פרופ' יוסף לוין

פסיכיאטר מומחה בכיר

אוג

10

2024

על מושג הלא-מודע

נכתב ע"י פרופ' לוין

יהושוע [שם בדוי] שנא לרחוץ את גופו, כמו חשש מן המים, הוא לא היה מודע לסיבה לכך, אך במהלך טיפול נפשי התברר כי בשלוש חייו הראשונות בבית היתומים רחצו את גופו בגסות במים קרים, ולאחר חשיפת הדברים בטיפול והעלאתם למודעותו קישר בין החוויות בשנותיו הראשונות להתנהגותו הנוכחית וחזר לרחוץ את גופו הפעם במתינות בעדינות ובמים פושרים.

אנג'לה [שם בדוי] הוכתה קשות על ידי בן זוגה לאחר שביקשה להיפרד ממנו וסירבה במעמד זה לבקשתו הזועמת והמצווה לקיים יחסים אינטימיים עימו. לאחר שנפרדה ממנו השתנו יחסיה עם גברים. היא הייתה נפגשת עימם מספר פעמים אך לאחר הפעם הראשונה בה הייתה מקיימת עימם יחסים הייתה לאחר מכן מבקשת להיפרד מהם וכך חוזר חלילה בלא שהייתה מודעת לרקע לכך.

מהו אם כן הלא מודע [UNCONSCIOUS] ,אותו חלק גדול ואולי אף עצום ונסתר מתחת לפני המים של קרחון חיי הנפש?

איור בעזרת AI

האמנם חלקו כה גדול בחיי הנפש? שכן מדעני פסיכולוגיה רבים עדיין תופסים אותו כצילה של תודעה מודעת "אמיתית", אבל נראה כי תפיסה זו שייכת כיום לעבר שכן קיימות ראיות משמעותיות לכך שהלא-מודע אינו פחות גמיש, מורכב, דומיננטי, מתלבט או מכוון פעולה מאשר מקבילו המודע. הטיה זו בכיוון של מתן מקום מרכזי ל"מודע" נבעה כנראה בחלקה מההגדרה האופרטיבית בפסיכולוגיה הקוגניטיבית שהשוותה בין הלא-מודע לסאבלימינלי [למסרים תת-סיפיים].

ככלל, מושג הלא-מודע שבה את ליבם של חוקרים וקלינאים במשך למעלה ממאה שנה, החל מתיאוריות פסיכואנליטיות מוקדמות וכלה במחקר מדעי המוח המודרני. נראה כי הבנת הלא מודע חיונית להבנת הספקטרום המלא של החוויה האנושית, כולל התנהגויות, מחשבות ורגשות הפועלים מתחת לרמת המודעת.

היה זה פרויד ביום הולדתו ה70 [1926] שהתבטא כי "המשוררים והפילוסופים שלפניי גילו את הלא-מודע; מה שגיליתי היה השיטה המדעית שבאמצעותה ניתן לחקור את הלא מודע."

ואילו קרל יונג תלמידו צוטט כאומר " במערב … נקודת המבט המודעת מחליטה באופן שרירותי נגד הלא-מודע, שכן כל דבר שמגיע מבפנים סובל מהדעה הקדומה של להיחשב נחות או שגוי בדרך כלשהי". ואותו קרל יונג גם כתב " הלא-מודע אינו רק רע מטבעו, הוא גם המקור לטוב הנעלה ביותר: לא רק חושך אלא גם אור, לא רק חייתי, חצי-אנושי ודמוני אלא על-אנושי, רוחני, ובמובן הקלאסי של המילה, "אלוהי". [הפרקטיקה של פסיכותרפיה, 1953]. והוסיף יונג:" עד שתהפכו את הלא מודע למודע, הוא יכוון את חייכם ואתם תקראו לו גורל."

ככלל, מושג הלא מודע כולל סוגים שונים, שכל אחד מהם מוגדר על ידי מסגרות תיאורטיות שונות. להלן הצעה לסוגים מספר של תהליכים לא מודעים:

תת-מודע דינמי: מקורו בפסיכואנליזה הפרוידיאנית, והוא כולל דחפים, רצונות, זיכרונות וקונפליקטים מודחקים.

Sigmund Freud - Wikidata

זיגמונד שלמה פרויד [1856-1939]

תת-מודע קולקטיבי: הוצג על ידי קארל יונג, זה מתייחס לארכיטיפים וסמלים משותפים ואוניברסליים ברחבי האנושות.

קרל גוסטב יונג, 1935 בערך.

‏ קרל יונג [1875-1961]

לא מודע קוגניטיבי: נקודת המבט של הפסיכולוגיה הקוגניטיבית, הכוללת מחשבות אוטומטיות, זיכרונות מרומזים ועיבוד סאבלימינלי.

לא מודע פרוצדורלי: קשור לזיכרון פרוצדורלי, שליטה במיומנויות והרגלים שנלמדו ללא מודעות מודעת.

תת-מודע עצבי: ההשקפה של מדעי המוח, הכוללת פעילויות מוחיות המתרחשות ללא מודעות מודעת, כגון אלה המנוהלות על ידי האמיגדלה וגרעיני הבסיס.

כל סוג מדגיש היבטים ותפקודים שונים של תהליכים לא מודעים בקוגניציה ובהתנהגות האנושית.

ככלל ההבחנה בין תהליכים מודעים ללא מודעים היא נושא בסיסי בפסיכולוגיה ובמדעי המוח. להלן סקירה של ההבדלים בין השניים:

הגדרות

תהליכים מודעים:

הגדרה: תהליכים מודעים מתייחסים למחשבות, רגשות, תפיסות וכוונות שאנשים מודעים להם ויכולים לגשת אליהם באופן אינטרוספקטיבי. תהליכים אלה כרוכים במודעות ונמצאים בתחום השליטה המכוונת והפעולות המכוונות שלהם.

מאפיינים: רצוני, מכוון, נגיש וניתן לדיווח.

דוגמאות: החלטה מה לאכול לארוחת ערב, פתרון בעיה מתמטית, היזכרות מודעת באירוע מהעבר.

תהליכים לא מודעים:

הגדרה: תהליכים לא מודעים מתייחסים לפעולות מנטליות המתרחשות מחוץ למודעות המודעת. תהליכים אלה הם אוטומטיים, אינם נגישים להתבוננות פנימית, ומשפיעים על התנהגות ומחשבה ללא ידיעתו המודעת של הפרט.

מאפיינים: אוטומטי, לא רצוני, לא נגיש ולא ניתן לדיווח.

דוגמאות: פעולות רפלקס, הטיות מרומזות, זיכרון פרוצדורלי, תפיסה סאבלימינלית.

מנגנונים ופונקציות

תהליכים מודעים:

מנגנונים: אלו מערבים אזורי מוח מסדר גבוה יותר, במיוחד את קליפת המוח הקדם-מצחית, אשר תומכת בתפקודים כמו קבלת החלטות, פתרון בעיות ותכנון. תהליכים מודעים דורשים שילוב של מידע על פני רשתות עצביות שונות, כולל רשת ברירת המחדל (DMN) ורשתות בקרה.

פונקציות: להקל על פעולות מכוונות, התנהגות מכוונת מטרה, חשיבה מורכבת וחשיבה רפלקטיבית. תהליכים מודעים מאפשרים לאנשים לתכנן, להעריך ולהתאים את פעולותיהם בהתבסס על מידע ומשוב חדשים.

תהליכים לא מודעים:

מנגנונים: אלו מערבים מבנים תת-קורטיקליים כמו האמיגדלה, גרעיני הבסיס והמוח הקטן, כמו גם אזורים בקליפת המוח כמו האונות העורפית והרקתית לעיבוד חושי. תהליכים אלה פועלים באמצעות מסלולים עצביים אוטומטיים מקבילים שאינם דורשים שליטה מודעת או מודעות.

פונקציות: לתמוך בתגובות מהירות ויעילות לגירויים סביבתיים, להקל על התנהגויות רגילות ולנהל משימות קוגנטיביות ברקע. תהליכים לא מודעים אלו חיוניים להישרדות, ומאפשרים לאנשים להגיב במהירות לאיומים ולבצע פעילויות שגרתיות מבלי להשקיע מאמץ מודע.

פרספקטיבות תיאורטיות

פרספקטיבה פרוידיאנית:

התיאוריה הפסיכואנליטית של פרויד מניחה כי הלא מודע טומן בחובו זיכרונות, רצונות ואינסטינקטים מודחקים המשפיעים על ההתנהגות. המוח המודע, לעומת זאת, עוסק במודעות מיידית ובמחשבה מכוונת.

האינטראקציה הדינמית בין תהליכים מודעים ולא מודעים היא מרכזית להבנת ההתנהגות האנושית במודל של פרויד.

פסיכולוגיה קוגניטיבית:

תיאוריות קוגניטיביות מבדילות בין תהליכים מודעים ולא מודעים בהתבסס על רמות של שליטה קוגניטיבית ונגישות. קוגניציה מודעת כרוכה בחשיבה פעילה ומכוונת, בעוד שקוגניציה לא מודעת כרוכה בתהליכים אוטומטיים מרומזים ואסוציאטיביים.

זיכרון מרומז ואוטומטיות הם מושגי מפתח בפסיכולוגיה קוגניטיבית המדגישים את תפקידו של הלא מודע.

פרספקטיבה של מדעי המוח:

מדעי המוח חוקרים את הקורלציות העצביות של תהליכים מודעים ולא מודעים. מודעות קשורה לפעילות נרחבת ומתואמת על פני רשתות קליפת המוח, בעוד שתהליכים לא מודעים כרוכים בפעילות מקומית, תת-קליפתית ומעגלים עצביים אוטומטיים.

מחקרים שהשתמשו בשיטות דימות מוחי (למשל, fMRI, PET) זיהו דפוסים ברורים של פעילות מוחית המתאימה למשימות מודעות ולא מודעות.

הפרספקטיבה של אנטוניו ד'מאסיו

Antonio Damasio - Wikipedia

אנטוניו ד'מאסיו – ראש הקתדרה למדעי המוח ע"ש דייוויד דורנסיף, וכן פרופסור לפסיכולוגיה, פילוסופיה ונוירולוגיה באוניברסיטת דרום קליפורניה.

תיאוריית התודעה של אנטוניו ד'מאסיו, שפותחה בספרו (1999) "The Feeling of What Happens", מציעה כי התודעה נובעת מיחסי הגומלין בין המוח, הגוף והסביבה. על פי תיאוריה זו, התודעה אינה חוויה יחידה, אלא נובעת מיחסי הגומלין הדינמיים בין אזורי מוח שונים ומצבי הגוף המתאימים להם. דמאסיו טוען כי החוויות המודעות שלנו מושפעות מהתגובות הרגשיות שנוצרות על ידי האינטראקציות של גופנו עם הסביבה, וכי תגובות רגשיות אלה ממלאות תפקיד מכריע בעיצוב החוויה המודעת שלנו. תיאוריה זו מדגישה את חשיבות הגוף והתהליכים הפיזיולוגיים שלו בהופעת התודעה.

תיאוריית שלושת השכבות של ד'מאסיו מבוססת על היררכיה של שלבים, כאשר כל שלב נבנה על האחרון. הייצוג הבסיסי ביותר של האורגניזם מכונה פרוטו-עצמי, ומעליו תודעת ליבה ומעליה תודעה מורחבת. גישתו של ד'מאסיו להסבר התפתחות התודעה נשענת על שלושה מושגים: אמוציה, רגש ו"הרגשת או תחושת הרגש". אמוציות הם אוסף של תגובות עצביות לא מודעות שמעוררות רגשות. רגשות הם תגובות מורכבות לגירויים הגורמים לשינויים חיצוניים נצפים באורגניזם. תחושה מתעוררת כאשר האורגניזם נעשה מודע לשינויים שהוא חווה כתוצאה מגירויים חיצוניים או פנימיים.

[הקטע על ד'מאסיו תורגם ונערך מתוך הערך האנגלי בויקיפדיה לאחר קריאת חלק ממאמריו בנושא]

מתודולוגיות מחקר

תהליכים מודעים:

אלו נחקרים באמצעות שיטות אינטרוספקטיביות, אמצעי דיווח עצמי ומשימות הדורשות שליטה מכוונת (למשל, קבלת החלטות, פתרון בעיות).

מחקרי דימות מוחי מתמקדים בפעילות קליפת המוח, במיוחד בקליפת המוח הקדם-מצחית וברשתות הקשורות אליה.

תהליכים לא מודעים:

אלו נבחנים באמצעות אמצעים עקיפים, כגון זמני תגובה, משימות הכנה ומבחני אסוציאציה מרומזת (IAT).

מחקרי דימות מוחי מדגישים פעילות תת-קליפתית ומסלולי עיבוד אוטומטיים, כולל האמיגדלה, גרעיני הבסיס והמוח הקטן.

השלכות קליניות

תהליכים מודעים:

התערבויות טיפוליות שואפות לעתים קרובות להגביר את המודעות והשליטה המודעת, כגון טיפול קוגניטיבי-התנהגותי (CBT), המתמקד במחשבות ואמונות מודעות לא מסתגלות. אם כי טיפול זה גם מעלה למודע מחשבות הנמצאות בפרה-מודע.

מיינדפולנס ותרגולים אינטרוספקטיביים משמשים לשיפור ויסות עצמי מודע וניהול רגשי.

תהליכים לא מודעים:

טיפולים פסיכודינמיים מתמקדים בהבאת חומר לא מודע למודעות כדי לפתור קונפליקטים פנימיים ולשפר את בריאות הנפש.

טכניקות כגון אסוציאציה חופשית, ניתוח חלומות ואימון בהטיה מרומזת מטפלות בהשפעות לא מודעות על התנהגות וקוגניציה.

מסקנה

ההבחנה בין תהליכים מודעים ללא מודעים כוללת הבדלים במודעות, בבקרה, במנגנונים עצביים ובתהליכים תפקודיים. תהליכים מודעים כרוכים בחשיבה מכוונת ורפלקטיבית וקשורים לפעילות קליפת המוח מסדר גבוה יותר, בעוד שתהליכים לא מודעים פועלים באופן אוטומטי וכוללים מבנים תת-קליפתיים ומסלולים עצביים מקבילים. הבנת הבחנות אלה מספקת תובנות חשובות על הקוגניציה האנושית, ההתנהגות והגישות הטיפוליות.

הפניות

פרויד, ש. (1915). "הלא מודע". עבודתו של פרויד על הלא-מודע מתועדת היטב במהדורות הסטנדרטיות שלו, החוקרות את הדינמיקה של הלא-מודע והשפעתו על ההתנהגות.

Freud, S. (1915). "The Unconscious." Freud's work on the unconscious is well-documented in his standard editions, which explore the dynamics of the unconscious mind and its influence on behavior.

Kihlstrom, J. F. (1987). "הלא מודע הקוגניטיבי". מדע, 237(4821), 1445-1452. המאמר של קילסטרום דן בהשפעה של מבנים ותהליכים מנטליים לא מודעים על חוויה, מחשבה ופעולה מודעת.

Kihlstrom, J. F. (1987). "The Cognitive Unconscious." Science, 237(4821), 1445-1452. Kihlstrom's paper discusses the impact of nonconscious mental structures and processes on conscious experience, thought, and action.

ברג, י. א. ומורסלה, א. (2008). "הלא מודע". פרספקטיבות על מדעי הפסיכולוגיה, 3 (1), 73-79. התייחסות זו מתווה כיצד תהליכים לא מודעים משפיעים על ההתנהגות באמצעות מנגנונים אוטומטיים ומרומזים.

Bargh, J. A., & Morsella, E. (2008). "The Unconscious Mind." Perspectives on Psychological Science, 3(1), 73-79. This reference outlines how unconscious processes influence behavior through automatic and implicit mechanisms.

Dehaene, S., & Naccache, L. (2001). "לקראת מדעי המוח הקוגניטיביים של התודעה: ראיות בסיסיות ומסגרת סביבת עבודה." קוגניציה, 79(1-2), 1-37. התייחסות זו בוחנת את הבסיס העצבי של תהליכים מודעים ולא מודעים באמצעות מסגרת מדעי המוח הקוגניטיביים.

Dehaene, S., & Naccache, L. (2001). "Towards a Cognitive Neuroscience of Consciousness: Basic Evidence and a Workspace Framework." Cognition, 79(1-2), 1-37. This reference explores the neural basis of conscious and unconscious processes through a cognitive neuroscience framework.

דמאסיו, א. ר. (1999). "התחושה של מה שקורה: גוף ורגש ביצירת תודעה". עבודתו של דמאסיו בוחנת את יחסי הגומלין בין רגשות, מצבי גוף ותודעה, ומדגישה כיצד תהליכים לא מודעים תורמים לחוויה המודעת.

Damasio, A. R. (1999). "The Feeling of What Happens: Body and Emotion in the Making of Consciousness.". Damasio's work examines the interplay between emotions, body states, and consciousness, highlighting how unconscious processes contribute to conscious experience.

נציין כאן כעת כי ב2017 פורסם ראיון מעניין בנושא הלא מודע. הראיון פורסם באנגלית ותורגם על ידי.

[Delving within: the new science of the unconscious

Steve PaulsonHeather A. BerlinEfrat GinotGeorge Makari

First published: 20 June 2017]

https://doi-org.bengurionu.idm.oclc.org/10.1111/nyas.13390]

לשאלה של המראיין סטיב פולסון [בדיון על הלא מודע] האם יש קו הפרדה ברור בין הלא מודע למודע? ענתה אפרת גינות:

סטיב פולסון- מנחה הדיון ומפיק בפועל של הספר To the Best of Our Knowledge

Efrat GINOT | PhD clinical psychology ...

אפרת גינות- בוגרת תוכנית הפוסט-דוקטורט בפסיכותרפיה ופסיכואנליזה באוניברסיטת ניו יורק

"אפרת גינות: כדי לענות על זה, אני רוצה לחזור ולספר לך מה עניין אותי בכל התחום של הלא מודע. כשעשיתי שנים על גבי שנים של עבודה בניסיון לעזור למטופלים, תמיד נדהמתי מהתופעה של מדוע כל כך קשה לאנשים להשתנות? אנשים באמת רוצים בכך; יש להם תובנות, ובכל זאת כל מיני דפוסים ממשיכים להתגנב אליהם. אפילו אם יש לנו כוונה לעשות דברים אחרת, לפעמים אנחנו מחליקים למצב עצמי אחר, והנה, עדיין אנחנו חוזרים על אותם דפוסים. ההסברים הקונבנציונליים יותר, כלומר התנגדות לשינוי, מפחידים מדי. אנחנו קשורים לכל מיני דמויות התקשרות, כמו ההורים שלנו; אנחנו לא רוצים להיפרד מהם. לכל אלה אולי יש מקום כהסבר, אבל אני חושבת שחייב להיות משהו אחר שמניע אותנו הרבה יותר. אנחנו חושבים שהרבה ממה שקורה, קורה מתחת לרדאר – כמו שד'מאסיו אמר, הלא-מודע העצום. רק דפוסים מעטים עולים לרמת התודעה. אם להיות מאוד מאוד קצרים, לכולנו יש מצבי עצמי שונים – מערכות עצמיות. כל אחד מהם מתפתח בתוך מצב הורי אינטר-סובייקטיבי מסוים. אנחנו לומדים ואנחנו עושים פרשנויות על העולם. בנינו מערכת עצמית לא מודעת. אבל הלא מודע לא נשאר לא מודע, כי כיצורים, האזור המוטורי במוח המפעיל את התנהגותנו מעורב מאוד עם כול האזורים האחרים, כולל אלו המכילים את הלא מודע, ואנחנו מפעילים את מה שנמצא שם. בעבר היה לנו רעיון שהלא מודע הוא כמו מיכל, כמו מקום סגור למשאלות שלא התגשמו בגלל טראומה וזיכרונות שלא יכולנו לזכור כי הם היו מפחידים מדי. אנחנו כבר לא חושבים ככה, לפחות במובן הקוגניטיבי."

שאלה דומה הופנתה בראיון זה מסטיב פולסון להת'ר ברלין: "הת'ר, תני לי להכניס אותך לזה. מנקודת המבט של מדעי המוח, האם יש קו מפריד ברור בין המודע ללא-מודע?"

Dr. Heather Berlin, PhD : Dr. Heather ...

הת'ר א. ברלין- חוקרת מוח קוגניטיבית בבית הספר לרפואה אייקן במאונט סיני בניו יורק.

"הת'ר ברלין: ראשית, ההגדרה היא באמת חשובה. תודעה היא חוויה סובייקטיבית בגוף ראשון – רק אני יודעת על התודעה שלי. אני מניחה שאתה מודע, אבל אני לא יודעת אם אתה מודע. כאשר אתם חוקרים תפיסה מודעת במעבדה אתם יכולים לשאול אנשים דברים כמו, "האם ראית את הגירוי או לא ראית אותו?" אנו מעריכים תודעה בעיקר באמצעות דיווח עצמי. ואנחנו מכניסים הרבה דברים לתוך הסל הגדול הזה שאנחנו קוראים לו הלא מודע. אני רוצה לחלק את זה לארבעה סוגים שונים.:

ראשית, אני לא מודעת לדברים שקורים בחדר מאחוריי שאין לי מודעות אליהם – אני לא מודע לזה. המוח שלי אפילו לא מעבד את המידע הזה.

שנית , יש אנשים שהם מחוסרי הכרה כאשר מערכת "כוח הסוללה" של המוח שלהם מושבתת, ניזוקה או לא מתפקדת כראוי בדרך אחרת – כלומר, כאשר אזורי מפתח בגזע המוח ובמוח התיכון שמחדירים למוח מוליכים עצביים שגורמים לו להיות ער ופעיל ניזוקים, לא מתפקדים או לא פעילים. כאשר מישהו נמצא בתרדמת, תחת הרדמה כללית, או בשינה עמוקה ללא חלומות, הוא נחשב חסר הכרה, אבל סוג זה של לא מודע מתייחס לרמת הערות, כלומר, אתה או את חסרי הכרה כי אתם לא ערים.

שלישית יש לך את המוח השלם והער לחלוטין. במצב זה יש דברים מסוימים שהמוח מעבד שהוא לא מודע אליהם, לעומת דברים שהוא מודע אליהם. זה סוג אחר של תת-מודע. אתם ערים לגמרי והמידע מעובד על ידי המוח שלכם, אבל אין לכם שום מודעות סובייקטיבית לכך. אנו יכולים לבחון את מה שאנו מכנים התת-מודע 'הקר' על ידי הצגת מידע לנבדק באופן תת-הכרתי ובדיקה האם יש לו השפעה על התנהגותו לאחר מכן". [לעיתים כוללים בסוג זה גם את ה- CONSCIOUS-SUB המוגדר כאותו חלק שהחושים נחשפים אליו אך אינו במרכז תשומת הלב וכאשר נסב את תשומת ליבו של האדם ישים לב לכך]

רביעית יש גם את הלא-מודע הדינמי והחם יותר, שהוא רגשי וקשור לדחפים ולמניעים – החלק העסיסי באמת שעומד במוקד הפסיכואנליזה.

אם כך כשמדברים על הלא מודע, זה לא דבר אחיד. אם אתם מדברים על מה שהמוח מעבד שאיננו מודעים לו לעומת מה שהוא מעבד שאנו מודעים לו, אז יש כמה הבחנות שאנו יכולים להתחיל לעשות במונחים של תפקוד המוח. באופן אידיאלי ובסופו של דבר, אנו יכולים להתחיל לחזות ברמה העצבית אם לאדם תהיה חוויה סובייקטיביתמודעת של מידע שהוצג לו או אם מידע זה הולך להיות מעובד במוח מחוץ למודעות."

ואילו אפרת גינות הוסיפה בנושא כי: "כן, אם יורשה לי. לכן אני חושבת שזה טוב לדבר על תהליכים לא מודעים ולא על הלא מודע, כי הלא מודע מורכב מכל התהליכים המוחיים שמתרחשים בו זמנית. ברגע שיש לנו תיאוריה מלאה של הבסיס העצבי של התודעה, אז אנחנו יכולים לדעת אם משהו הוא מודע או לא. יש כמה תיאוריות. אחת מהן אומרת שאנו זקוקים ללולאות משוב מקליפת המוח הקדם-מצחית או מהלולאות התלמו-קורטיקליות – שעוברות מהאזורים התת-קליפתיים לקליפת המוח ובחזרה, ושאתם זקוקים ללולאות המהדהדות האלה כדי לחוות חוויה מודעת. ואתם זקוקים גם ללולאות משוב בתוך קליפת המוח. לדוגמה, אם הייתם מעבדים משהו, נניח באופן חזותי, לא מודע, הייתם מפעילים את קליפת המוח הראייתית העיקרית. כאשר אתם נעשים מודעים לכך, אתם מתחילים להפעיל קליפות מוח חזותיות משניות במוח שמעבדות את המידע באופן עמוק יותר או מעריכות ומעבירות אותו הלאה, ולבסוף כאשר אתם מקבלים הפעלה ומשוב מקליפת המוח הקדם-מצחית לאזורי עיבוד הראייה הראשוניים, זה הזמן שבו אתם חווים את החוויה המודעת המלאה של הגירויים. זה לא מקום במוח. זה תהליך, וזה קשור למערכות ולרשתות."

אבולוציה היסטורית של התיאוריה של הלא מודע

פרספקטיבות פסיכואנליטיות מוקדמות

מושג הלא מודע נחקר לראשונה באופן שיטתי על ידי זיגמונד פרויד, מייסד הפסיכואנליזה. עבודתו של פרויד בסוף המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20 הפנתה תשומת לב רבה ללא-מודע, והציעה כי הוא טומן בחובו זיכרונות, רצונות ורגשות מודחקים המשפיעים על ההתנהגות.

עם זאת, הרעיון של תהליכים לא מודעים היה קיים קודם לכן בהקשרים פילוסופיים ופסיכולוגיים שונים. פילוסופים כמו לייבניץ ושופנהאואר, ופסיכולוגים כמו פייר ז'אנה, דנו גם הם בתהליכים נפשיים לא מודעים לפני התפתחותו התיאורטית הנרחבת של פרויד.

ג'ורג' מקארי בראיון הנזכר למעלה עם סטיב פולסון התבטא לגבי ההקשר ההיסטורי:

Dr. George Makari, MD – New York, NY ...

ג'ורג' מקארי- מנהל מכון דוויט וואלאס להיסטוריה של הפסיכיאטריה, פרופסור לפסיכיאטריה בקולג' הרפואי וייל קורנל, ופרופסור נלווה באוניברסיטת רוקפלר ובמרכז להכשרה ומחקר פסיכואנליטיים באוניברסיטת קולומביה.

"'גורג' מקארי: תבחינו מיד כשתחשבו על המילה "לא מודע" שזו קטגוריה שלילית: היא לא מודעת. במובן מסוים, כדי להבין באמת את המילה לא מודע לעומק, אתה צריך להתחיל עם המילה מודע או תודעה. כעת התודעה החלה את חייה בזמן מסוים מאוד. עבור לוק, זה היה בסביבות 1689 וכמה עשורים קודם לכן עבור רנה דקארט. היה להם רעיון מאוד ספציפי; התודעה הייתה חוויה מודעת. לא היה דבר כזה חוויה מנטלית שלא הייתה מודעת. כשדקארט אמר, "אני חושב, משמע, אני קיים", זו הייתה התודעה עבורו. כאשר לוק חשב על התודעה, הוא חשב עליה אך ורק כעל ישות מודעת. זה נמשך כ-100 שנה עד שקאנט וכמה גרמנים אמרו שזה בעצם לא בסדר; היה משהו אחר בתודעה הקשור בבניית החוויה. קאנט הפך אותה למטאפיזית. הגרמנים התחילו לומר שיש בתוכנו עצמיים ותהליכים לא ידועים ולא מודעים שמבנים תודעה. זה קרה בסוף המאה ה-18 והמשיך לתוך החלק הראשון של המאה ה-19 – הרעיון של הלא-מודע שהוא מנטלי. על לא-מודע שהוא פיזיולוגי – אנשים כבר חשבו. אבל לא-מודע שהוא מנטלי היה חדש אז וזה הוביל דרך כמה פינות ופינות לזיגמונד פרויד כ-80 שנה מאוחר יותר."

בהמשך הראיון של סטיב פולסון דנו אפרת גינות וג'ורג מקארי בתרומת פרויד ללא מודע:

"פולסון: יש כמה דרכים שונות שבהן אנחנו יכולים לדבר על הלא-מודע. האחד הוא המדע של זה או מדעי המוח של זה. השני הוא הלא מודע כרעיון. ג'ורג', התחלת לקחת אותנו להיסטוריה. הגענו לפרויד. האם אנחנו עדיין עוסקים בהגדרה של פרויד את הלא מודע?"

"מקארי: הרשו לי להתייחס לכמה מההערות שהשמיעו עמיתיי, כי, במובן מסוים, כשאתם מגיעים לפרויד יש בעיה ענקית. הבעיה היא אפיסטמולוגית [בעיית היש]. כל כך קשה להכיר תודעה כי היא מבוססת על דיווח עצמי. אתה שואל משהו; הנבדקים יכולים לשקר לך – הם גם לא יכולים להיות מאוד מודעים. זו רמה אחת של קושי. עכשיו אנחנו מדברים על דברים שבהגדרה הם לא יהיו מודעים אליהם, ואנחנו הולכים לסמוך על דיווח עצמי כדי להבין את הנושא – זו בעיקר הייתה הדרך עד כה. אתה יכול לתקן אותי אם אני טועה. במדעי המוח הקוגניטיביים, אתה צריך להסתמך על הדו"ח הפנימי הזה של הנבדקים. לכן חוקרים צריכים להיות מאוד זהירים וחכמים. אני חושב שהלא מודע הוא בעצם דבר מאוד מעניין שאפשר להשתמש בו בחיי היומיום. פרויד היה חכם מאוד. איך שמים לב שיש תהליך לא מודע? אתה מבחין בו לפי ההשפעה שלו, ההשפעה המוזרה שלו על התודעה. אם אתם יכולים להתחיל לחשוב על כמה מהדברים המוזרים שקורים בתודעה, אתם יכולים להתחיל להסיק לאחור. להסיק לאחור זה לא לדעת, אבל אתה יכול לנסות להסיק לאחור אודות משהו לא מודע. זה היה הרגע שבו פרויד התחיל להסתכל על הדברים האלה שרוב האנשים פשוט מתעלמים מהם בשיחה חברתית רגילה – פליטות הלשון, בדיחות שנוחתות על השומע באופן רע, דיבור האדם הטוב ביותר שבאמת יוצא רע, ובמיוחד חלומות. אחד הדברים הגדולים שהוא התחיל להסתכל עליהם היה האופן שבו אנו מעצבים אינטראקציה בין שני אנשים באמצעות מה שהוא כינה העברה [TRANSFERENCE ].להסתכל על ידי בחינת מה שקורה – לא רק בתודעה…..וזה מאפשר להתחיל לחשוב בצורה עשירה יותר על החיים הפנימיים שלנו."

ואילו אפרת גינות הוסיפה:

"אם יורשה לי להוסיף, לא מדובר רק בחיים הפנימיים, כי כל המערכות הלא מודעות האלה צריכות להיות מבוצעות או לבוא לידי ביטוי בעולם החיצוני. אחת הדרכים לזהות את הדפוסים – ואנחנו יכולים לעשות את זה לעצמנו – היא שאנחנו צריכים לזהות דפוסים חוזרים שאנחנו לא אוהבים. הדרך הזו, כפייה חזרתית [repetition compulsion] שהיא מושג פרוידיאני, מועילה מאוד – חזרתו של המודחק. פרויד צדק גם בעניין הזה, כי הדפוסים האלה ממשיכים לצוץ באופן אוטומטי לא מודע. אני רוצה להדגיש את האופי האוטומטי של הדפוסים האלה – אנחנו מוצאים את עצמנו בהם. בנוסף לתשאול, אנו מתבוננים במטופלים שלנו ובעצמנו. זו הסיבה שההעברה חשובה כל כך מכיוון שזהו הדפוס הלא מודע החקוק הבא לידי ביטוי בהתנהגותנו."

וגורג מקארי המשיך: "ג'ורג' מקארי: זה בעצם כרוך סביב רעיון גדול מאוד שפרויד צדק לגביו. זה רעיון מוזר, כי מה שהוא הניח היה שהמוח, כמו אורגניזם ביולוגי, מווסת את עצמו בדרך כלשהי. הוא עשה זאת כאשר היה מוקף במודלים מכניסטיים של הגוף כמכונה עם גלגלי שיניים צמודים ודברים כאלה, ומודלים דתיים של הנפש. בניגוד למכונה, הוא אמר שהמוח למעשה מבקש להגן על עצמו מפני גירוי יתר. זה היה הרעיון הבסיסי למושג ההגנות הלא מודעות. היו שני רעיונות על הלא מודע שהיו לפרוידיאנים. אחד מהם היה תיאורי – תיאורי פשוט שאומר שזה ג'ונגל שם בחוץ; תשומת הלב שלכם ממוקדת במה שהיא מתמקדת בו, אבל אם אני אומר, "היי, חישבו על החלק הזה של הג'ונגל שם, אתם יכולים למשוך את לא מודע הזה למעלה ולבחון את זה. זה הלא מודע התיאורי. אבל הוא הניח גם את הדבר האחר הזה שנקרא הלא מודע הדינמי, שבו יש מחסום להביא תכנים מסוימים לתודעה. אתה לא יכול פשוט למקד את תשומת הלב שלך שם ולמשוך את הלא מודע הזה למעלה. זו הייתה ההתחלה, כפי שאתם יודעים. זה עתה שמעתם שיש כל מיני ביטויים חיצוניים שונים של זה; חלק מזה בסופו של דבר תואם לסיטואציה; חלק מזה בסופו של דבר לא יהיה כל כך מושלם, או אולי אפילו לא נכון. הרעיון הכללי הוא שיש לנו כיצורים מנטליים את היכולת לווסת את עצמנו ולהגן על סוג של הומיאוסטזיס [איזון] פנימי. זה רעיון מרתק, והוא היה מקורי למדי."

ומוסיפה שוב אפרת גינות: "זה, אגב, נתמך לחלוטין על ידי האבולוציה, כי בכל אורגניזם, אפילו באמבה, התפקיד החשוב ביותר הוא ההגנה. אם תאירו באור את האמבה, היא תתרחק. יש לה צורך מולד לחזור להומאוסטזיס."

אם כך נראה שהתיאוריה הפסיכואנליטית של זיגמונד פרויד הייתה חלוצה בטענתה שתהליכים לא מודעים משפיעים באופן משמעותי על ההתנהגות. פרויד הציע שהנפש מורכבת מהרבדים המודעים, הקדם-מודעים והלא-מודעים, כאשר האחרונים מאכלסים זיכרונות, תשוקות ואינסטינקטים מודחקים. המודל המבני של פרויד, הכולל את האיד [היצרים והדחפים], האגו [העצמי] והסופר-אגו [הערכים, המצפון, המוסר], הבהיר עוד יותר כיצד קונפליקטים לא מודעים מעצבים אישיות והתנהגות.

תרומות יונגיאניות

קרל יונג הרחיב את רעיונותיו של פרויד, והציג את מושג הלא מודע הקולקטיבי. יונג הניח כי הלא מודע כולל ארכיטיפים וסמלים משותפים מעבר לחוויה האישית, ומשפיעים על ההתנהגות והתרבות האנושית הקולקטיבית. התיאוריות של יונג הדגישו את תפקידם של תהליכים לא מודעים ביצירתיות, רוחניות והתפתחות אישית.

ביהביוריזם ופסיכולוגיה קוגניטיבית

ביקורת ביהביוריסטית באמצע המאה ה-20 קראה תיגר על ההתמקדות בלא-מודע, והדגישה התנהגות נצפית על פני תהליכים פנימיים. עם זאת, הפסיכולוגיה הקוגניטיבית חידשה מאוחר יותר את העניין בלא-מודע על ידי חקירת תהליכים קוגניטיביים אוטומטיים, זיכרון מרומז ותפיסה סאבלימינלית.

יסודות נוירוביולוגיים של הלא מודע

מבנים ורשתות מוחיות

מחקר מדעי המוח זיהה כמה מבני מוח המעורבים בעיבוד לא מודע. האמיגדלה, ההיפוקמפוס והגרעינים הבסיסיים ממלאים תפקידי מפתח בזיכרון רגשי, למידה פרוצדורלית ויצירת הרגלים, ולעתים קרובות פועלים מחוץ למודעות המודעת. רשת ברירת המחדל (DMN), הפעילה במהלך מנוחה והתבוננות פנימית, מעורבת בחשיבה עצמית ובנדידת מחשבות, שעשויות לכלול תהליכים לא מודעים.

מוליכים עצביים ומסלולים עצביים

מוליכים עצביים כגון דופמין, סרוטונין ונוראפינפרין משפיעים על תהליכים לא מודעים על ידי ויסות מצב הרוח, העוררות ומערכות התגמול. יחסי הגומלין בין המסלולים בקליפת המוח ותת-קליפת המוח מאפשרים שילוב של מידע מודע ולא מודע, ותורמים לקבלת החלטות ולוויסות רגשי.

לישון ולחלום

שינה, במיוחד שנת REM, היא תקופה קריטית לעיבוד לא מודע. מחקרי חלומות מצביעים על כך שהמוח מגבש זיכרונות, פותר קונפליקטים ומעבד רגשות במהלך השינה. השערת ההפעלה-סינתזה ותאוריית סימולציית האיומים מספקות מסגרות להבנת הפונקציות הלא מודעות של החלימה.

תיאוריות לתת מודע

התת-מודע היה נושא למחקר אינטנסיבי והוצעו תיאוריות שונות כדי להסביר את מנגנוניו והשפעתו. הנה חמש תיאוריות מובילות:

התיאוריה הפסיכואנליטית הפרוידיאנית:

מקור: זיגמונד פרויד

מושגי ליבה: פרויד הניח כי הלא מודע הוא מאגר של מחשבות, זיכרונות ותשוקות הנמצאים מחוץ למודעות אך משפיעים באופן משמעותי על ההתנהגות. הלא מודע מורכב מזיכרונות ואינסטינקטים מודחקים, וכולל את האיד, וחלקים מהאגו ומהדינמיקה של הסופר-אגו.

מנגנונים: הדחקה, שבה זיכרונות או דחפים מטרידים נדחקים אל מחוץ למודעות, היא מרכזית. מנגנוני הגנה כמו הכחשה, השלכה ותזוזה מגנים על התודעה המודעת מפני אלמנטים מודחקים אלה.

פסיכולוגיה אנליטית יונגיאנית:

מקור: קרל יונג

מושגי ליבה: יונג הרחיב את רעיונותיו של פרויד, והציג את הלא מודע הקולקטיבי, מאגר משותף של ארכיטיפים וסמלים מעבר לחוויה האישית, בעוד הלא מודע האישי כולל זיכרונות וחוויות ייחודיות לאדם.

מנגנונים: ארכיטיפים (סמלים או דפוסים אוניברסליים, תורשתיים) כגון הצל, אנימה/אנימוס והתנהגות העצמי מנחים ומשפיעים על הלא מודע.

תיאוריה קוגניטיבית-התנהגותית (CBT):

Aaron T. Beck, in 2016 (Slicata/ Wikimeida commons  CC BY-SA 4.0)

אהרון בק [1921 – 2021]

מוצא: אהרון בק, אלברט אליס ואחרים

מושגי ליבה: ב-CBT, הלא מודע מכונה לעתים קרובות במונחים של מחשבות אוטומטיות וסכמות קוגניטיביות המשפיעות על רגשות והתנהגות. אלה דפוסי חשיבה נלמדים הפועלים מחוץ למודעות.

מנגנונים: עיוותים קוגניטיביים (למשל, הכללת יתר, קטסטרופליזציה) ומחשבות אוטומטיות ממוקדים ומשתנים באמצעות התערבויות טיפוליות.

תיאוריות מדעי המוח:

מוצא: מדעני מוח וחוקרים שונים

מושגי ליבה: מדעי המוח מסבירים את הלא מודע במונחים של מבני מוח ורשתות עצביות. התהליכים הלא מודעים מערבים אזורים תת-קורטיקליים כמו האמיגדלה, ההיפוקמפוס וגרעיני הבסיס.

מנגנונים: מנגנונים עצביים העומדים בבסיס תהליכים לא מודעים כוללים גמישות סינפטית, מסלולים נוירוכימיים והאינטראקציה בין רשת ברירת המחדל (DMN) לבין רשתות המנהלות פונקציות שונות.

פסיכולוגיה אבולוציונית:

מוצא: לדה קוסמידס, ג'ון טובי ואחרים

ג'ון טובי [1885- 1971]

מושגי ליבה: תיאוריה זו מציעה כי המוח הלא מודע התפתח להתמודד עם משימות חיוניות להישרדות ורבייה. תהליכים לא מודעים נתפסים כהתאמות שהתפתחו כדי לפתור בעיות חוזרות ונשנות שעמדו בפני אבותינו.

מנגנונים: אינסטינקטים והטיות לא מודעים (למשל, פחד מנחשים, העדפה למזונות עתירי קלוריות) נתפסים כאדפטציות אבולוציוניות. מערכות זיכרון מרומזות והתנהגויות אינסטינקטיביות פועלות מחוץ למודעות כדי להגביר את העמידות.

ככלל התיאוריות למעלה מספקות נקודות מבט מגוונות על הלא מודע, וכל אחת מהן תורמת תובנות חשובות על האופן שבו תהליכים לא מודעים מעצבים את ההתנהגות, הקוגניציה והרגש האנושיים.

כמו כן, נציין כי פותחו מספר תיאוריות ופרספקטיבות אחרות כדי להסביר את הלא מודע. הנה כמה תיאוריות נוספות:

תיאוריות אקזיסטנציאליסטיות והומניסטיות:

מוצא: רולו מאי, קארל רוג'רס, אברהם מאסלו

‫קרל רוג'רס ...‬‎

קרל רוגרס [1902-1987]

מושגי ליבה: תיאוריות אלו מדגישות צמיחה אישית, מימוש עצמי ואת ההיבטים הקיומיים של החוויה האנושית. הלא מודע נתפס כחלק מהעצמי שיכול לעכב או להקל על צמיחה אישית.

מנגנונים: חרדות קיומיות לא פתורות ופוטנציאל שאינו מוכר לאדם הם מרכיבים מרכזיים. גישות טיפוליות אלו מתמקדות בהבאת אלמנטים לא מודעים למודעות בכדי לקדם הבנה עצמית ואותנטיות.

תיאוריה ביהביוריסטית:

מקור: ג'ון ב. ווטסון, ב.פ. סקינר

B. F. Skinner | Department of Psychology

פרידריך סקינר [1904-1990]

מושגי ליבה: הביהביוריזם מבטל במידה רבה את מושג הלא מודע, ומתמקד במקום זאת בהתנהגות נצפית. עם זאת, כמה ביהביוריסטים מכירים בכך שתהליכים לא מודעים יכולים להשפיע על התנהגות באמצעות התניה.

מנגנונים: התניה קלאסית ואופרנטית כרוכה בלמידה המתרחשת מחוץ למודעות. היווצרות הרגלים ותגובות מותנות הן דוגמאות להשפעות לא מודעות.

תיאוריות חברתיות ותרבותיות:

מוצא: לב ויגוצקי, ג'ורג' הרברט מיד

‫ג'ורג' הרברט מיד from he.wikipedia.org‬‎

ג'ורג' הרברט מיד[1863–1931]פילוסוף פסיכולוג וסוציולוג, ממייסדי הפסיכולוגיה החברתית

מושגי ליבה: תיאוריות אלה מדגישות את תפקידן של אינטראקציות חברתיות והקשר תרבותי בעיצוב הלא מודע. הלא מודע מושפע מנורמות חברתיות, סמלים תרבותיים ושפה.

מנגנונים: הפנמת נורמות חברתיות ותרבותיות, רכישת שפה ולמידה חברתית הם תהליכים מרכזיים. התת-מודע נתפס כמעוצב על ידי הסביבה החברתית הרחבה יותר.

תיאוריות עיבוד מידע:

מוצא: מדעני קוגניציה שונים

מושגי ליבה: תיאוריות אלה רואות בלא-מודע חלק מהארכיטקטורה הקוגניטיבית המעבדת מידע באופן אוטומטי. הלא מודע מטפל במשימות כגון תפיסה, זיכרון וקבלת החלטות ללא מודעות מודעת.

מנגנונים: זיכרון מרומז, אוטומטיות ועיבוד מקבילי הם מושגים מרכזיים. המוח מעבד כמויות עצומות של מידע באופן לא מודע בכדי לנהל עומס קוגניטיבי ביעילות.

תורת המערכות הדינמיות:

מוצא: חוקרים שונים בפסיכולוגיה ובמדעי המוח

מושגי ליבה: תיאוריה זו רואה את המוח, כולל הלא מודע, כמערכת מורכבת ודינמית המתפתחת ללא הרף. הוא מדגיש את האינטראקציה בין מרכיבים שונים של המוח לבין השפעות חיצוניות.

מנגנונים: אינטראקציות לא ליניאריות, לולאות משוב ותכונות מתפתחות הם מנגנוני מפתח. הלא מודע הוא חלק ממערכת דינמית המסתגלת ומשתנה בתגובה לגירויים פנימיים וחיצוניים.

תורת המידע המשולבת (IIT):

מקור: ג'וליו טונוני

טונוני, 1960

ג'וליו טונוני: מדען מוח ופסיכיאטר [1960- ]

מושגי ליבה: IIT היא בעיקר תיאוריה של תודעה אך גם מספקת תובנות לגבי תהליכים לא מודעים. היא מניחה שהתודעה נובעת משילוב של מידע במוח, מה שמרמז על כך שתהליכים לא מודעים כרוכים במידע פחות משולב.

מנגנונים: רמות האינטגרציה והמורכבות של המידע קובעות את מידת העיבוד המודע לעומת הלא מודע. תהליכים לא מודעים כרוכים בדפוסי מידע פשוטים ומופרדים יותר.

נציין כל אחת מהתיאוריות הללו מציעה נקודת מבט ייחודית על הלא מודע, ותורמת להבנה מקיפה יותר של היבט מורכב זה של המוח האנושי.

אזורי המוח המעורבים בתהליכים לא מודעים

שרטוט המוח האנושי בחתך אמצעי

הבנת אזורי המוח המעורבים בתהליכים לא מודעים דורשת לבחון כיצד מבנים עצביים שונים תורמים להיבטים שונים של קוגניציה, רגש והתנהגות לא מודעים. להלן סקירה מורחבת של אזורי מפתח במוח ותפקודיהם ביחס ללא-מודע:

אמיגדלה

פונקציה: האמיגדלה חיונית לעיבוד רגשות, במיוחד פחד והנאה. היא ממלאת תפקיד משמעותי בזיכרון ובתגובות רגשיות.

תפקיד לא מודע: האמיגדלה מעבדת גירויים רגשיים באופן לא מודע, ומאפשרת תגובות מהירות ואוטומטיות לאיומים או תגמולים פוטנציאליים לפני שהמודעות נכנסת לפעולה.

ההיפוקמפוס

פונקציה: ההיפוקמפוס חיוני ליצירת זיכרונות חדשים ולשליפת זיכרונות מפורשים (מודעים).

תפקיד לא מודע: בעוד שההיפוקמפוס קשור בעיקר לזיכרון מודע, הוא גם מתקשר עם האמיגדלה כדי ליצור זיכרונות רגשיים מרומזים המשפיעים על ההתנהגות באופן לא מודע.

גנגליה בזאלית

פונקציה: גרעיני הבסיס מעורבים בשליטה מוטורית, למידה פרוצדורלית ויצירת הרגלים.

תפקיד לא מודע: הם ממלאים תפקיד מכריע באוטומציה של משימות חוזרות ופיתוח הרגלים, המאפשרים לבצע פעולות ללא מחשבה מודעת ברגע שהן נלמדות.

המוח הקטן

תפקוד: המוח הקטן מתאם תנועות רצוניות, שיווי משקל ולמידה מוטורית.

תפקוד לא מודע: הוא תומך בכוונון עדין לא מודע של פעילויות מוטוריות ולמידה פרוצדורלית, כגון רכיבה על אופניים או הקלדה, המבוצעות ללא מאמץ מודע לאחר התרגול.

רשת מצב ברירת מחדל (DMN)

פונקציה: הרשת פעילה במהלך מנוחה והתבוננות פנימית, מעורבת במחשבות התייחסות עצמית, חלימה בהקיץ ונדידת מחשבות.

תפקיד לא מודע: רשת זו מאפשרת שילוב של חוויות עבר, תכנון לעתיד, ועיבוד של מצבים פנימיים מחוץ למודעות המודעת.

קליפת המוח הקדם-מצחית הגבית-צדית (DLPFC)

פונקציה: DLPFC מעורב בפונקציות ניהוליות, כגון זיכרון עבודה, קבלת החלטות ותכנון.

תפקיד לא מודע: בעוד שקליפה זו עוסקת בעיקר בעיבוד מודע, היא גם מווסתת תהליכים לא מודעים על ידי השפעה על תשומת הלב והשליטה הקוגניטיבית.

קליפת המוח הקדם-מצחית האמצעית (vmPFC)

פונקציה: ה-vmPFC חיוני לוויסות רגשי, קבלת החלטות וקוגניציה חברתית.

תפקיד לא מודע: קליפה זו מעבדת מידע רגשי וחברתי באופן לא מודע, תורמת לתחושות בטן ולקבלת החלטות אינטואיטיבית.

סטריאטום

פונקציה: הסטריאטום, חלק מגרעיני הבסיס, מעורב בעיבוד תגמולים, למידת חיזוקים ופיתוח הרגלים.

תפקיד לא מודע: הסטריאטום תומך בלמידה לא מודעת של התנהגויות באמצעות פרסים ועונשים, חיזוק הרגלים ותגובות אוטומטיות.

תלמוס

פונקציה: התלמוס פועל כתחנת ממסר למידע חושי, ומכוון את המידע החושי לאזורים מתאימים בקליפת המוח.

תפקיד לא מודע: התלמוס מעבד מידע חושי באופן לא מודע, מסנן ומתעדף גירויים לפני שהם מגיעים למודעות מודעת.

גזע המוח

תפקוד: גזע המוח שולט בתפקודי חיים בסיסיים כגון קצב לב, נשימה ומחזורי שינה-ערות.

תפקיד לא מודע: גזע המוח מנהל תהליכים פיזיולוגיים אוטומטיים ורפלקסים המתרחשים ללא מחשבה מודעת.

אינסולה

פונקציה: האינסולה מעורבת באינטרוספציה (מודעות למצבי גוף פנימיים), עיבוד רגשי ומודעות עצמית.

תפקיד לא מודע: גרעין האינסולה מעבד תחושות ורגשות קרביים באופן לא מודע, תורם לתחושות בטן ולתגובות רגשיות.

פיתול החגורה הקדמי (ACC)

תפקוד: ה-ACC מעורב בזיהוי שגיאות, ויסות רגשי ושליטה קוגניטיבית.

תפקיד לא מודע: פיתול זה מזהה קונפליקטים וטעויות באופן לא מודע, מנחה התנהגות אדפטיבית ותגובות רגשיות.

האונה העורפית

פונקציה: האונה העורפית אחראית על עיבוד הראייה.

תפקיד לא מודע: אונה זו מעבדת מידע חזותי באופן לא מודע, ומאפשרת זיהוי מהיר של אובייקטים מוכרים ורפלקסים חזותיים אוטומטיים.

האונה הטמפורלית

האונה הרקתית האמצעית (MTL)

פונקציה: ה- האונה הרקתית האמצעית, כולל ההיפוקמפוס, חיונית ליצירת זיכרון ולשליפתו.

תפקיד לא מודע: האונה הרקתית האמצעית תומך ביצירת זיכרונות מרומזים ובהיזכרות לא מודעת בגירויים מוכרים.

אינטראקציה ואינטגרציה

עיבוד לא מודע אינו מוגבל לאזורי מוח מבודדים, אלא כרוך באינטראקציות מורכבות בין אזורים מרובים. לדוגמה, האמיגדלה וקליפת המוח הקדם-מצחית פועלות יחד בכדי לווסת תגובות רגשיות, כאשר האמיגדלה מעבדת גירויים רגשיים וקליפת המוח הקדם-מצחית מווסתת את התגובות האלה באופן מודע ולא מודע. באופן דומה, האינטראקציה בין ההיפוקמפוס לאזורי קליפת המוח תומכת בהיווצרות ובשליפה של זיכרונות מפורשים ומרומזים.

מסקנה

הבנת אזורי המוח המעורבים בתהליכים לא מודעים מדגישה את טבעו המורכב ורב-הפנים של הלא-מודע. אזורים אלה פועלים יחד בכדי לנהל מגוון רחב של תפקודים אוטומטיים, החל מתגובות רגשיות ויצירת הרגלים ועד עיבוד חושי ותיאום מוטורי. ההתקדמות במדעי המוח ממשיכה לחשוף את המורכבות של אינטראקציות אלה, ומספקת תובנות עמוקות יותר על פעולתו של הלא מודע.

יישומים טיפוליים בחומר נפשי לא מודע

טיפולים פסיכואנליטיים ופסיכודינמיים

הטיפול הפסיכואנליטי שואף להביא חומר לא מודע למודעות באמצעות טכניקות כגון אסוציאציה חופשית, ניתוח חלומות ופרשנות ההעברה. הטיפול הפסיכודינמי, אבולוציה של הפסיכואנליזה, מתמקד בדפוסים לא מודעים במערכות יחסים ובהתנהגויות, ומקדם תובנה וצמיחה רגשית.

גישות קוגניטיביות-התנהגותיות

טיפול קוגניטיבי-התנהגותי (CBT) מטפל בהטיות חשיבתיות לא מודעות ובמחשבות אוטומטיות התורמות להתנהגויות לא מסתגלות ולמצוקה רגשית. טכניקות כגון ארגון מחדש קוגניטיבי וטיפול בחשיפה עוזרות לאנשים לשנות דפוסים לא מודעים ולפתח אסטרטגיות התמודדות בריאות יותר.

טיפולים מבוססי "מיינדפולנס" ו"קבלה ומחוייבות".

טיפולים אלו מדגישים מודעות וקבלה של הרגע הנוכחי וקבלה של מחשבות ורגשות לא מודעים. גישות אלה מטפחות גישה לא שיפוטית כלפי חוויות פנימיות, ומאפשרות גמישות פסיכולוגית וחוסן.

מתודולוגיות מחקר לגבי הלא מודע

טכניקות דימות מוחי

דימות תהודה מגנטית תפקודי (fMRI) וטומוגרפיה של פליטת פוזיטרונים (PET) מספקים תובנות לגבי הקורלציות העצביות של תהליכים לא מודעים. שיטות אלה מאפשרות לחוקרים לצפות בפעילות מוחית הקשורה לזיכרון מרומז, עיבוד רגשי והתנהגויות אוטומטיות לא מודעות.

פרדיגמות התנהגותיות וניסוייות

מבחני אסוציאציה מרומזת (IAT), משימות הכנה וניסויי מסרים סאבלימינליים משמשים לחקר קוגניציה וההתנהגות הלא מודעת. פרדיגמות אלה חושפות כיצד הטיות ואסוציאציות לא מודעות משפיעות על קבלת החלטות ואינטראקציות חברתיות.

לימודי אורך ובין-תרבותיות

מחקרי אורך עוקבים אחר שינויים בתהליכים לא מודעים לאורך זמן, ומציעים תובנות לגבי התפתחותם ויציבותם. מחקר בין-תרבותי בוחן כיצד גורמים תרבותיים מעצבים את התוכן והביטוי של חומר לא מודע, תוך הדגשת האוניברסליות והשונות של תופעות לא מודעות.

כיוונים לעתיד

מודלים אינטגרטיביים

מחקר עתידי צריך לשאוף לשלב מודלים נוירו-מדעיים ופסיכותרפויטיים של הלא-מודע, ולטפח הבנה הוליסטית של תפקידו בבריאות הנפש. שיתוף פעולה בין-תחומי יכול לשפר מסגרות תיאורטיות והתערבויות טיפוליות.

התקדמות טכנולוגית

ההתקדמות בדימות מוחי, בינה מלאכותית ומידול חישובי טומנת בחובה הבטחה לפענוח מורכבותו של הלא-מודע. טכנולוגיות אלה יכולות לאפשר גישות מדויקות יותר ללימוד וטיפול בתהליכים לא מודעים.

השלכות קליניות

להבנת הלא מודע יש השלכות עמוקות על הפרקטיקה הקלינית. מודעות מוגברת לדינמיקה לא מודעת יכולה לשפר את דיוק האבחון, תכנון הטיפול והתוצאות הטיפוליות. מטפלים ראוי שישארו מעודכנים לגבי מחקרים חדשים כדי לספק טיפול מבוסס ראיות.

מסקנה

התת-מודע נותר היבט יסודי אך חידתי של הפסיכולוגיה האנושית. על ידי שילוב ממצאים נוירו-מדעיים עם עקרונות פסיכותרפויטיים, ניתן אולי להעמיק את הבנתנו את הלא מודע ואת השפעתו על התנהגות, קוגניציה ורגש. מחקר מתמשך וחדשנות קלינית ימשיכו כפי הנראה להאיר את פעולתו המורכבת של הלא מודע, ויציעו דרכים חדשות לקידום בריאות הנפש ורווחתה.

אגב ממאמרם של Dijksterhuis, A., & Meurs, L. (2006) "תיאוריה של מחשבה לא מודעת"

Dijksterhuis, A., & Meurs, L. (2006). A theory of unconscious thought. Psychological Science, 1(2), 97-102. Retrieved from http://hdl.handle.net/2066/55863

עולה כי פיתוח מודעות למחשבות לא מודעות יכולה להיות מאתגרת, מכיוון שמחשבות אלה פועלות מתחת לרמת המודעת. עם זאת, ישנן מספר אסטרטגיות וטכניקות שיכולות לעזור לאנשים לזהות ולהתחבר לתהליכי החשיבה הלא מודעים שלהם:

מיינדפולנס ומדיטציה: תרגול מיינדפולנס יכול לעזור לאנשים להיות מודעים יותר למחשבות ולרגשות שלהם, כולל אלה שעולים באופן לא מודע. מדיטציה מעודדת התבוננות לא שיפוטית במחשבות, שיכולה לחשוף דפוסים בסיסיים.

כתיבת יומן: כתיבת מחשבות ורגשות יכולה לעזור לעיתים להעלות מחשבות לא מודעות אל פני השטח. כתיבה חופשית או יומן בסגנון "זרם התודעה" מאפשרים חקירה של רעיונות ללא צנזורה עצמית.

ניתוח חלומות: ניהול יומן חלומות והרהור על חלומות יכול לספק תובנות לגבי מחשבות ורצונות לא מודעים, שכן חלומות משקפים לעתים קרובות את תת המודע שלנו.

פעילויות יצירתיות: עיסוק בעיסוקים יצירתיים (כמו אמנות, מוזיקה או כתיבה) יכול להקל על ביטוי מחשבות לא מודעות. התהליך היצירתי מאפשר לעתים קרובות את הופעתם של רעיונות שאינם נגישים באופן מיידי באמצעות מחשבה מודעת.

טיפול וייעוץ: עבודה עם מטפל יכולה לעזור לאנשים לחקור את המחשבות הלא מודעות שלהם. טכניקות כגון אסוציאציה חופשית בפסיכואנליזה יכולות לחשוף מחשבות ורגשות נסתרים.

רפלקציה ובחינה עצמית: הקדשת זמן להרהור על החלטות ורגשות יכולה לסייע בזיהוי דפוסים שעשויים לנבוע מחשיבה לא מודעת. שאלות כמו מדוע אני מרגיש דבר נתון בדרך מסוימת יכולות להוביל לתובנות עמוקות יותר.

טכניקות הסחת דעת: עיסוק בפעילויות המאפשרות לתודעה לשוטט (כמו הליכה או מקלחת ועוד) יכול להוביל לרגעים של תובנה שבהם מחשבות לא מודעות עולות.

משוב מאחרים: לפעמים, דיון במחשבות וברגשות עם חברים או עמיתים מהימנים יכול לעזור לחשוף הטיות לא מודעות או אמונות שאדם לא יכול להיות מודע להן.

מודעות לגוף: תשומת לב לתחושות ורגשות פיזיים יכולה לספק רמזים על מחשבות לא מודעות. הגוף מגיב לעתים קרובות למחשבות ולרגשות לפני שהם מזוהים באופן מודע.

אינטואיציה ותחושות בטן: למידה לבטוח ולחקור רגשות אינטואיטיביים יכולה לספק גישה לתהליכי חשיבה לא מודעים. הרהור על מדוע אנו מרגישים בדרך מסוימת לגבי החלטה יכול לחשוף מחשבות בסיסיות.

מכאן שאפשר אולי על ידי שימוש באסטרטגיות אלה, להגביר את המודעות למחשבות לא מודעות ולהבין טוב יותר כיצד מחשבות אלה משפיעות על ההתנהגות ועל קבלת החלטות.

PDP Instructor Nick Morgan

ניק מורגן- דר' לפילוסופיה ספרות ורטוריקה אוניברסיטת וירגיניה

ונסיים בציטוט של ניק מורגן "אתה צריך להתחיל על ידי הצגת שאלות לתת מודע שלך, ולאחר מכן להקשיב בזהירות רבה לתשובות. אם תציב את סוגי השאלות הנכונות, ותקשיב היטב, תוכל להתחיל להתחבר לכוחו של התת-מודע שלך."

לרשום תגובה