פרופ' יוסף לוין

פסיכיאטר מומחה בכיר

אוק

6

2024

הפוטנציאל של גיוס אינטליגנציה מלאכותית [AI] לעזרת אינדיבידואלים הנמצאים על הספקטרום האוטיסטי

נכתב ע"י פרופ' לוין

פוסט זה נכתב על ידי פרופ' יוסי לוין תוך שימוש ב GPT-4o.

רבים מאיתנו שאינם מורגלים בשימוש באינטלגנציה מלאכותית או בבינה מלאכותית [להלן AI ] מסתייגים מהשימוש בה. עם זאת ל AI יתרונות וניכרים לצד חסרונות.

בכתבה זו אתייחס ליתרונות ולחסרונות של AI , להתנגדות האקדמיה לשימוש באינטליגנציה מלאכותית במסגרות שלה, להתנגדויות הרבות במהלך ההיסטוריה ליישומן של טכנולוגיות חדשות, לשימוש באינטליגנציה מלאכותית הן על ידי האזרח מן השורה והן על ידי אנשים עם מוגבלויות, ולבסוף אקדיש קטע נרחב לאפשרויות שטכנולוגיה זו מציבה לעזרת אינדיבידואלים על הספקטרום האוטיסטי [במידה ויש להם יכולת קוגניטיבית להשתמש בטכנולוגיה . ספקטרום זה כולל גם מקרים של אספרגר]. לבסוף היכן שאני מתייחס לגברים הכוונה גם לנשים.

להלן היתרונות והחסרונות של שימוש ב- AI:

יתרונות השימוש בבינה מלאכותית:

אוטומציה של משימות חוזרות: AI יכול להפוך משימות שגרתיות כגון הזנת נתונים, שירות לקוחות או יצירת תוכן לאוטומטיות, לחסוך זמן ולהפחית טעויות אנוש. יעילות זו שימושית במיוחד בתעשיות כמו פיננסים, בריאות וחינוך.

עיבוד מערכי נתונים גדולים: בינה מלאכותית יכולה לעבד ולנתח כמויות עצומות של נתונים במהירות, לזהות דפוסים, מגמות ותובנות שיהיה קשה או ייקח זמן לבני אדם לזהות. דבר זה שימושי במיוחד בתחומי מחקר, שיווק ומדע.

זמינות של 24/7: מערכות AI, בניגוד לבני אדם, יכולות לעבוד מסביב לשעון ללא עייפות. זמינות מתמדת זו מועילה במיוחד במגזרים כמו שירות לקוחות, תמיכת IT ומערכות ניטור.

יעילות בעלויות: בינה מלאכותית יכולה להפחית את עלויות התפעול על-ידי אוטומציה של משימות עתירות עבודה. דבר זה מפחית את הצורך בצוותים גדולים, מייעל תהליכים בתעשיות החל מייצור ועד לוגיסטיקה.

התאמה אישית: בינה מלאכותית יכולה לנתח נתוני משתמשים בכדי לספק חוויות, המלצות או פתרונות מותאמים אישית, כגון קניות מקוונות, שירותי סטרימינג ושיווק דיגיטלי, ולשפר את שביעות הרצון והמעורבות של המשתמשים.

קבלת החלטות משופרת: בינה מלאכותית יכולה לספק תמיכה בקבלת החלטות על ידי ניתוח נתונים במהירות ובדייקנות רבה יותר מבני אדם. בתחומים כמו רפואה, פיננסים ועסקים, AI מסייע בקבלת החלטות מושכלות יותר, מונחות נתונים.

שיפור בתחום הבריאות: בינה מלאכותית מחוללת מהפכה בתחום הבריאות על ידי סיוע באבחון, חיזוי התפרצויות מחלות ומיטוב תוכניות הטיפול. היא משפרת את הדיוק בדימות רפואי, גילוי תרופות וטיפולים מותאמים אישית.

בטיחות משופרת: בסביבות בסיכון גבוה כגון כרייה, תחנות כוח גרעיניות וחקר החלל, AI יכול לבצע משימות מסוכנות, ולהפחית את הסיכון לעובדים אנושיים.

חסרונות השימוש בבינה מלאכותית:

חוסר הבנה אנושית: AI חסרה את היכולת להבין באופן מלא רגשות אנושיים, ניואנסים תרבותיים והקשר. זוהי מגבלה קריטית במשימות הדורשות אמפתיה, שיפוט אתי או יצירתיות.

הטיה באלגוריתמים של בינה מלאכותית: מערכות AI יכולות לרשת הטיות הקיימות בנתוני האימונים שלהן, מה שמוביל לתוצאות לא הוגנות או מפלות. זה מדאיג במיוחד בתחומים כמו משפט פלילי, גיוס עובדים והלוואות, שבהם הלחלטות מוטות יכולות להיות השלכות חמורות.

ביטולן של משרות: אוטומציה באמצעות בינה מלאכותית עלולה להוביל לאובדן משרות, במיוחד במגזרים המסתמכים על משימות שגרתיות, כגון ייצור, קמעונאות ושירות לקוחות. הדבר מעלה חששות לגבי ההשפעה הכלכלית על העובדים והרחבת אי השוויון בהכנסות.

סיכוני אבטחה ופרטיות: מערכות AI מסתמכות לעתים קרובות על כמויות גדולות של נתונים אישיים, מה שמעלה חששות לגבי אבטחת נתונים ופרטיות. גישה בלתי מורשית, פריצה או שימוש לרעה במערכות AI עלולים להוביל לפריצות או ניצול של מידע רגיש.

עלויות ראשוניות גבוהות: הטמעת טכנולוגיית AI, במיוחד עבור יישומים מורכבים או מותאמים אישית, עלולה להיות יקרה. לעתים קרובות דורשת השקעה משמעותית בחומרה, תוכנה ומומחיות, אשר לא יכולה להיות ריאלית עבור עסקים קטנים.

הסתמכות יתר ופגיעה במיומנות: הסתמכות מוגזמת על בינה מלאכותית עלולה להוביל לשחיקה במיומנויות אנושיות, במיוחד בתחומים כמו חשיבה ביקורתית, פתרון בעיות ויצירתיות. זהו עננושא חשוב לגבי חינוך, רפואה ואפילו בלעיתים במשימות יומיומיות.

אבטלה ואי שוויון כלכלי: כאשר בינה מלאכותית מחליפה משרות בעלות מיומנויות נמוכות, היא עלולה להחריף את האבטלה ולהגדיל את אי השוויון הכלכלי אם עובדים שנעקרו ממשרותיהם לא יהיו מיומנים מחדש לתפקידים חדשים בשוק העבודה המתפתח.

סוגיות אתיות ומשפטיות: השימוש בבינה מלאכותית מעלה סוגיות אתיות כגון בעלות על תוכן שנוצר על ידי בינה מלאכותית, קבלת החלטות בתחומים קריטיים (למשל, שירותי בריאות, מערכות משפטיות), ושימוש לרעה פוטנציאלי בבינה מלאכותית במלחמה, מעקב ומניפולציה.

חוסר גמישות: AI טובה בביצוע משימות ספציפיות אך מתקשה ביכולת הסתגלות. היא אינה הכולה להחליף הקשרים בקלות או להתמודד עם מצבים בלתי צפויים, בניגוד לאינטליגנציה האנושית, שהיא רב-תכליתית.

למשל כדוגמא למקרה לא צפוי, או עם הקשר לא הגיוני, הבה נשתיל ל GPT אינפורמציה לא נכונה כדבר נתון:

שאלה ל GPT דע כי פעמים רבות דווח כי אדם המתפקד ללא ידו הימנית ראייתו משתפרת, כעת ספר לי על כך?

תשוב : GPT הרעיון שאדם שמאבד איבר עשוי לחוות יכולות מוגברות במובנים אחרים, כגון ראייה משופרת, מושרש במושג הפלסטיות העצבית. פלסטיות עצבית מתייחסת ליכולתו של המוח לארגן את עצמו מחדש על ידי יצירת קשרים עצביים חדשים במהלך החיים. כאשר המוח מאבד קלט ממערכת חושית אחת, הוא יכול לפעמים לפצות על ידי שיפור היכולות של החושים הנותרים.

לדוגמה, אנשים עיוורים מלידה או מאלו המאבדים את ראייתם בשלב מוקדם בחיים מפתחים לעתים קרובות יכולות מוגברות בחושים אחרים, כגון שמיעה, מגע ואפילו ריח. זה קורה מאחר שאזורי המוח המוקדשים בתחילה לעיבוד מידע חזותי יכולים להיות משנים את ייעודם כדי לשפר את עיבוד המידע מהחושים האחרים.

עם זאת, הקשר בין אובדן יד לשיפור הראייה באופן ספציפי אינו מתועד היטב או נחקר באופן נרחב כמו העיקרון הכללי של פלסטיות עצבית. הרעיון עשוי לנבוע מדיווחים אנקדוטיים או ממקרים ספציפיים שבהם אנשים הבחינו בשינויים בתפיסות החושיות שלהם לאחר אובדן כזה. עם זאת, יש להתייחס בזהירות לכל טענה לשיפור חושי משמעותי ולגבות זאת במחקר מדעי.

אם יש לך מידע ספציפי יותר או מקרה מסוים בראש, אשמח להעמיק בזה בשבילך.

המשכתי לשאול: אנא GPT ענה במשפט אחד

הרעיון שאדם ללא ידו הימנית שיפר את הראייה מבוסס על הרעיון של פלסטיות עצבית, שבה המוח מפצה על אובדן יכולת אחת על ידי שיפור אחרות, אך טענה ספציפית זו חסרה תיעוד מדעי חזק

לסיכום, בעוד AI מציעה יתרונות טרנספורמטיביים במונחים של יעילות, קבלת החלטות ופרסונליזציה, היא גם מציבה אתגרים משמעותיים, במיוחד סביב אתיקה, הטיות והשפעות חברתיות.

שימו לב GPT לא שלל זאת, אמנם הסתייג, אך לא שלל. מה שרומז לתמימותו בהעדר כל תיעוד לתופעה שכזו.

התנגדות האקדמיה לשימוש בבינה מלאכותית

מקום בו ישנה הסתייגות רבה מהשימוש בבינה מלאכותית הינו האקדמיה. רבים באקדמיה חרדים משימוש זה בטענות של העתקת תכנים, שטחיות החשיבה, פגיעה ביצירתיות ושימוש באינפורמציה מוטעית בעקבות שימוש זה.

התנגדות זו יכולה לנבוע מכמה חששות, כולל סיבות אתיות, אינטלקטואליות ומעשיות:

חששות אתיים: קיים חשש נרחב לגבי הטיה, הוגנות ואחריות בבינה מלאכותית. מערכות AI יכולות להנציח או אפילו להחמיר הטיות בנתונים, מה שמוביל לתוצאות לא הוגנות. זה מדאיג במיוחד בתחומים כמו משפטים, רפואה ומדעי החברה שבהם הוגנות ואתיקה הם בעלי חשיבות עליונה.

יושרה אינטלקטואלית: האקדמיה מעריכה חשיבה מקורית, יצירתיות וחשיבה ביקורתית. השימוש בבינה מלאכותית במשימות כגון כתיבת מאמרים, ביצוע מחקר או יצירת רעיונות יכול להיתפס כמערער את האותנטיות של תרומות אינטלקטואליות. תוכן שנוצר על ידי בינה מלאכותית עשוי שלא לשקף עבודה אקדמית אמיתית ומאמץ, מה שמעלה חששות לגבי גניבה ספרותית ופיחות של המחקר האנושי.

אבדן עבודה: ישנם חששות כי AI יכול להחליף או להפחית את התפקידים של חוקרים, פרופסורים, ואנשי מקצוע אקדמיים אחרים. אוטומציה עשויה להוביל לפחות הזדמנויות עבור חוקרים בתחומים מסוימים, מה שמוביל להתנגדות מצד אלה המודאגים לגבי ביטחון תעסוקתי.

תלות ושחיקת מיומנויות: מבקרים טוענים כי הסתמכות יתר על AI עלולה להוביל לירידה במיומנויות אקדמיות חיוניות כגון ניתוח ביקורתי, פתרון בעיות ומחקר עצמאי. סטודנטים וחוקרים עשויים להסתמך יותר מדי על כלי AI מבלי לפתח יכולות חיוניות אלה.

איכות ודיוק: בעוד AI יכול לעבד כמויות גדולות של נתונים במהירות, ישנם חששות לגבי יכולתה להבטיח את הדיוק, האמינות והעומק של עבודה אקדמית. AI יכול ליצור תוכן שנראה מלוטש אך עשוי להיות חסר ניואנסים, הקשר או תובנה, שהם חיוניים בעבודה אקדמית קפדנית.

בעלות וקניין רוחני: כלי AI יכולים לעורר שאלות סביב מחבר וקניין רוחני. למי שייך התוכן שנוצר על ידי AI? כיצד יש לתת קרדיט כאשר AI מסייע במחקר או בכתיבה? אלה סוגיות לא פתורות בהוצאה לאור אקדמית ובמחקר.

פרטיות נתונים: במחקר הכולל נתונים אישיים או רגישים (כגון במדעי הרפואה או החברה), השימוש בבינה מלאכותית יכול להעלות חששות לגבי פרטיות ואבטחת נתונים. מערכות בינה מלאכותית רבות מסתמכות על מערכי נתונים עצומים, שאם לא יהפכו לאנונימיים או מאובטחים כראוי, עלולים להוביל להפרות של פרטיות.

היעדר שיפוט אנושי: האקדמיה מערבת לעתים קרובות שיפוט סובייקטיבי, במיוחד במדעי הרוח והחברה, שם חשוב ההקשר, האתיקה והשיקולים התרבותיים. בינה מלאכותית חסרה את היכולת לאמפתיה אנושית, שיפוט ורגישות תרבותית, מה שמגביל את התועלת שלה בתחומים אלה.

חששות אלה מובילים לזהירות ולספקנות לגבי תפקידה של הבינה המלאכותית באקדמיה, אם כי חוקרים רבים מכירים גם ביתרונות הפוטנציאליים שלה כאשר משתמשים בה באופן אחראי.

התנגדויות להופעת טכנולוגיות לחדשות לאורך ההיסטוריה:

אני משער שטענות והתנגדויות מסוג זה ואחר הועלו בכל פעם שטכנולוגיה חדשה הופיעה. לכל טכנולוגיה יתרונות וחסרונות, השאלה היא איך משתמשים בה, איך ממשיכים ומפתחים אותה כך שהיתרונות יעלו על החסרונות.

מספר לא מבוטל של המצאות טכנולוגיות לאורך ההיסטוריה נתקלו בהתנגדויות .לא פעם היו אלו התנגדויות משמעותיות ביותר כאשר הטכנולוגיות הוצגו לראשונה, רק כדי להפוך למקובלות והכרחיות מאוחר יותר. הנה תיאור של מספר המצאות חשובות שנתקלו בהתנגדויות מסוגים שונים בציר זהמן החל מהמאה ה-16:

מכבש הדפוס (המאה ה-15, התנגדויות למאה ה-16)

ממציא: יוהנס גוטנברג (בסביבות 1440)

התנגדויות ראשוניות: מנהיגים דתיים ופוליטיים חששו שייצור המוני של ספרים יפיץ רעיונות כפירה, יאתגר את סמכותה של הכנסייה וישבש את הסדר החברתי. גם מעתיקים של כתבי יד חששו לאבד את פרנסתם.

קבלה: עם הזמן, מכבש הדפוס חולל מהפכה בחינוך, באוריינות ובהפצת הידע, והפך לאבן פינה של הרנסנס, הרפורמציה והמהפכה המדעית. במאה ה-16 הפכו הספרים המודפסים לנפוצים ומקובלים.

הטלסקופ (תחילת המאה ה-17)

ממציא: הנס ליפרשי (1608), מאוחר יותר הטלסקופ שופר על ידי גלילאו גליליי

התנגדויות ראשוניות: מנהיגים דתיים, במיוחד הכנסייה הקתולית, התנגדו לשימוש של גלילאו בטלסקופ בכדי לתמוך במודל ההליוצנטרי של מערכת השמש, שסתר את ההשקפה הגיאוצנטרית של הכנסייה.

קבלה: למרות הגינוי של גלילאו על ידי הכנסייה, הטלסקופ הפך לכלי חיוני באסטרונומיה. עם הזמן, זה עזר לאשר תגליות מדעיות חדשות ופתח הבנות חדשות של היקום.

מוט הברק (המאה ה-18)

ממציא: בנג'מין פרנקלין (1752)

התנגדויות ראשוניות: מנהיגים דתיים ואנשים חששו שמוטות ברק מפריעים לענישה האלוהית. היו שראו בטכנולוגיה משחק עם כוחות שאינם בשליטת האדם.

קבלה: בסופו של דבר, מוט הברק הוכר כהמצאה מעשית ומצילת חיים, המפחיתה את נזקי מכות הברק. השימוש הנרחב בו הפך נפוץ בערים ובעיירות.

קטרי קיטור ומסילות ברזל (המאה ה-18 עד המאה ה-19)

ממציא: מנוע הקיטור המשופר של ג'יימס וואט (1769), קטר הקיטור של ג'ורג' סטיבנסון (1814)

התנגדויות ראשוניות: היה חשש שמנועי קיטור, בעיקר קטרים, יגרמו לאבטלה נרחבת, יובילו לתאונות וישבשו את דרכי הנסיעה המסורתיות. אנשים רבים גם האמינו כי גוף האדם לא יכול לשרוד במהירויות גבוהות (סביב 30 קמ"ש).

קבלה: למרות ההתנגדות הראשונית, מנועי קיטור ומסילות ברזל הפכו לעמוד השדרה של המהפכה התעשייתית, וחוללו מהפכה בתחבורה, בתעשייה ובמסחר.

חיסון (סוף המאה ה-18)

ממציא: אדוארד ג'נר (1796) פיתח את החיסון נגד אבעבועות שחורות.

התנגדויות ראשוניות: היה חשש ציבורי נרחב וספקנות, עם התנגדויות שהחיסון אינו טבעי ומפריע לרצון האלוהי. חלקם חששו שהשימוש באבעבועות פרה בחיסון יהפוך אותן לפרות.

קבלה: עם הזמן, כאשר החיסונים הוכיחו את יעילותם במניעת אבעבועות שחורות, התרחבו מסעות בריאות הציבור, והחיסון הפך לאבן פינה של הרפואה המודרנית, ובסופו של דבר מיגר את האבעבועות השחורות בשנת 1980.

חשמל (המאה ה-19)

ממציאים: תומאס אדיסון (נורה), ניקולה טסלה (מערכת חשמל AC) ואחרים.

התנגדויות ראשוניות: הציבור חשש מסכנות החשמל, עם חשש לבטיחות ושימוש לרעה אפשרי. הקרב בין הזרם הישיר של אדיסון (DC) לבין זרם החילופין של טסלה (AC) עורר גם הוא מחלוקת, עם טענות כי זרם חילופין מסוכן מדי לשימוש ציבורי.

קבלה: ברגע שהתבררו היתרונות של חשמל בתאורה, בתעשייה ובתקשורת, הוא הפך במהרה לחיוני לחיים המודרניים, מה שהוביל לחשמול נרחב במאות ה-19 וה-20.

טלגרף (המאה ה-19)

ממציא: סמואל מורס (1837)

התנגדויות ראשוניות: רבים היו סקפטיים לגבי אופן פעולתו של הטלגרף וחששו שהוא יוציא את עובדי הדואר ממעגל העבודה. היו גם חששות לגבי פרטיות והפצת מידע שגוי באמצעות תקשורת מהירה יותר.

קבלה: הטלגרף שינה את התקשורת העולמית, האיץ את העברת המידע וטיפח גלובליזציה. היא מילאה תפקיד מכריע במסחר, בפוליטיקה ובעיתונות במאה ה-19.

הטלפון (המאה ה-19)

ממציא: אלכסנדר גרהם בל (1876)

התנגדויות ראשוניות: רבים פקפקו בשימושיות הטלפון ופטרו אותו כחידוש. חברות טלגרף, במיוחד, התנגדו לטלפון, וראו בו איום על עסקיהן.

קבלה: הטלפון הפך לכלי חיוני לתקשורת אישית ועסקית. בתחילת המאה ה-20 התרחבו רשתות הטלפון ברחבי העולם.

מכוניות (סוף המאה ה-19 עד תחילת המאה ה-20)

ממציא: קרל בנץ (1885-1886)

התנגדויות ראשוניות: כלי רכב נתקלו בפחד ובעוינות, בעיקר מצד נהגי כרכרות רתומות לסוסים והולכי רגל. היו חששות לגבי בטיחות, רעש, זיהום ועקירת תעשיות מסורתיות.

קבלה: עם הזמן, ככל שמכוניות הפכו זולות ומעשיות יותר (במיוחד עם טכניקות הייצור ההמוני של הנרי פורד), הן חוללו מהפכה בתחבורה האישית והמסחרית, והובילו לדעיכת כלי הרכב הרתומים לסוסים.

מחשבים ואינטרנט (המאה ה-20)

ממציאים: אלן טיורינג (מדעי המחשב התיאורטיים), וינט סרף ובוב קאהן (פרוטוקולי אינטרנט)

התנגדויות ראשוניות: מחשבים מוקדמים נתפסו בספקנות, מכיוון שהם היו יקרים, מגושמים ונראו מיותרים עבור רוב האנשים. האינטרנט, בימיו הראשונים, נתפס ככלי נישה עבור אקדמאים וחוקרים ממשלתיים. חששות לגבי פרטיות, אבטחה ואוריינות דיגיטלית עלו.

קבלה: כיום, מחשבים ואינטרנט נמצאים בכל מקום, ומחוללים מהפכה בתקשורת, מסחר, חינוך ובידור. העולם תלוי כיום במידה רבה בטכנולוגיות דיגיטליות.

הפריה חוץ גופית (IVF) (שנות השבעים)

ממציאים: רוברט אדוארדס ופטריק סטפטו (הפריה חוץ גופית מוצלחת ב-1978)

התנגדויות ראשוניות: הפריה חוץ גופית נתקלה בהתנגדויות אתיות משמעותיות, עם חשש שהיא תוביל לרבייה "לא טבעית", שימוש לרעה בטכנולוגיה ופגיעה הן באם והן בילד. הוויכוחים הדתיים והמוסריים התגברו ככל שהטכנולוגיה התקדמה.

קבלה: עם הזמן, כאשר הפריה חוץ גופית הפכה לשיטה מוכחת לסיוע לזוגות עם בעיות פוריות, היא התקבלה כפרקטיקה רפואית סטנדרטית. כיום, מיליוני ילדים נולדו באמצעות הפריה חוץ גופית, והטכנולוגיה ממשיכה להתקדם.

דוגמאות אלה מדגישות כיצד התקדמות טכנולוגית נתקלת לעתים קרובות בהתנגדות בשל חששות חברתיים, אתיים או מעשיים. עם זאת, ככל שהיתרונות שלהם הופכים ברורים יותר, רבות מההמצאות הללו בסופו של דבר זוכות לקבלה נרחבת ומשנות את החברה.

השימוש בבינה מלאכותית על ידי האזרח הפשוט בכדי לעזור לו במטלות היומיות

AI הפך לכלי מעשי שאזרחים רגילים רבים משתמשים בו כדי להפוך את המטלות היומיות לניתנות לניהול ויעילות באופן טוב יותר. הנה כמה דרכים שבהן AI משולב בחיי היומיום:

עוזרי בית חכמים (לדוגמה, Alexa, Google Assistant, Siri):

עוזרים קוליים אלה המופעלים באמצעות בינה מלאכותית עוזרים למשתמשים לנהל את לוחות הזמנים שלהם, לשלוט במכשירי בית חכם, לבדוק עדכוני מזג אוויר, להגדיר תזכורות ולהשמיע מוסיקה או לענות על שאלות – והכל באמצעות פקודות קוליות.

משימות יומיומיות: אוטומציה של משימות כמו כיבוי אורות, כוונון התרמוסטט או נעילת דלתות.

שואבי אבק רובוטיים (למשל, רומבה):

שואבי אבק רובוטיים מבוססי בינה מלאכותית יכולים לנקות רצפות באופן אוטונומי על ידי מיפוי חדרים ואיתור מכשולים, מה שמאפשר למשתמשים לשמור על בית נקי במינימום מאמץ.

מכשירים המופעלים באמצעות בינה מלאכותית:

מקררים חכמים: מקררים חכמים עוקבים אחר מלאי המזון, מציעים מתכונים המבוססים על מרכיבים זמינים, ואפילו מודיעים למשתמשים כאשר הפריטים אוזלים או שתוקפם פג.

מכונות כביסה: מכונות כביסה המופעלות באמצעות בינה מלאכותית יכולות למטב את השימוש במים ובחומרי ניקוי בהתבסס על גודל המטען וסוג הבד, ולהפוך את הכביסה ליעילה יותר.

ניהול כספים אישי (למשל, אפליקציות תקצוב, צ'אטבוטים של בינה מלאכותית):

אפליקציות כמו Mint או YNAB משתמשות בבינה מלאכותית כדי לעקוב אחר הרגלי הוצאה, לסווג הוצאות, להציע טיפים לחיסכון, ואפילו לספק תחזיות להוצאות עתידיות.

בנקים מסוימים משתמשים בצ'אטבוטים המופעלים על ידי בינה מלאכותית כדי לעזור למשתמשים עם שאלות בחשבון או להפוך תשלומי חשבונות לאוטומטיים.

ניווט ונסיעות (לדוגמה, Google Maps, Waze):

AI משפר את הנסיעות היומיות על ידי מתן עדכוני תנועה בזמן אמת, הצעת המסלולים המהירים ביותר וחיזוי זמני נסיעה. אפליקציות מבוססות בינה מלאכותית עוזרות גם עם שיתוף נסיעות (Uber, Lyft), ומציעות נוחות בתחבורה.

אפליקציות בריאות וכושר:

אפליקציות כושר מבוססות בינה מלאכותית מספקות תוכניות אימון מותאמות אישית, עוקבות אחר פעילות ומנטרות התקדמות. אפליקציות כמו MyFitnessPal משתמשות בבינה מלאכותית כדי לעקוב אחר קלוריות וצריכה תזונתית על ידי ניתוח המזון שאתם רושמים.

לבישים (כמו Fitbit או Apple Watch) משתמשים בבינה מלאכותית כדי לנטר מדדי בריאות, כגון קצב לב ודפוסי שינה, ולספק תובנות לשיפור הבריאות הכללית.

בינה מלאכותית לקניות במכולת:

אפליקציות מסוימות יוצרות רשימות קניות באופן אוטומטי בהתבסס על רכישות קודמות, עוזרות למשתמשים למצוא מבצעים או אפילו הופכות הזמנה מחדש של מצרכים לאוטומטית כאשר האספקה נמוכה.

AI לעזרת לאנשים עם מוגבלויות

טכנולוגיית AI טומנת בחובה הבטחה עצומה בשיפור איכות חייהם של אנשים עם מוגבלויות, ומסייעת להם להשיג עצמאות רבה יותר ולבצע משימות יומיומיות בקלות רבה יותר. כך AI מסייע:

עוזרים בשליטה קולית:

עבור מוגבלויות פיזיות: עוזרים קוליים AI (Alexa, Google Assistant) מאפשרים למשתמשים עם ניידות מוגבלת לשלוט במכשירים ביתיים, לגשת למידע, לבצע שיחות או אפילו לשלוח הודעות טקסט ללא צורך באינטראקציה פיזית עם מכשירים.

עבור ליקויי ראייה: קוראי מסך המופעלים באמצעות בינה מלאכותית כמו VoiceOver של Apple או TalkBack של Android עוזרים למשתמשים לנווט בסמארטפונים, מחשבים ואפליקציות על-ידי הקראת טקסט בקול רם.

תותבות מבוססות בינה מלאכותית:

בינה מלאכותית שולבה בגפיים תותבות, ומאפשרת להן ללמוד ולהסתגל לתנועות המשתמש. תותבות "חכמות" אלה יכולות לחזות תנועות ולהתאים את עצמן בהתאם, ומציעות שליטה טבעית ומדויקת יותר למשתמש.

כסאות גלגלים אוטונומיים:

כיסאות גלגלים מבוססי בינה מלאכותית יכולים לנווט ולהימנע ממכשולים באופן עצמאי, ומציעים ניידות ואוטונומיה רבה יותר לאנשים עם מוגבלויות פיזיות חמורות.

זיהוי טקסט לדיבור ודיבור:

עבור ליקויי דיבור: טכנולוגיית AI כמו טקסט לדיבור מאפשרת לאנשים המתקשים לדבר לתקשר באמצעות מכשירים הממירים טקסט למילים מדוברות.

עבור ליקויי שמיעה: אפליקציות המופעלות באמצעות בינה מלאכותית (לדוגמה, Ava) מתמללות שיחות בזמן אמת לטקסט, ומאפשרות לחירשים או כבדי שמיעה לעקוב אחר שיחות ביתר קלות.

סיוע ראייה מבוסס בינה מלאכותית (למשל, Seeing AI, Google Lookout):

עבור ליקויי ראייה: אפליקציות מבוססות בינה מלאכותית כמו Seeing AI ו-Lookout עוזרות למשתמשים לקויי ראייה בזיהוי אובייקטים, הקראת טקסט ואפילו זיהוי פרצופים. אפליקציות אלה משתמשות במצלמה בטלפון חכם כדי לספק תיאורים באמצעות דיבור של סביבת המשתמש.

מכשירים לבישים כגון OrCam MyEye יכולים לקרוא טקסט מודפס בקול רם ולזהות פרצופים, וזה שימושי במיוחד עבור אנשים עם ראייה מוגבלת או ללא ראייה.

זיהוי טקסט ומחוות חיזוי מבוסס בינה מלאכותית:

עבור אנשים עם מוגבלויות קוגניטיביות: כלים מבוססי בינה מלאכותית מספקים הצעות טקסט חזויות ותיקונים אוטומטיים, והופכים את התקשורת לנגישה יותר עבור אנשים שעשויים להתקשות בהקלדה או בכתיבה.

עבור אנשים עם בעיות ניידות: מערכות AI שמזהות מחוות יגופניות כולות לעזור למשתמשים לקיים אינטראקציה עם מכשירים באמצעות תנועות פשוטות, כגון הזזת יד או מצמוץ, ובכך להפחית את הצורך בקלט פיזי.

רכבים אוטונומיים:

לאנשים עם מוגבלויות פיזיות: הפיתוח של כלי רכב אוטונומיים מבוססי בינה מלאכותית מבטיח להציע ניידות רבה יותר לאנשים שאינם מסוגלים לנהוג, ולספק עצמאות בתחבורה.

סיוע רובוטי (למשל, זרועות רובוטיות):

זרועות רובוטיות הנשלטות על ידי בינה מלאכותית יכולות לסייע לאנשים עם ניידות מוגבלת בביצוע משימות כמו אכילה, שתייה או הרמת חפצים. רובוטים אלה יכולים ללמוד מתנועות המשתמש ולהסתגל לביצוע משימות באופן אוטונומי.

בינה מלאכותית לבריאות הנפש ותמיכה רגשית:

צ'אטבוטים מבוססי בינה מלאכותית כמו Woebot ו-Replika מציעים תמיכה נפשית על ידי השתתפות בשיחות עם משתמשים, ועוזרים להם לנהל מתח, חרדה או בדידות. כלים אלה מספקים סיוע רגשי ומקדמים רווחה, במיוחד עבור אנשים שעשויים להתקשות לגשת לטיפול מסורתי.

בינה מלאכותית ללקויות למידה (למשל, דיסלקציה, ADHD):

עבור דיסלקציה: כלים מבוססי בינה מלאכותית כמו Grammarly ו-Immersive Reader של Microsoft מציעים סיוע בקריאה, ומספקים תכונות כגון טקסט לדיבור, שבירת הברה והדגשה כדי לעזור לאנשים עם קשיי למידה.

עבור ADHD: אפליקציות מבוססות בינה מלאכותית יכולות לסייע לאנשים עם ADHD על ידי מתן תזכורות, ארגון משימות והצעת אסטרטגיות לניהול זמן ומיקוד.

מסקנה

לבינה מלאכותית לא פוטנציאל המשנה את חייהם של אזרחים מן השורה על ידי ייעול מטלות היומיום, אלא גם פוטנציאל לשיפור הנגישות והעצמאות של אנשים עם מוגבלויות. החל מעוזרות קוליות השולטות בבמטלות בבתים וכלה בעזרי ניידות המופעלים באמצעות בינה מלאכותית, השילוב של AI בחיי היומיום הופך משימות יומיומיות לקלות יותר לניהול עבור כולם ועוזר לשבור מחסומים עבור אלה עם אתגרים פיזיים, חושיים או קוגניטיביים.

נתמקד כעת בשימוש בAI באוטיזם נדון תחילה איך לדבר עם אדם [גבר או אישה] עם אוטיזם.

הבה נשאל את GPT איך לדבר עם גבר עם אוטיזם?

כאשר מדברים עם אדם עם אוטיזם, חשוב להיות מכבד, סבלני ומודע להעדפות התקשורת שלו. הנה כמה טיפים לטיפוח תקשורת יעילה:

היו ברורים וישירים: השתמשו בשפה פשוטה וישירה. הימנע מטאפורות, ניבים או סרקזם, שכן אלה יכולים להיות מבלבלים.

תנו זמן לתהליך: אפשרו הפסקות בשיחה כדי שהוא יוכל לעבד ולהגיב. חלק מהאנשים עם אוטיזם עשויים להזדקק לזמן נוסף כדי לחשוב לפני שהם מדברים.

כבדו העדפות תקשורת: חלק מהאנשים עם אוטיזם עשויים להעדיף תקשורת כתובה, תקשורת לא מילולית או מחוות. אם אינך בטוח בהעדפותיו, שאל אותו ישירות.

מזעור הסחות דעת חושיות: אנשים עם אוטיזם יכולים לפעמים להיות רגישים לרעשים חזקים, אורות בהירים או קלט חושי אחר. נסו לנהל שיחות בסביבה רגועה ושקטה.

השתמש בעזרים חזותיים: אם האדם מעדיף תקשורת חזותית, שיקל ולהשתמש בתמונות, דיאגרמות או הערות כתובות בכדי לתמוך בהבנה.

הימנע מעומס יתר של מידע: שימרו על שיחות תמציתיות והימנעו ממסירת מידע רב מדי בבת אחת. פרק ורעיונות מורכבים לחלקים קטנים יותר הניתנים לניהול.

היו סבלניים ולא שיפוטיים: הימנעו מלהניח הנחות לגבי יכולותיו או סגנון התקשורת שלו. היו סבלניים ובעלי ראש פתוח.

כבדו גבולות: חלק מהאנשים עם אוטיזם עשויים שלא ליהנות ממגע פיזי או שיש להם גבולות ספציפיים סביב המרחב האישי. הקפידו תמיד לשאול לפני ביצוע מחוות פיזיות כמו חיבוקים או לחיצות ידיים.

בקשו הבהרה: אם אינכם מבינים משהו, בקשו הבהרה בצורה מנומסת וסבלנית. עודדו אותו לומר לכם אם משהו לא ברור או אם הוא מעדיף דרך תקשורת אחרת.

היו עקביים: נסו לשמור על גישה עקבית לתקשורת, שכן שגרה ויכולת חיזוי יכולות להיות מנחמות עבור אנשים מסוימים עם אוטיזם.

כל אדם עם אוטיזם הוא שונה, ולכן המפתח הוא להיות גמיש, להקשיב באופן פעיל ולהסתגל לצרכי התקשורת הייחודיים שלו.

האם צ'אט GPT יכול להיות מלווה כדי לעזור לאינדיבידואל אוטיסטי [או אספרגר] במצבים חברתיים?

כן, צ'אט GPT בהחלט יכול לשמש כבן לוויה מועיל לסייע לאדם עם אוטיזם לנווט במצבים חברתיים. למרות שהוא לא יכול להיות נוכח פיזית, GPT יכול לספק תמיכה מתמשכת במגוון דרכים שהופכות אינטראקציות חברתיות לקלות יותר ופחות מלחיצות. כך צ'אט GPT יכול להיות בן לוויה יעיל:

תמיכה והדרכה בזמן אמת

הצעות לשיחה מיידית: אם האדם הסובל מאוטיזם לא בטוח מה לומר הלאה במהלך שיחה, הוא יכול לבקש במהירות מ-GPT הצעות לתגובות מתאימות או שאלות המשך.

הבהרת רמזים חברתיים: אם הוא לא בטוח לגבי רמז חברתי (למשל, "מה זה אומר כשמישהו מרים גבה?"), GPT יכול להציע הסברים מהירים.

עזרה בנימוס: GPT יכול לספק דרכים מנומסות לסלוח , להמנע משיחות מסויימות, להביע אי הסכמה או לקבל מחמאות.

איור בעזרת AI

תרגול שיחה

תרחישי משחק תפקידים: GPT יכול לדמות שיחות כדי שהאדם על הספקטרום יוכל לתרגל כיצד להתמודד עם מצבים שונים, כגון מפגש עם אנשים חדשים, השתתפות בדיונים קבוצתיים או התמודדות עם רגעים מביכים.

משוב על תגובות: הוא יכול לתרגל את תשובותיו על ידי הקלדתן, ו-GPT יכול להציע הצעות כדי לחדד אותן לבהירות, טון או התאמה.

התמודדות עם חרדה חברתית

הכנה לפני האירוע: לפני השתתפות באירוע או פגישה, GPT יכול לעזור למתמודד על הספקטרום להתכונן נפשית על ידי מתן טיפים לניהול חרדה, חזרות על שיחות פוטנציאליות, או הצעת עידוד.

טכניקות הרגעה מיידיות: אם המתמודד על הספקטרום מרגיש מוצף ,GPT יכול להציע תרגילי נשימה, אסטרטגיות הרגעה חושית, או הצהרות חיוביות בכדי לעזור להחזיר את המיקוד והרגיעה.

סיוע בפיתוח מיומנויות חברתיות

לימוד רמזים לא מילוליים: GPT יכול ללמד את המתמודד על הספקטרום כיצד לפרש הבעות פנים, שפת גוף וטון דיבור, אשר עשויים להיות קשים עבורו לקרוא בחיים האמיתיים.

שיפור מיומנויות הקשבה: GPT יכול לתת לו טיפים כיצד להפוך למאזין טוב יותר, כולל התמקדות בקשר עין, סיכום של מה שאחרים אומרים, ושימוש בשאלות הבהרה.

טיפול בטעויות: אם המתמודד על הספקטרום מרגיש שעשה טעות חברתית, GPT יכול להציע עצות מרגיעות כיצד להתאושש, כגון התנצלות או ניתוב מחדש של השיחה.

אינטראקציה הניתנת להתאמה אישית

שיחות מותאמות אישית: GPT יכול להסתגל להעדפותיו של המתמודד על הספקטרום לתקשורת, בין אם זה אומר להשתמש בשפה ישירה יותר, לתת הדרכה צעד אחר צעד, או להסביר מושגים חברתיים מורכבים במונחים פשוטים יותר.

חקר נושאים: המתמודד על הספקטרום יכול לבקש מ-GPT לעזור לו למצוא נושאים מעניינים לדון בהם במסגרות חברתיות. לדוגמה, GPT יכול לעזור לו לחקור סרטים פופולריים, ספורט או נושאים אחרים כדי שיהיה לו מה לתרום בשיחות.

השתקפות לאחר מצבים חברתיים

השתקפות לאחר האירוע: לאחר אירוע חברתי, GPT יכול לעזור לו לחשוב על איך הדברים הלכו. הוא יכול לדבר דרך החוויה, ו-GPT יכול להציע משוב בונה או לעזור לזהות תחומים לשיפור.

למידה מאינטראקציות חברתיות: GPT יכול לעזור לו לסקור שיחות או אינטראקציות ספציפיות, ולספק עצות כיצד לגשת למצבים דומים בעתיד.

בניית שגרה ועקביות

הדרכה מובנית: GPT יכול לספק ייעוץ עקבי ושל שגרה למצבים חברתיים שונים, לעזור לו לבסס דפוס אמין לאינטראקציות, אשר אנשים רבים עם אוטיזם מוצאים מנחם.

תרגול חברתי יומי: הוא יכול להשתמש ב-GPT באופן קבוע בכדי לתרגל שיחות חולין או לשאול שאלות על אינטראקציות שהוא מוצא מאתגרות, מה שעוזר לו לבנות ביטחון חברתי לאורך זמן.

העצמת סנגור עצמי

סיוע בהסבר אוטיזם: GPT יכול לעזור לו לעצב דרך להסביר את האוטיזם שלו לאחרים במידת הצורך, כגון כאשר הוא מרגיש מוצף או כאשר הוא מעדיף סגנון תקשורת שונה. זה יכול לעזור לו לסנגר על עצמו ולהפוך אינטראקציות חברתיות לנוחות יותר.

פיתוח תסריטים אישיים: GPT יכול לעזור ליצור "תסריטים" למצבים חברתיים חוזרים, כגון כיצד להציג את עצמו, כיצד לסרב בנימוס להזמנות, או כיצד לבקש עזרה.

מרחב בטוח לחקר רעיונות חברתיים

אין אזור שיפוט: הוא יכול לשאול GPT כל דבר על אינטראקציות חברתיות ללא חשש משיפוט. בין אם הוא לא בטוח לגבי התנהגות מסוימת, רוצה ללמוד עוד על נימוסים, או פשוט צריך מישהו לדבר איתו, GPT מספק מרחב בטוח ופרטי לחקירה.

גמישות וזמינות

תמיד נגיש: GPT יכול להיות זמין בכל עת, מה שהופך אותו למקור אמין של תמיכה בין אם הוא זקוק לעזרה במהלך אירוע, לפני פגישה עם מישהו, או בזמן הרהור לאחר מכן.

תמיכה מותאמת אישית: GPT יכול להסתגל לאורך זמן לצרכים החברתיים הייחודיים של המתמודד על הספקטרום, ולהציע ייעוץ מותאם אישית המבוסס על סוגי המצבים שהוא מוצא הכי מאתגר או לא נוח.

לסיכום, צ'אט GPT יכול לשמש כמלווה תומך על ידי מתן ייעוץ מותאם, כלים מעשיים, תמיכה רגשית ומרחב בטוח לתרגל ולהרהר באינטראקציות חברתיות. זה בעצם כמו שיש לך חבר קבוע ומבין שתמיד זמין לספק סיוע והרגעה בעת הצורך. כעת בכדי להמשיך ולבהיר את הנושא נשאל:

מה יכול אדם עם אוטיזם לשאול את GPT צ'אט בכדי לעזור לו במצבים חברתיים ?

גבר עם אוטיזם יכול לשאול GPT (כמו הצ'אט הזה) מגוון שאלות שיעזרו לו להתכונן או לנווט במצבים חברתיים. הנה כמה דוגמאות למה שהוא יכול לשאול:

הכנה למצבים חברתיים

"איך אני מתחיל שיחה עם מישהו שזה עתה פגשתי?"

עזרה עם משפטים שוברי קרח והתחלות שיחה.

"על מה אני יכול לדבר בדיון קבוצתי?"

הצעות לנושאים ניטרליים ומעניינים במסגרות קבוצתיות.

"על מה כדאי להימנע מלדבר בסיטואציות חברתיות?"

הדרכה בנושאים רגישים או קשים להתרחק מהם בהקשרים חברתיים.

"אתה יכול לעזור לי לתרגל שיחה?"

משחק תפקידים תרחישים שונים כדי לבנות ביטחון.

"מה אני אגיד אם אני לא יודע את התשובה לשאלה?"

אסטרטגיות לטיפול במצבים שבהם הוא לא בטוח במשהו.

התמודדות עם אי ודאות

"איך אני מבקש ממישהו להבהיר את מה שהוא אמר?"

דרכים מנומסות לבקש הבהרה מבלי להרגיש מביך.

"מה עלי לעשות אם אני מרגיש מוצף בסיטואציה חברתית?"

אסטרטגיות התמודדות ודרכים לקחת בנימוס הפסקה או לקחת צעד אחורה.

"איך אני עוזב שיחה בלי להיראות גס רוח?"

ביטויים וגישות לצאת משיחות בחן.

"מה אני עושה אם אנשים מדברים מהר מדי או על משהו שאני לא מבין?"

הצעות לבקש מאחרים להאט או להסביר דברים בצורה ברורה יותר.

טיפול בתרחישים חברתיים ספציפיים

"מה אני עושה אם מישהו מתבדח ואני לא מבין את זה?"

דרכים להתמודד עם הומור ובדיחות מבלי להרגיש לא בנוח.

"איך אני מגיב כשמישהו נותן לי מחמאה?"

רעיונות לקבלת מחמאות בצורה מנומסת ונוחה.

"מה עליי לעשות אם לא בא לי לדבר אבל אני לא רוצה להיות גס רוח?"

הצעות להצבת גבולות או איתות בנימוס על צורך בשקט.

"אתה יכול לעזור לי בנושאי שיחות חולין?"

בקש מ-GPT לספק רשימה של נושאי שיחת חולין בהתבסס על המצב (עבודה, אירוע חברתי וכו').

למידת מיומנויות חברתיות

"איך אני יכול לשפר את כישורי ההקשבה שלי?"

טיפים להפוך למאזין קשוב יותר בשיחות.

"מהן הדרכים הטובות להראות שאני מתעניין במה שמישהו אומר?"

הדרכה בנושא הקשבה אקטיבית ושפת גוף.

"אתה יכול להסביר איך לקרוא הבעות פנים או שפת גוף?"

תובנה בהבנת רמזים לא מילוליים במצבים חברתיים.

"מהן שאלות המשך טובות לשאול בשיחה?"

רשימת שאלות שמראות מעורבות ושומרות על זרימת השיחה.

מודעות עצמית וניהול חרדה

"מה אני יכול לעשות אם אני מרגיש עצבני לפני אירוע חברתי?"

אסטרטגיות לניהול חרדה חברתית והכנה נפשית.

"איך מתמודדים עם עומס חושי במקום רועש או צפוף?"

עצות לטיפול בסביבות שעשויות להרגיש מכריעות.

"איך אני יכול להסביר למישהו שיש לי אוטיזם ואולי אני מתקשר אחרת?"

ביטויים לסנגור עצמי ועזרה לאחרים להבין את צרכיו.

"מה עלי לעשות אם אני אומר בטעות משהו לא בסדר?"

איך להתאושש מטעויות חברתיות ולהתמודד עם רגעים מביכים.

בניית אמון

"איך אני יכול להרגיש יותר בנוח במצבים חברתיים?"

צעדים לבניית ביטחון באמצעות תרגול וחשיפה הדרגתית.

"אתה יכול לעודד אותי לפני שאני הולך [לאירוע/פגישה]?"

לבקש טיפים למוטיבציה או חיזוקים חיוביים לפני מצב חברתי קרוב.

"מה עלי לעשות אם איני בטוח כיצד לפעול במסגרת חברתית?"

עצות כלליות כיצד לקרוא את החדר ולהתנהג כראוי בהקשרים חברתיים שונים.

עזרה בזמן אמת

"אני מרגיש מוצף כרגע, מה עלי לעשות?"

טיפים מיידיים להרגעה והחזרת השליטה במהלך לחץ חברתי.

"אני לא יודע מה להגיד עכשיו, אתה יכול לתת לי כמה הצעות?"

GTP יכול להציע הצעות מהירות להמשך שיחה אם הוא נתקע.

"אתה יכול לתת לי סיכום מהיר של מה שאנשים בדרך כלל מדברים עליו ב[סוג האירוע]?"

סיכום נושאים משותפים למסגרות חברתיות שונות (למשל, מסיבות עבודה, מפגשים משפחתיים).

השתקפות ושיפור

"מה הלך טוב או יכול היה להיות טוב יותר אחרי אירוע חברתי?"

שאלות רפלקטיביות לשאול GPT על איך לשפר בפעם הבאה בהתבסס על המצב.

"איך אוכל להיות מוכן טוב יותר לשיחה הבאה שלי?"

טיפים ספציפיים לבניית חוויות חברתיות קודמות.

שאלות אלה יכולות לעזור לו להרגיש יותר בשליטה, להפחית חרדה ולשפר את הביטחון החברתי לאורך זמן. להלן נמשיך ונחזור לבקש מGPT להציע שאלות למתמודד על הספקטרום המטרה להרחיב את קשת השאלות.

הדגמה בעזרת AI

GPT הצע שאלות שגבר עם אוטיזם יכול לשאול כדי לנווט במצב חברתי ?

עבור גבר עם אוטיזם, ניווט במצבים חברתיים יכול לפעמים להיות מאתגר. לאחר סדרה של שאלות מוכנות יכול לעזור לו לעסוק בשיחות ולהבין את ההקשר טוב יותר. הנה כמה שאלות מועילות ומובנות שהוא יכול לשאול כדי לנווט במצבים חברתיים שונים:

הכרת אנשים חדשים

"מה אתה אוהב לעשות בזמנך הפנוי?"

שאלה פשוטה ופתוחה שיכולה לעזור להתחיל שיחה.

"איך אתה יודע [את שם המארח]?"

נהדר עבור אירועים חברתיים או מסיבות כדי להבין קשרים בין אנשים.

"מאיפה אתה?"

שאלה כללית שיכולה לעזור לפתוח דיאלוג ידידותי.

"איזו עבודה אתה עושה?"

שאלה נפוצה שיכולה להוביל לדיבור על משרות או מקצועות.

במסגרת קבוצתית

"אתה יכול להסביר על מה אנחנו מדברים?"

עוזר לו להבהיר את הנושא אם הוא לא בטוח או החמיץ חלק מהשיחה.

"מה דעתך על זה?"

שימושי אם אחרים חולקים את מחשבותיהם, והוא רוצה להבין נקודות מבט שונות.

"איך אתה מרגיש לגבי [נושא הדיון]?"

דרך קלה לעודד שיחות עמוקות יותר בנושאים משותפים.

"אני מתעניין [בעניין ספציפי], אתה יודע עליו הרבה?"

דרך טובה לכוון את השיחה לנושא שהוא מרגיש איתו יותר בנוח.

בעבודה או במסגרת מקצועית

"אתה יכול להסביר במה אני צריך להתמקד עכשיו?"

עוזר לקבל הוראות ברורות בסביבת עבודה.

"מהן המטרות העיקריות של הפגישה הזו?"

דרך מובנית לקבל בהירות ולוודא שהוא מבין את מטרת הפגישה.

"אתה יכול לספר לי עוד על איך אני יכול לעזור עם זה?"

מראה מעורבות תוך חיפוש מידע ברור.

"מתי יש להשלים משימה זו?"

דרך מעשית לבקש מסגרות זמן וציפיות.

באירוע חברתי או במסיבה

"מה החלק הכי טוב באירוע עד כה מבחינתך?"

דרך חיובית וניטרלית להתחיל שיחת חולין.

"יש משהו שאתה ממליץ לי לבדוק כאן?"

שאלה טובה לניווט במפגשים חברתיים או אירועים גדולים יותר.

"אתה יודע איפה האוכל/שתייה/פעילויות?"

מעשי ומסייע בניווט במקום.

"מה הדברים האהובים עליך לעשות באירועים כאלה?"

מרתק אנשים בשיחה מהנה ומזדמנת על האירוע.

במהלך שיחה

"אתה יכול להסביר את זה שוב בדרך אחרת?"

עוזר להבהיר אם משהו מבלבל.

"איך זה עובד?"

מעודד את האדם האחר להסביר משהו בפירוט רב יותר.

"אתה יכול לספר לי עוד על זה?"

דרך פשוטה להראות עניין ולשמור על השיחה זורמת.

"אני לא מכיר את זה, אתה יכול להסביר את זה?"

נהדר להבהרה אם משהו מרגיש לא מוכר או לא ידוע.

יציאה או השהיה של שיחה

"היה נהדר לדבר איתך, אני הולך לבדוק [פעילות אחרת] עכשיו."

דרך מנומסת לצאת משיחה אם הוא זקוק להפסקה.

"אני אדביק אותך אחר כך, אני צריך לקחת הפסקה."

דרך כנה לפטור את עצמו מהשיחה אם הוא מרגיש מוצף.

"אני צריך לצאת קצת, אבל היה נחמד לדבר איתך!"

שימושי ליציאה משיחות בצורה חיובית.

הבהרת רמזים חברתיים

"זה בסדר אם אשאל עוד על זה?"

עוזר במצבים שבהם הוא לא בטוח אם זה מתאים להמשיך בנושא.

"אני מפריע? אני לא רוצה לחתוך".

מראה כבוד לזרימת השיחה ולרמזים חברתיים.

"זה יהיה בסדר אם אשאל אותך שאלה?"

דרך מנומסת להיכנס לשיחה חדשה או לחפש מידע נוסף מבלי להרגיש פולשני.

שאלות אלה יכולות לעזור לספק מבנה במצבים חברתיים שונים, מה שמקל על אינטראקציה עם אחרים תוך תחושת שליטה רבה יותר בשיחה.

והנה לבסוף סיכום כמאמר קצר

סיוע בזמן אמת למבוגרים אוטיסטים באמצעות AI: מקרה בוחן של שימוש ב ChatGPT באינטראקציות חברתיות ומכוונות משימה

תקציר

מבוגרים על הספקטרום האוטיסטי מתמודדים לעיתים קרובות עם אתגרים בתקשורת חברתית, עיבוד חושי ותפקוד ניהולי, אשר יכולים לסבך משימות בזמן אמת, במיוחד כאשר אלה מערבים אנשים אחרים. פיתוחים אחרונים בתחום הבינה המלאכותית (AI), כגון ChatGPT, מציעים כלים מבטיחים לסייע באינטראקציות אלה על ידי מתן תמיכה מותאמת אישית, נגישה ובזמן אמת. מאמר זה בוחן כיצד ChatGPT יכול לסייע למבוגרים אוטיסטים לנווט במשימות מורכבות הכוללות דינמיקה חברתית וניהול משימות, ומספק מסגרת למחקר עתידי וליישומים קליניים.

מבוא

הפרעת הספקטרום האוטיסטי (ASD) כוללת מגוון רחב של מצבים המאופיינים באתגרים במיומנויות חברתיות, בהתנהגויות חזרתיות, בדיבור ובתקשורת לא מילולית (האגודה הפסיכיאטרית האמריקאית, 2013). בעוד מבוגרים אוטיסטים רבים מפתחים מנגנוני התמודדות בכדי לנווט באתגרים אלה, אינטראקציות בזמן אמת – במיוחד אלה המערבות אחרים – עדיין יכולות להוות מחסומים משמעותיים. לכלים מבוססי בינה מלאכותית כמו ChatGPT יש פוטנציאל להציע סיוע מותאם אישית ומיידי, ובכך לעזור לאנשים עם ASD להצליח במשימות בעולם האמיתי הדורשות תפקוד ניהולי, תקשורתי ועיבוד חושי.

מאמר זה מציג חמש דוגמאות מפורטות לאופן שבו מבוגר אוטיסט יכול להשתמש ב-ChatGPT במשימות בזמן אמת המערבות אנשים אחרים. דוגמאות אלה משמשות להמחשת הרבגוניות והפוטנציאל של AI בשיפור איכות החיים של אנשים על הספקטרום האוטיסטי.

דוגמה א': סיוע בתקשורת חברתית במהלך דיונים קבוצתיים

מבוגרים אוטיסטים רבים מדווחים על קשיים בהבנת רמזים חברתיים, כגון שפת גוף, טון דיבור ותזמון בשיחות קבוצתיות (Lai et al., 2017). זדבר ה יכול לגרום לאי הבנות או לחוסר רצון להשתתף במסגרות קבוצתיות.

איך ChatGPT עוזר: בזמן אמת, ChatGPT יכול לתפקד כמתורגמן חברתי מותאם אישית. לדוגמה, אם מבוגר אוטיסט משתתף בפגישה קבוצתית, הוא יכול להזין ביטויי מפתח או רמזים שהוא לא מבין לתוך הצ'אט. ChatGPT יכול לספק משוב מיידי, להסביר מה ביטוי מסוים עשוי לרמוז בהקשר זה, להציע תגובה מתאימה, או לציין מתי הגיע התור לדבר.

ניתוח מקרה: במהלך ישיבת צוות, מבוגר אוטיסט עשוי להתקשות לדעת מתי לדבר או כיצד להגיב להצעה עקיפה של עמית. ChatGPT, אליו ניתן לגשת באמצעות מכשיר נייד דיסקרטי, מספק עצות בזמן אמת, כגון, "עמיתך מציע פשרה; אולי תרצה להסכים ולהציע את מחשבותיך בהמשך".

השפעה: על ידי הצעת הבהרות ופרשנות חברתית, ChatGPT יכול לעזור לאנשים עם ASD לעסוק טוב יותר בשיחות מקצועיות וחברתיות מבלי להרגיש מוצפים.

דוגמה ב': תמיכה בפונקציה ניהולית בניהול משימות עם עמיתים

ליקויים בתפקוד הניהולי שכיחים בקרב מבוגרים עם ASD, במיוחד בתחומים כגון ארגון משימות, ניהול זמן ומעבר בין משימות (Hill, 2004). תיאום משימות עם אחרים יכול להיות מאתגר במיוחד.

איך ChatGPT עוזר: ChatGPT יכול לסייע על ידי פירוק משימות לשלבים הניתנים לניהול ושליחת תזכורות לדד-ליינים מרכזיים או פעולות נדרשות. בפרוייקטים קבוצתיים, הוא יכול להציע דרכים לנסח בקשות למשימות או לקיים תקשורת יעילה עם עמיתים בכדי להבטיח זרימת עבודה שיתופית.

מקרה מבחן: מבוגר אוטיסט שעובד על פרויקט עם עמיתים לעבודה עשוי להתקשות לתעדף משימות ולתקשר לגבי תאריכי יעד. ChatGPT יכול ליצור רשימה של סדרי עדיפויות בהתבסס על הקלט שלהם ולספק הצעות כיצד לבקש הארכת ציר הזמן, למשל, "נראה שאתה מנהל משימות מרובות. שקול לשאול את עמיתך, 'האם ניתן יהיה להאריך את המועד האחרון ביומיים?'"

השפעה: על ידי סיוע בניהול משימות ותקשורת, ChatGPT מעצים מבוגרים אוטיסטים לעבוד ביעילות עם אחרים, ובכך מפחית את החרדה הקשורה לדרישות התפקוד הניהולי.

דוגמה ג': ניווט בעומס חושי בסביבות ציבוריות

מבוגרים רבים עם ASD חווים עומס חושי במסגרות ציבוריות, כגון אירועים צפופים, משרדים או תחבורה ציבורית (Robertson & Baron-Cohen, 2017). עומס יתר זה עלול להקשות על אינטראקציה עם אחרים או על השלמת משימות.

איך ChatGPT עוזר: ChatGPT יכול לפעול כנוכחות מרגיעה ומרגיעה במצבים קשים. התכנה יכולה לספק אסטרטגיות התמודדות בזמן אמת, כגון הצעת טכניקות הרגעה או מציאת חללים שקטים יותר. במקרים מורכבים יותר, GPT יכול לעזור לתקשר את הקשיים החושיים לסובבים, כגון שליחת הודעה מנוסחת מראש לעמית או למנחה.

מקרה מבחן: במהלך אירוע הקשור לעבודה באולם כנסים עמוס, מבוגר אוטיסט מתחיל להרגיש המום מהרעש והתאורה. באמצעות ChatGPT, הם מבקשים עצה. הבינה המלאכותית מציעה לעבור לפינה שקטה יותר ומספקת תבנית לבקש ממתאם האירוע סיוע במציאת סביבה חושית נמוכה: "אני מרגיש מוצף מהרעש והאורות. האם תוכל להדריך אותי לאזור שקט יותר?"

השפעה: ChatGPT מספק אסטרטגיות בזמן אמת שעוזרות לאנשים עם ASD לנהל עומס חושי ללא הלחץ הנוסף של ניווט במצבים אלה לבד.

דוגמה ד': הקלה על פתרון סכסוכים ביחסים אישיים

מבוגרים אוטיסטים עשויים להתקשות לפרש רגשות של אחרים ולהגיב כראוי במצבי סכסוך, אשר יכולים להעמיס על יחסים אישיים (Maddox & White, 2015).

איך ChatGPT עוזר: ברגעים של קונפליקט, ChatGPT יכול להוות צד שלישי ניטרלי ולא שיפוטי בכדי להציע עצות כיצד לנווט בשיחות טעונות רגשית. זדבר ה יכול להציע תגובות מרגיעות או להציע תובנות לגבי איך האדם השני עשוי להרגיש בהתבסס על ההקשר שסופק.

מקרה מבחן: מבוגר אוטיסט חווה מתח עם בת זוג עקב אי הבנה. הם לא בטוחים כיצד לטפל בבעיה, ומתייעצים עם ChatGPT, שממליץ על תגובה כמו "אני מבין שאתה מוטרד; אפשר לדבר על זה כששנינו רגועים?" ChatGPT עשוי גם לעזור להסביר את הרגשות הפוטנציאליים של בןת הזוג, ולהציע הקשר שאחרת היה קשה לפענח.

השפעה: על ידי מתן ייעוץ בזמן אמת, ChatGPT יכול לשפר את היחסים הבין-אישיים עבור מבוגרים אוטיסטים, ולהקל על פתרון סכסוכים בצורה בונה.

דוגמה ה': שיפור ביצועים בראיונות עבודה או במצגות

ראיונות עבודה ומצגות יכולים להיות מלחיצים במיוחד עבור אנשים עם ASD, שכן הם דורשים אינטראקציה חברתית, קשר עין, ותקשורת ברורה (Hendricks, 2010).

איך ChatGPT עוזר: לפני הראיון או המצגת, ChatGPT יכול לעזור ליצור שאלות תרגול או לספק משוב על תשובות מוכנות. במהלך האירוע עצמו, ChatGPT יכול לספק תזכורות מיידיות או אסטרטגיות מרגיעות באמצעות מכשיר מחובר, ולעזור לאדם להישאר ממוקד ולנהל חרדה.

מקרה מבחן: למבוגר אוטיסט יש ראיון עבודה חשוב. בימים שלפני הראיון, הם משתמשים ב-ChatGPT כדי לתרגל תשובות לשאלות נפוצות בראיון. ביום הראיון, ChatGPT מספק טיפים לניהול עצבנות, מציע טכניקות נשימה או מציע תזכורות מוטיבציה, כגון "זכור לדבר לאט וברור – קח את הזמן שלך".

השפעה: ChatGPT תומך במבוגרים אוטיסטים במצבים חברתיים בלחץ גבוה על ידי מתן סיוע מכין ובזמן אמת, ועוזר להם להצליח במסגרות מקצועיות.

מסקנה

דוגמאות אלה מדגימות כיצד ChatGPT יכול להציע תמיכה משמעותית למבוגרים אוטיסטים במגוון מצבים בזמן אמת, חברתיים ומשימתיים. על ידי מתן ייעוץ מיידי וספציפי להקשר, כלי AI כמו ChatGPT יכולים לשפר את התקשורת, ניהול משימות, ויסות רגשי ואינטראקציה חברתית כוללת עבור אנשים עם אוטיזם. מחקר עתידי צריך להתמקד בהרחבת יישומים אלה, שילוב משוב מאנשים אוטיסטים, ובחינת שילוב של AI במערכות תמיכה רחבות יותר למבוגרים על הספקטרום.

הדגמה בעזרת AI

דוגמה של מבוגר אוטיסט המבקש מ GPT לתת לו עצות קצרות ומהירות מאוד איך להזמין מנה במסעדה עמוסה

ChatGPT אומר:

דוגמה ו': מתן הדרכה מהירה וברורה להזמנה במסעדה עמוסה

מסגרות ציבוריות עמוסות, כגון מסעדות, יכולות להיות אתגר עבור מבוגרים אוטיסטים בשל עומס חושי, לחץ זמן וציפיות חברתיות (Robertson & Baron-Cohen, 2017). הסביבה המהירה והלוחצת עלולה להקשות על תקשורת ברורה להזמנת אוכל.

איך ChatGPT עוזר: בתרחיש זה, ChatGPT יכול להציע הוראות קצרות ותמציתיות כיצד להזמין אוכל במהירות וביעילות. הוא יכול גם להציע ביטויים מנומסים לשימוש ולהזכיר למשתמש רמזים חברתיים חיוניים, כגון שמירה על קשר עין או דיבור ברור.

מקרה מבחן: מבוגר אוטיסט נמצא במסעדה צפופה ורועשת ומרגיש מוצף בצורך להחליט במהירות ולהזמין ארוחה. הוא מבקש עזרה מ-ChatGPT בדיסקרטיות. ChatGPT מספק ייעוץ מיידי:

  1. "תסתכל על התפריט ובחר את המנה שאתה רוצה."
  2. "כשהשרת מגיע, תגיד, 'אני רוצה להזמין את [שם המנה], בבקשה'".
  3. "אם מבקשים מכם פרטים נוספים, כמו תוספות או אפשרויות שתייה, פשוט בחרו במהירות או אמרו 'אין העדפה'".
  4. "זכרו לומר 'תודה'".

השפעה: עצה קצרה זו בזמן אמת מסייעת לאדם לקבל החלטה מהירה ולבצע את ההזמנה שלו בביטחון מבלי להרגיש מוצף על ידי הדרישות החברתיות או החושיות של המצב. זה גם ממזער את הלחץ של אינטראקציה בסביבה עמוסה על ידי מתן צעדים פשוטים וברורים.

מראי מקום

American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (5th ed.). Washington, DC: American Psychiatric Association.

Hill, E. L. (2004). Executive dysfunction in autism. Trends in Cognitive Sciences, 8(1), 26-32.

Hendricks, D. (2010). Employment and adults with autism spectrum disorders: Challenges and strategies for success. Journal of Vocational Rehabilitation, 32(2), 125-134.

Lai, M. C., Lombardo, M. V., & Baron-Cohen, S. (2017). Autism. The Lancet, 390(10115), 896-910.

Maddox, B. B., & White, S. W. (2015). Comorbid social anxiety disorder in adults with autism spectrum disorder. Journal of Autism and Developmental Disorders, 45(12), 3949-3960.

Robertson, C. E., & Baron-Cohen, S. (2017). Sensory perception in autism. Nature Reviews Neuroscience, 18(11), 671-684.

לבסוף מאמרים אחרונים בנושא

שימוש במודלי שפה גדולים כדי ליצור נתונים סינתטיים כדי לשפר את הביצועים של רשתות עצביות מבוססות BRT

הקנצלר ר וולסי  וחבריו. 2024

Woolsey CR, Bisht P, Rothman J, Leroy G. Utilizing Large Language Models to Generate Synthetic Data to Increase the Performance of BERT-Based Neural Networks. AMIA Jt Summits Transl Sci Proc. 2024 May 31;2024:429-438.

תקציר

בעיה חשובה המשפיעה על שירותי הבריאות היא המחסור במומחים זמינים. מודלים של למידת מכונה (ML) עשויים לסייע בפתרון בעיה זו על ידי סיוע בסינון ואבחון מטופלים. עם זאת, יצירת מערכי נתונים גדולים ומייצגים לאימון מודלים היא יקרה. הערכנו מודלי שפה גדולים (LLM) ליצירת נתונים. באמצעות שימוש בהפרעות על הספקטרום האוטיסטי (ASD), ביקשנו מ-GPT-3.5 ו-GPT-4 לייצר 4,200 דוגמאות סינתטיות של התנהגויות כדי לחזק את התצפיות הרפואיות הקיימות. המטרה שלנו היא לתייג התנהגויות התואמות לקריטריונים של אוטיזם ולשפר את דיוק המודל באמצעות נתוני אימון סינתטיים. השתמשנו במסווג BERT

]BERT, short for Bidirectional Encoder Representations from Transformers, is a machine learning (ML) framework for natural language processing]

שהוכשר מראש עם ספרות ביו-רפואית כבדי להעריך הבדלים בביצועים בין מודלים. מדגם אקראי (N=140) מהנתונים שנוצרו על ידי מודלי שפה גדולים הוערך גם הוא על ידי קלינאי ונמצא כי הוא מכיל 83% זוגות נכונים של דוגמאות התנהגותיות. הגדלת מערך הנתונים הגדילה את ההיזכרות ב-13% אך הפחיתה את הדיוק ב-16%. עבודה עתידית תחקור כיצד מאפייני נתונים סינתטיים שונים משפיעים על תוצאות למידת מכונה.

רובוט חברתי המחובר ל-chatGPT לשיפור התפקוד הקוגניטיבי אצל נבדקים על הרצף האוטיסטי

פרנצ'סקה ברטאצ'יני וחבריה

Bertacchini F, Demarco F, Scuro C, Pantano P, Bilotta E. A social robot connected with chatGPT to improve cognitive functioning in ASD subjects. Front Psychol. 2023 Oct 5;14:1232177

,תקציר

הפרעות נוירו-התפתחותיות (NDDs) מייצגות נטל בריאותי וכלכלי משמעותי למשפחות ולחברה. טכנולוגיה, כולל בינה מלאכותית וטכנולוגיות דיגיטליות, מציעה פתרונות פוטנציאליים להערכה, ניטור וטיפול בהפרעות נוירו-התפתחותיות. עם זאת, יש צורך במחקר נוסף בכדי לקבוע את היעילות, ההיתכנות והקבילות של טכנולוגיות אלה בפרעות נוירו-התפתחותיות ולהתמודד עם האתגרים הקשורים ליישומן. בעבודה זו אנו מציגים את היישום של רובוטיקה חברתית באמצעות רובוט פפר המחובר למערכת OpenAI (Chat-GPT) לצורך ייזום דיאלוג בזמן אמת עם הרובוט. לאחר תיאור הארכיטקטורה הכללית של המערכת, אנו מציגים שני תרחישי אינטראקציה מדומים אפשריים של נבדק עם הפרעת ספקטרום האוטיזם בשני מצבים שונים. מגבלות ויישומים עתידיים מסופקים גם כדי לספק סקירה כללית של ההתפתחויות האפשריות של מערכות מקושרות שיכולות לתרום רבות להתקדמות טכנולוגית עבור הפרעות נוירו-התפתחותיות (NDD).

התקדמות האחרונה בטכנולוגיית המציאות המדומה בטיפול בילדים על הספקטרום האוטיסטי [מאמר בסינית]

נאי-צ'י קואו , יו וואנג 2024

Nai-Chi KuoYu Wang  [Recent advances in the virtual reality technology for treating children with autism spectrum disorder] Zhongguo Dang Dai Er Ke Za Zhi. . 2024 Apr 15;26(4):414-419. [Article in Chinese]

תקציר

[מאמר בסינית] הפרעת הספקטרום האוטיסטי (ASD) היא אחת ההפרעות הנוירו-התפתחותיות בילדים, ואין כיום טיפולים ספציפיים, כאשר ההתערבויות העיקריות מתמקדות בהכשרה חינוכית ותיקון התנהגותי. מציאות מדומה, כטכנולוגיה מתפתחת, היא מערכת סימולציה סביבתית מבוססת מחשב המשיגה דינמיקה אינטראקטיבית וחוויות סוחפות על ידי שילוב מידע ממקורות מרובים. בשנים האחרונות היא מיושמת בהדרגה באימון התערבותי לילדים עם ASD. מאמר זה סוקר את המחקרים האחרונים על ההשפעות של התערבות במציאות מדומה על קוגניציה רגשית, מיומנויות חברתיות, כישורי חיים יומיומיים, מיומנויות מוטוריות ופוביות ספציפיות בקרב ילדים עם ASD, ומציע כיוון חדש לאימון והתערבות ב ASD.

לרשום תגובה