוצמה המופיע בתרבויות רבות ברחבי העולם. כך למשל במצרים העתיקה הנחש היה סמל למלוכה ולאלוהות במצרים העתיקה. האלה 'וואדג'ט' תוארה כקוברה והייתה קשורה להגנה, ריפוי וחוכמה. ואילו במיתולוגיה היוונית, הנחש היה קשור לאל אפולו והיה סמל לריפוי והתחדשות. האל הרמס תואר לעתים קרובות גם עם 'קדוקאוס', מטה עם שני נחשים שזורים, שהיה סמל למסחר ולמשא ומתן. בהינדואיזם, הנחש מזוהה עם האל שיווה והוא סמל של טרנספורמציה ולידה מחדש. אנרגיית ה'קונדליני', שנאמר כי היא מונחת מפותלת בבסיס עמוד השדרה, מתוארת לעתים קרובות כנחש העולה דרך הצ'אקרות בכדי לעורר תודעה רוחנית. במיתולוגיה הסינית, הנחש קשור לגלגל המזלות באותו שם והוא סמל של חוכמה ואינטליגנציה. הנחש הוא גם סמל לפריון ושגשוג. תרבויות אינדיאניות רבות רואות בנחש סמל לשינוי והתחדשות. אנשי ההופי, למשל, מקשרים את הנחש עם רוח ה'קאצ'ינה', המייצגת את כוח החיים הזורם דרך כל הדברים. ולבסוף לנחש סמליות מקראית בתנ"ך, הנחש קשור לפיתוי ואולי אף לרוע, כמו בסיפור אדם וחווה בגן העדן. עם זאת, הנחש משמש גם כסמל לריפוי וחוכמה בסיפור משה ונחש הברונזה. כך האסוציאציות של הנחש עם טרנספורמציה, ריפוי וחוכמה הן נושאים משותפים בתרבויות רבות, אם כי המשמעויות וההקשרים הספציפיים עשויים להשתנות ואילו כאן בעולמה של שלומית הנחש הוא סמל לדבר מאיים שאין יכולת להתגונן מפניו אבל האם גם בלא מודע הוא גם נושא בכנפיו יכולת לריפוי? לא אגע כאן במשמעויות פאליות של הנחש שפרוד אולי היה נוגע בהן שכן מן הראוי להתייחס למה שהמטופלת עצמה מביאה ולפרשנותה.

" תקופה שניה – הצומח

תקופת הצומח בכללותה מבטאת תהליך של התחלת הצמיחה ושינוי וגם את הסוף של התהליך- מה עתיד לצאת ממני מתן פירות ביטוי להצלחה בתחומים שונים.

תקופת צמחים ועצים ללא פרי- לאחר תקופת הנחש התחלתי לראות עשבים ועצי סרק.

כשהתעוררתי מהדמיון המודרך בתקופה הזאת הבנתי שיש תהליך איטי של התקדמות אבל התאכזבתי שאין פירות.

תקופת עצים עם פירות- ראיתי עצי פרי מגוונים מסוגים שונים. כשהתעוררתי מהדמיונות הללו שמחתי שסוף סוף אני מצליחה לראות שגם אני לבסוף אתן פירות. 'יצא ממני משהו'.

עץ אחד גדול שגדלים עלין במקביל סוגי פירות שונים- תקופת הצומח הסתכמה לבסוף בדמיון מודרך ספציפי שבו ראיתי עץ אחד גדול ועליו גדלים ביחד מנגו, אבטיחים, מלונים, תפוזים, אפרסקים, תפוחים וכולי. הדמיון הזה זכור לי באופן מיוחד, זה היה יום גשום במיוחד (במציאות) והופעת העץ הזה בדמיון בליווי קולות הגשם מבחוץ היה מאוד ראלי ומשמעותי עבורי. הדמיון הזה כמובן שימח אותי מאוד וליווה אותי לאורך כל השנים בתת- מודע שגם ממני עתיד לצאת דברים טובים מאוד."

אעיר כאן כי המשמעות הסמלית של עץ מלא פירות בתרבויות השונות נושאת משמעויות שונות על פני תרבויות שונות. לעתים קרובות הוא מייצג שגשוג, שפע, פוריות וצמיחה. עם זאת, המשמעות של עץ עמוס פרי יכולה להשתנות בהתאם לתרבות ולהקשר הספציפיים. כמה פרשנויות מתרבויות שונות הן:

ביהדות, עץ מלא פירות נתפס לעתים קרובות כסמל לשגשוג, שפע והגשמת הבטחת אלוהים לעמו. הפרי מייצג את הברכות שאלוהים מעניק לחסידיו ועץ החיים, המוזכר בתורה, נחשב כמספק חיי נצח וברכות. הרעיון של עץ הנושא פרי קשור גם לחג ט"ו בשבט, המכונה ראש השנה לאילנות. חג זה חוגג את מעגל החיים ואת התחדשות עולם הטבע. בט"ו בשבט נהוג לאכול פירות, בעיקר ילידי ארץ ישראל. בספרות היהודית משמש דימוי העץ המלא פירות גם כמטאפורה לאדם האידיאלי, המצופה ממנו להניב מעשים טובים ולהניב פירות בדמות מעשי חסד, צדקה וצדקה.

בסמליות הנוצרית, עץ מלא פירות יכול לייצג את עץ החיים או עץ הדעת טוב ורע, שניהם מוזכרים בתנ"ך. עץ החיים מייצג את חיי הנצח ואת השפע האלוקי, ואילו עץ הדעת טוב ורע מסמל את היכולת האנושית לקבל החלטות מוסריות ואת התוצאות של בחירות אלה.

במיתולוגיה היוונית והרומית העתיקה: במיתולוגיות אלה, העץ המלא בפירות מסמל לעתים קרובות את קרן השפע או 'קורנוקופיה'. סמל זה מייצג את הקציר השופע שמספקים האלים, כמו גם שגשוג ועושר.

בתרבות ההינדית, עץ מלא פירות יכול לסמל את ה'קלפבריקשה', העץ המגשים משאלות אלוהיות. מאמינים כי עץ זה מעניק את כל המשאלות ומייצג שפע, פוריות והגשמת רצונות. בודהיזם: בסימבוליזם הבודהיסטי, העץ המלא בפירות עשוי לייצג את העץ הבודהי, שתחתיו 'סידהרתה גאוטמה', מייסד הבודהיזם, הגיע להארה. העץ הבודהי מסמל התעוררות רוחנית, חוכמה ואת הדרך להארה.

בתרבות הסינית, עץ מלא בפירות, במיוחד תפוזים או מנדרינות, נחשב למבשר טובות ומקושר לעתים קרובות עם מזל טוב, עושר ושגשוג במהלך פסטיבלים כמו ראש השנה הסיני.

בתרבויות האינדיאניות השונות, עץ מלא פירות מסמל את החיבור לאדמה ואת החשיבות של מערכת יחסים הרמונית עם הטבע. העץ עמוס הפרי יכול לייצג גם פוריות, שפע ומעגל החיים.

ככלל חשוב לציין כי המשמעות הסמלית של עץ מלא פירות יכולה להיות שונה בין תרבויות ואזורים, והפרשנויות המובאות כאן אינן ממצות.

"תקופת החיות-

בתקופת החיות הופיעו בדמיון מודרך חיות שונות שכל אחת מהן ייצגה תכונה נפשית אחרת. תקופת דמיון מודרך תוך ראיית חיות שונות ארכה תקופה ארוכה של מספר שנים.

החיות השונות וכוחות הנפש שהן מייצגות:

אפרוח מרוט נוצות- אפרוח קטן וחלש מפוחד. זכור לי דמיון מודרך שראיתי את האפרוח חלש וקשה לו בתוך זירת אגרוף ריקה. האפרוח מבטא את החולשות, החרדות והפחדים.

לביאה- לביאה חזקה ועוצמתית. זכור לי דמיון מודרך שפעם הלביאה שבי נאבקה עם אריה וניצחה אותו. הלביאה מבטאת עוצמה יוצאת דופן.

הזאבה- זאבה שצבעיה היו לבן אפור ושחור. חיה יפה ומרשימה מאוד. הזאבה מבטאת חוכמה בעיני.

דולפינה- הדולפינה הופיעה פעמים רבות חיה חביבה ושמחה. דולפינה מבטאת בעיני אף היא חוכמה.

דגים- לעיתים לצד הדולפינה שחו דגי מאכל שונים. דגים מבטאים את הברכה בראש השנה שנהיה "לראש ולא לזנב". שאיפה להתקדמות.

צב- מבטא את נשיאת העבר על גבי. שהעבר הוא נטל חיי גם בהווה.

כלב- מבטא אהבה וחום אנושי.

פיל- פיל גדול ומרשים ממין זכר. מבטא חוכמה.

דובה- דובה גדולה טובה עוטפת אותי באהבה וחום. הדובה מבטאת חום ואהבה אימהית. עד היום בעקבות הדמות האהובה הזאת דובים הן חיות שאהובות עלי מאוד.

תמונה שמכילה מים, חוץ, דשא, יונקהתיאור נוצר באופן אוטומטי

תקופת דמויות אנושיות ממין זכר-

דמויות אנושיות ממין זכר הן דמויות שמבטאות את המעבר לתקופה של התמודדות מוצלחת יותר עם המחלה ויכולת טובה יותר "להסתכל למחלה בעיניים". בדמויות האלה יש קירבה אלי כבן אדם אבל הן גם שונות ממני משום שהן לא דמויות נשיות.

מתקופה זאת זכורות לי בבירור רק שלוש דמויות:

דמות נער חוף- בחור צעיר שחי במין כפר נופש על חופים בסגנון חופי הוואי שבסרטים. הוא בחור עם שיער ארוך וחמוד לבוש בגדי נופש. הדמות ואיך שהיא נראתה מאוד מזכירה לי את אחי הצעיר כפי שהיה נראה בגיל 20 ( גם לאחי בגיל הזה היה שיער ארוך). אח זה תמיד היה אהוב עלי באופן מיוחד גם שהייתי נערה צעירה טפלתי בו. אני מאוד מעריכה אותו היום אפילו עד כדי הערצה של תכונות אופי מסוימות שלו. פרט חשוב לציון אני הובחנתי כמאנית דפרסיבית בעשור השלישי לחיי. דמות זאת מבטאת את המוח- בתקופה ההיא התפלאתי מצד אחד שהמוח מיוצג על ידי דמות צעירה ולא זקן חכם למשל. אך מצד שני זה הולם את אופי המחלה שלעיתים מסתלקת ממני הדעת הרציונלית.

איש עסקים- נראה כמו איש עסקים אמיד מאוד שעון יוקרתי מאוד על היד לבוש בחליפות יוקרה. הדמות הייתה מייעצת לי כיצד לפעול ולהצליח. דיבר בחוכמה.

דמות גברית דוחה מאוד- דמות עם פנים מעוותות ודוחות עם תסרוקת של היטלר. שנאתי מאוד את הדמות הזאת היא עוררה בי דחיה רבה.

תקופת דמויות נשיות שהן לא אני עצמי

דמויות נשיות שונות שהן לא אני זכורות לי רק שתי דמויות:

דמות המשוגעת- מפחידה מאיימת.

דמות אשת עסקים- אשת עסקים מצליחנית מאוד, מתפקדת בעולם.

תקופת דמיון מודרך של דמויות שונות שהן אני עצמי במגוון של תפקידים שונים-

בתקופה זאת אני רואה את עצמי בתפקידים שונים ובדימויים שונים. תקופה זאת ארכה זמן רב. הדמויות שהן אני בהיבטים השונים:

אני המשוגעת- מפחידה את שאר הדמויות מאיימת, אלימה ותוקפנית. לעיתים ראיתי אותה יושבת בכלא. כמובן, דמות זאת מבטאת את המחלה וההתקפים הקשים.

אני העורכת דין- לבושה כמו עורכת דין בייצוג שבסרטים. היא לבושה כמו עורכת דין אבל שונאת את המקצוע. פירוט בהמשך. אני בהשכלתי עורכת דין ששנאתי את המקצוע וסבלתי מאוד בהתמחות.

אני כסופרת- אני מופיעה כדמות נשית משנות השלושים של המאה העשרים. הדמות מאוד בטוחה בעצמה מעשנת סיגריות עם פומית ותסרוקת קארה, לבושה בשיא צו האופנה של התקופה ההיא. בשנים הללו במודע לא הייתי בטוחה בעצמי, מעולם לא עישנתי אבל תסרוקת דומה לתסרוקת של הדמות הייתה לי כשהייתי ילדה בגן. אבי ז"ל תמיד רצה וביקש שאני אכתוב ספרים.

אני כדמות מהמאה ה-19- אני לובשת שמלות מפוארות של המאה ה-19 התסרוקת כמו במאה ההיא. היא דמות נשית מאוד אלגנטית. זכור לי דמיון מודרך שהיא מטיילת ליד הנהר ועושה פיקניק ביום שטוף שמש. הדמות הזאת הופיעה מספר פעמים. הערה לציון: אני מאוד אוהבת את הבובות לקישוט הוויקטוריאניות הללו, אך מעולם לא קניתי לי אחת כזאת. דמות זאת היא הדמות היחידה שאני לא יודעת מה היא מייצגת בתוכי.

אני כמרצה- אני מרצה באולם בתוך האקדמיה. הדמות לבושה באלגנטיות ומסודרת, מפגינה ביטחון עצמי. הדמות הזאת מרצה באקדמיה. לעיתים ראיתי את עצמי גם כמרצה וגם כסטודנטית של עצמי. לעיתים אני הסטודנטית לא הבנתי על מה אני המרצה מדברת. הדמות הזאת הופיעה מספר רב של פעמים. במציאות אני בעלת תארים במשפטים, חינוך, מדע המדינה ופילוסופיה יהודית ויש לי תעודת מגשרת מטעם לשכת עורכי הדין. כמו כן לימדתי סטודנטים משפטים לפרנסתי ובעבר הרחוק שקלתי להרצות באופן פרטי בתחומים שונים כגון: חשיבה יצירתית.

אני כנסיכה- לעיתים הופיעה דמות שהתלבשה כמו נסיכה והיה לה כתר. השמלה שלה והנעליים שלה היו בצבע כסף. צבע כסף מייצג את מידת החסד בעולם על פי הקבלה.

בתקופה האחרונה אני מופיעה בדמיון מודרך כמו שאני במציאות ולא דמות שאני משחקת- אני המשוגעת הנורמלית- אולי הדמות החשובה ביותר מכל הדמויות. אני עצמי מופיעה ואומרת שאני הדמות המשוגעת אבל אני אסופה מדברת ברציונליות וששואלים אותי אני נותנת לעצמי עצות מאוד חכמות. מפתיע כמה הדמות הזאת חכמה. אני אומרת שאני המשוגעת אבל למעשה הביטוי של זה בתקופה האחרונה היא ביטוי לחוכמה יוצאת דופן.

תיאורי דמיון מודרך שמהווים נקודות ציון של שינוי במהלך השנים:

* דמיון מודרך בו דברתי עם הנחש- זה היה דמיון מודרך שלאחר תקופה ארוכה שרק פחדתי מהנחש והייתי מבועתת ממנו ראיתי את הנחש הגדול והמאיים והתחלתי לתקשר אתו ולדבר אתו. זאת הייתה הפעם הראשונה שנקטתי פעולה אקטיבית מול הנחש. תוכן הדברים שאמרתי לנחש לא זכורים לי.

* דמיון מודרך שהנחש לא הופיע בו- שנים חיכיתי לרגע שבו אני אתעורר מדמיון מודרך ובו הנחש עצמו לא יופיע, אני לא זוכרת את תוכן הדמיון מודרך הזה אבל אני בהחלט זוכרת את תחושת ההקלה שקמתי איתה לאחר שלא ראיתי נחש כלשהו בדמיון מודרך שלי.

* העץ עם ריבוי הפירות השונים גדלים עליו במקביל- מפורט לעיל

* דמיון מודרך שבכיתי בו דמעות ממש- זכור לי דמיון מודרך שהתוכן לא זכור לי אך שבכיתי עם דמעות ממש, אבל זכורים לי תחושות העצב והמצוקה והגעגוע שהתעוררתי איתן.

* דמיון מודרך משרד עורכת דין- זה היה דמיון מודרך לאחר קבלת הרישיון של עריכת הדין שבו שקלתי אם לעסוק במקצוע הזה. ראיתי את עצמי לבושה בבגדי עורכי דין אלגנטיים נכנסת למשרד מאוד מפואר. ראיתי את עצמי יושבת במשרד ולא מצליחה לתפקד שנאתי את זה מאוד. לא הצלחתי למצוא שום תחום במשפטים שאתחבר אליו כגון עיסוק בחוזים. המסר בדמיון הזה היה מאוד ברור וחד שאני ממש אבל ממש לא רוצה לעסוק במקצוע הזה. במציאות מאוד שנאתי את ההתמחות וסבלתי בה.

* דמיון מודרך שאני מטפלת באנשים- בדמיון זה ראיתי את עצמי בפעם הראשונה ממטופלת ונתמכת לדמות שמטפלת בשני אנשים. נקודת ציון חשובה מאוד מבחינת המסר.

* דמיון מודרך עם גמל שלמה- בדמיון זה ראיתי גמל שלמה לבוש בחליפה וששאלתי אותו במה לעסוק בחיים, הוא ענה לי תהיי מעצבת תכשיטים. מוטיב התכשיטים הופיע במהלך השנים רבות, לעיתים טבעות מזהב ולעיתים תכשיטים זולים. במציאות יש לי חנות תכשיטים באינטרנט.

* דמיון מודרך מפגש עם שדים- אני רואה את עצמי נוסעת עם עגלה וסוסים עם שניים מהאחים שלי. במקום מסוים בעיר מגורי אני רואה בולען גדול נפער. אני נכנסת לבולען לבד ואני רואה שדים מפחידים צוחקים ועם קולות משונים. לאחר מכן אני רואה את מלך השדים, אני מצליחה להתמודד עם מלך השדים ולכלוא אותו בכלוב ( לא זכורה לי הדרך שהתגברתי עליו, רק שלבסוף ניצחתי). בפרשנות שלי דמיון זה מייצג את תהליך ההתגברות על השדים הפנימיים שבי.

* דמיון מודרך שבו אני מתפללת לבורא עולם- בדמיון זה אני מתפללת לקדוש ברוך מעומק הלב עלי ועל המשפחה שלי. השילוב של אמונה וההרפיה בדמיון הוא שילוב רגשי חזק. אני קמה מעודדת מאוד מהדמיון מודרך הזה. דמיון זה הופיע במהלך השנים פעמים רבות.

* מפגש עם סבא וסבתא שלי ז"ל- במספר דמיונות מודרכים ראיתי את סבא וסבתא שלי זיכרונם לברכה. ראיתי את עצמי מתחננת אליהם שיתנו לי משהו ובסוף אני מקבלת עציץ של עץ אבוקדו עם שלוש פירות. לסבי וסבתי היה עץ ענק של אבוקדו בחצר. הייתי הנכדה האהובה ביותר על סבי מכל הנכדים וגם ממנו ירשתי את מחלת המאניה דפרסיה. דמיון זה מעיד על המשכיות, מאוד התרגשתי מדמיון זה והתחזקתי ממנו.

* דמיון מודרך על אבי ז"ל- בדמיון הזה ראיתי את אבי זכרונו לברכה מברך אותי ואומר לי שהוא מאוד מרוצה ממני. אני במציאות נמצאת בשנת האבל הראשונה על אבי וחיכיתי זמן רב לפגוש אותו בדמיון מודרך. המסר שאבי רואה אותי מעולם האמת הוא מרוצה ממני, הדמיון הזה מאוד מאוד ריגש וחיזק אותי.

* מפגש שלי עם האני שלי כאשר אני בגיל 19- בדמיון הזה אני רואה את עצמי העכשווית נכנסת למקום העבודה שלי בגיל 19 שהיה גן ילדים בעיר מגורי (המקום מופיע בדמיון כפי שהיה במציאות). אני אומרת לעצמי הצעירה באתי לקחת אותך מכאן. אנחנו יוצאות מהגן ומתרחקות ממנו. הפרשנות שלי לדמיון הזה שבניגוד לכל המשפחה שלי מעולם לא רציתי להיות שכירה ושיכתיבו לי מה לעשות וחזרתי לעבודה הראשונה שלי כשכירה על מנת להוציא את עצמי משם.

* מפגש שלי עם האני שלי כאשר האני בת 16- אני רואה את עצמי העכשווית בכפר נופש לחופי הכינרת מטיילת עם כלב יש במציאות בכפר הנופש הזה מזח ( במציאות- עשינו נופש משפחתי בכפר זה). אני פוגשת את עצמי כפי שאני מצולמת בגיל 16 בתמונה שבה אני בטיול על מזח ( במציאות- יש לי תמונה בה אני מצולמת בטיול על מזח). האני העכשווית אומרת לבת ה-16 אני העתיד שלך. היא אומרת לי שהיא לא מזהה אותי, אני מנסה להסביר שיש לנו קשר עתידי, היא מסתכלת עלי בזרות ואומרת לי לך יש כלב לי יש קרנף. הכלב לשיטתה של בת ה-16 פחות טוב מהקרנף שלה. אנחנו נכנסות למבנה ושיוצאות ממנו אני העכשווית אומרת גם לי יש קרנף ובחוץ ליד הדלת מופיע קרנף גדול ומרשים ששייך לשלומית העכשווית.

* אלמנטים מוזרים שהופיעו בדמיון מודרך- דגים בחליפות, כלבים יושבים על כסאות כמו בני אדם סביב שולחן אוכל מפואר ולומדים תורה, תפוזים- לדעתי מבטאים פרנסה ראשי תיבות תפוח זהב. צנוניות- יש חשיבות לצבע הירק. אדום- מסמל את מידת הדין בעולם לבן- מסמל את מידת החסד בעולם על פי הקבלה.

מבט רוחבי על התהליכים הרגשיים והמחשבתיים שמופיעים בדמיון מודרך לאורך כל השנים-

  1. יכולת להתקרב רגשית מחשבתית להיבטים הקשים שבמחלה. ככל שהשתנו התקופות והופיעו דמויות שהן קרובות אל האני כפי שאני במציאות כך יש יכולת לבחון את המחלה באופן פחות מפחיד וחרדתי.
  2. בניתוח לאחור למעט תקופת הנחש (שהייתה כאמור ארוכה במיוחד). מופיעים לאורך התקופות השונות שני דימויים הפוכים ומנוגדים ממש של כוחות הנפש. מצד אחד משוגעת- אלימה מפחידה חלשה. מצד שני יש גם דימויים- של דמויות חזקות וחכמות מאוד למשל הלביאה והזאבה או אשת עסקים. במודע חשבתי שהמחלה גרמה לי להיות אדם מאוד חלש ותלותי, אבל במבט לאחור היו בתוכי בתת-מודע גם כוחות נפש לא מעטים שמבטאים עוצמה וחוכמה ממשית. לדעתי, כוחות הנפש הלא מודעים החזקים היו מסגרת נפשית לשיגעון.
  3. תהליך שבולט לאורך השנים הוא תהליך של התחזקות ויכולת טובה יותר לסמוך על עצמי. אני פועלת בעולם יוצרת ועושה. תהליך של התחזקות של הביטחון העצמי והיכולת לסמוך על עצמי למרות ההיסטוריה של ההתקפים והמחלה הלא פשוטה."

דבריה הובאו כאן בדיוק כפי שכתבה וללא כל השמטות לבד ממחיקת פרטים מזהים. ניתן ללמוד רבות מכתיבתה שמדגימה התפתחות פנימית, צמיחה, וקבלת עצמה ומחלתה בתהליך הדרגתי וממושך שנמשך שני עשורים. תהליך זה מזכיר מטאפורית במשהו [לבד מן הנחש, אותו דימוי רב עצמה, המופיע בתחילה] התפתחות אבולוציונית כמעט דרוויניסטית.

לבסוף, ככלל דמיון שאינו מודרך, הידוע גם בשם דמיון לא מובנה או ספונטני, הוא סוג של טכניקת הדמיה הכוללת יצירת דימויים מנטליים ללא כל הדרכה או כיוון חיצוני. הוא משמש לעתים קרובות ככלי להרפיה, הפחתת מתחים וצמיחה אישית.

כאשר מתרגלים אותו באופן קבוע לאורך תקופה ארוכה, לדמיון לא מודרך יכולים להיות יתרונות רבים. זה יכול לעזור לשפר את התפקוד הקוגניטיבי, להגביר את היצירתיות, להפחית חרדה ודיכאון, ולשפר את הרווחה הכללית.

אחד היתרונות העיקריים של דמיון לא מודרך הוא שהוא מאפשר לאנשים לנצל את המשאבים הפנימיים שלהם ואת היצירתיות. על ידי מתן אפשרות לתודעה לשוטט בחופשיות ללא דעות קדומות או ציפיות, אנשים יכולים לגשת לחלקים של עצמם שאולי הוסתרו או הודחקו.

עם הזמן, תרגול זה יכול להוביל למודעות עצמית מוגברת ולתחושה גדולה יותר של שלווה פנימית ושביעות רצון. על ידי למידה להתחבר לכוחו של הדמיון, אנשים יכולים להשיג תחושה גדולה יותר של שליטה על מחשבותיהם ורגשותיהם, ולפתח חוסן רב יותר מול מתח ומצוקה.

חשוב לציין, עם זאת, שדמיון לא מונחה שכזה אינו תחליף לטיפול מקצועי בבריאות הנפש ואם אתם חווים תסמינים משמעותיים או מתמשכים בתחום בריאות הנפש, חשוב לפנות לעזרתו של איש מקצוע מוסמך בתחום בריאות הנפש ואף להתייעץ עימו בהקשר לביצוע דמיון לא מודרך שכזה בנוכחות המטפל או המטפלת כך שיהיה כלי עזר בנוסף לטיפול תרופתי ופסיכותרפאוטי. לבסוף נציין שבמקרה שהובא פירות הדמיון הלא מודרך הושגו לאחר זמן ממושך שנמשך שנים, בנוכחות המטפל.

לרשום תגובה