פרשנות ספקולטיבית לתערוכתה של נטע ליבר שפר "על תקוות וחלופות אחרות" במוזיאון תל אביב
לאחרונה נשאו אותי רגלי למוזיאון תל אביב
לתערוכתה של נטע ליבר שפר ילידת 1972 בישראל , זוכת פרס עידוד היצירה מטעם משרד התרבות ופרס ע"ש חיים שיף לאמנות פיגורטיבית־ריאליסטית. בין לבין אף שמעתי חלקים מהדרכה שנשאה באותה עת אודות תערוכתה ותכניה במוזיאון.
אגב לפי האינפורמציה באינטרנט ב-2018 נטע הציגה את תערוכת היחיד "שדים מרוסנים למחצה" בגלריה דנה בקיבוץ יד מרדכי. התערוכה, כללה רישומי ענק שמתארים וכאילו מנסים לשחזר את הקליניקה של זיגמונד פרויד בווינה.
ב-2019 הציגה במוזיאון על התפר בירושלים תערוכת יחיד – "המאוים", המתבססת על מאמר בשם זה של פרויד. התערוכה כללה 9 איורי שמן של מסכות מוות ורישומי פחם גדולים, בהם היא לכדה את שארית הזיכרון מהמת באמצעות דמותו במסכה.
וכאמור בימים אלו נטע ליבר שפר מציגה תערוכה במוזיאון תל אביב בשם : על תקוות וחלופות אחרות –מוזיאון תל אביב, אוצרות ענת דנון סיון עוזרת לאוצרת: נעמה בר-אור
באמצעות רישומי פחם על ניירות גדולים מאוד היא מציירת סירות שטות במרחב ריק נושאות מגוון דמויות משמעותיות מן העבר.
כך למשל אחת הסירות מופיעות דמויותיהם שך ר' יואל טייטלבוים, האדמו"ר מסאטמר, יהודה לייב מאגנס רב רפורמי יליד ארצות־הברית, ז'קלין כהנוב אינטלקטואלית, סופרת ומסאית יהודייה ילידת מצרים. לצד דמויות משמעותיות אחרות.
סירות חשבתי, תחילה ,מדוע סירות? נזכרתי בהשערה של אלוין טופלר כי מגוון האסוציאציות לדבר או למושג מסוים יכול אולי לבטא משהו מן המהות של אותו הדבר או המושג, או לפחות ללמד אותנו דבר מה אודותיו, החלתי לשחק במגוון אסוציאציות לסירות. והנה חלקן כאן.
שהרי סירה היא מסע, אמצעי מקשר בין מקומות אנשים אוכלוסיות, לעיתים ביטוי למיכל הנושא עימו דבר מה אפילו את משה רבנו בסירה קטנטנה או תיבה, את יונה הנביא בסירה גדולה או אוניה, את הכמיהה לנמל מבטחים, בעצם אולי מכיוון אחר סירה היא אולי מקבץ של אנשים , מקבץ שיכול לבטא ערב רב או קבוצה נבחרת של דמויות, בעלות משמעות.
וכאן אני רוצה לידע אתכם במודל שדר' איגור סלגניק ואנוכי מפתחים למה שאנו קוראים "העצמי ", אותו מיכל , או אם תרצו "סירה" הכוללת את מרכיבי נפש האדם. המודל מניח תחילה קיומו של "עצמי הראשוני", שהוא למעשה הגרעין הביולוגי הבסיסי המורכב ממספר מבנים מולדים ונתון להתפתחות גוברת במהלך החיים, עצמי זה כולל את החלקים האינסטינקטיביים הרגשיים והקוגניטיביים של האדם. העצמי הראשוני משתמש במאגרי ומנגנוני הרגש, הזיכרון וביכולות הקוגניציה והוא מכיל גרעינים ראשוניים להתפתחות עתידית של מבני נפש אחרים.
מתוך העצמי הראשוני הולכים ומתפתחים מתוך גרעינים מולדים המהווים בסיס פרהמורדיאלי להתפתחות תוך אינטראקציה של התינוק ובהמשך האדם במהלך חייו עם הדמויות בסביבתו מספר מבני-על.
פירוט אודות המודל מופיע בבלוג אחר המשותף לי ולדר' סלגניק באתר שלי המכונה "ביצת פברז'ה של הנפש", אך כאן נעשה קפיצה לאחד ממבני העל:
קבוצת אוסף הדמויות המופנמות שנכנה במטפורה "דירקטוריון הדמויות המופנמות". דירקטוריון הדמויות המופנמות מורכב מהפנמה של דמויות משפיעות בחייו, המסודרות בסדר היררכי [כאמור לקבוצת ההפנמות הללו אנו קוראים מטאפורית דירקטוריון הדמויות המופנמות או מועצת המנהלים או מנהלת הדמויות הפנימיות]. לדמויות אלו יש דיאלוג מתמשך ביניהן ולעיתים אף קונפליקטים, כאשר לדמות מופנמת אחת או יותר יש את ההשפעה הגדולה ביותר על עמדותיו, רגשותיו והתנהגותו של הפרט, שקראנו לה "העצמי המנהיג" .
עמדותיו של המנהיג הפנימי ממלאות תפקיד מרכזי בקבלת החלטות על הפנמת מידע ודמויות. הוא מחליט אם לדחות את ההפנמה או, אם תתקבל, באיזו צורה היא תופנם. במילים אחרות, במובן מסוים, אנחנו מניחים שהדמות המשפיעה הזאת היא גם סוג של צנזורה פנימית. יש להדגיש כי אין מדובר בהשערות קונקרטיות בדבר נוכחותן של דמויות מופנמות בעולמו הפנימי של הפרט כמעין "אנשים קטנים בתוך המוח", אלא בייצוגן באזורי מוח שונים שאופיים ואופן ייצוגם עדיין דורש מחקר נוסף. עוד נציין כי למרות שאנו מכנים דמות זו "המנהיג הפנימי", למעט סוג מסוים, מאפייניו אינם זהים לאלה של שליט במדינה מסוימת, אלא שדמות זו דומיננטית ומשפיעה בקרב "מנהל הדמויות" או "מנהל הדמויות".
איור בעזרת AI של דירקטוריון [תרצו "הסירה של"] הדמויות המופנמות
להלן מבנה דירקטוריון הדמויות המופנמות: דירקטוריון זה מורכב מ"דמויות משניות" הכוללות את הסוגים הבאים:
1] ייצוגים של דמויות מופנמות שמקורן בדמויות המשמעותיות שהאדם נחשף אליהן במהלך חייו, אך כאמור, ייתכנו גם דמויות דמיוניות המיוצגות בספרים, סרטים וכו' שהשפיעו רבות על האדם.
2] ייצוגים מופנמים של "תת-תרבות" [תת-תרבות מתייחסת להשפעות חברתיות בסביבה בה אדם חי ואינן קשורות בהכרח לאדם מסוים]. נציין כי הפרט אינו מודע בדרך כלל לכך שמעשיו, רגשותיו ועמדותיו נגרמים על ידי היחסים הדינמיים בין דמויות מובנות אלה. הדמויות מדגימות היררכיה בדירקטוריון כאשר הדמיות הגבוהות בהיררכיית ההשפעה בדירקטוריון מכונות המנהיג מהופנם או המנהיגים המופנמים.
נוסיף כי דמויות מפתח מופנמות בדירקטוריון [בדרך כלל אנושיות], מתייחסות בדרך כלל לאנשים המשמעותיים בחייו של אדם שמילאו תפקידים מרכזיים בעיצוב אמונותיו, ערכיו ותפיסתו העצמית. דמויות אלה עשויות לכלול בני משפחה, חברים, מנטורים, מורים או כל אדם משפיע אחר שהשאיר רושם מתמשך על נפשו של האדם. לעיתים, עם זאת אלה יכללו גם דמויות היסטוריות, ספרותיות ואחרות שהטביעו חותם ניכר על האדם והופנמו על ידו.
המחשה לדירקטוריון הדמויות: [יצירתה של ביאטריס שמשוני ז"ל] צולם באדיבותה של ביתה שמשוני שרית
המונח "מופנם" מרמז על כך שהשפעתן של דמויות מפתח אלה נספגה והשתלבה במחשבותיו, עמדותיו והתנהגויותיו של הפרט. הפנמה זו מתרחשת בתהליך של התבוננות, אינטראקציה ולמידה מאנשים חשובים אלה. כתוצאה מכך, הפרט עשוי לאמץ ערכים, נקודות מבט וגישות מסוימות לחיים המשקפים את אלה של הדמויות המשפיעות. דמויות מופנמות אלה יכולות לשמש ככוחות מנחים בקבלת החלטות, חשיבה מוסרית וויסות רגשי.
כעת נטען כי נטע ליבר שפר יוצרת בכל ציור את אוסף דירקטוריון הדמויות של דמות על וירטואלית שניתן לאפיינה לפי המאפייני הדמיות בכל איור כלומר בכל סירה. כאשר אני מנחש ואולי אני טועה כי ההיררכיה ביניהן הינה מימין לשמאל בדרך כלל. כלומר אפשר והמנהיג המופנם או המנהיגים המופנמים יופיעו מימין יותר בציור.
מכאן שניתן לנתח כל דמות על וירטואלית העולה מסירה מסוימת בתערוכה על פי הרכב הדמויות שהיא מכילה וההיררכיה ביניהן.
לחילופין אפשר לטעון כי הדמויות בכל סירה מייצגות את ייצוגי תת התרבות בדירקטוריון המופנם של אותה דמות על וירטואלית. כך או כך כל סירה מייצגת אפוא לפי פרשנות כזו אינדיבידואל על וירטואלי שניתן לאפיין חלקים בו על פי הרכב הדמויות וההיררכיה ביניהן
נציין כי כלל, תרבות מתייחסת לערכים, אמונות, מנהגים, התנהגויות וחפצים משותפים המאפיינים קבוצה או חברה. המושג מקיף את כל אורח החיים של קבוצה מסוימת וכולל כל דבר, החל משפה, דת, מוסיקה, אמנות ונורמות חברתיות. ת
תת-תרבות, לעומת זאת, מתייחסת לקבוצה רחבה בתוך תרבות גדולה יותר החולקת מאפיינים, ערכים והתנהגויות מובחנים המבדילים אותם מהתרבות השלטת. תת-תרבויות יכולות להיווצר על בסיס מגוון גורמים, כגון מוצא אתני, הזדהות מינית , סגנון חיים או אף חברה עבריינית או מתנגדי משטר. לעתים קרובות הן מתפתחות כתגובה לתרבות השלטת, וחברי תת-תרבויות עשויים לחלוק תחושת זהות וקהילה שונה מהזרם המרכזי.
כך בעוד שתרבות מתייחסת לערכים ולמנהגים הרחבים והמשותפים של קבוצה או חברה, תת-תרבות מתייחסת לקבוצה קטנה יותר יחסית וספציפית יותר החולקת מאפיינים מובחנים בתוך אותה תרבות רחבה יותר. בעוד שתת התרבות יכולה להיות מנוגדת בלא מעט נושאים לתרבות השלטת [תת תרבות עבריינית, תת תרבות אופוזיציונית למשטר השליט, ובמקרים מסוימים תת תרבות של אוכלוסיית מהגרים ועוד] הרי נציין כי לעיתים קרובות חברי תת התרבות יאמצו מאפיינים רבים של התרבות השלטת בנוסף למאפייניהם.
ההבדל העיקרי מקבוצה קטנה כמו משפחה הינו שבמקרים רבים איננו יכולים לייחס את השפעתה של קבוצה הגדולה יותר מעשרות אנשים אך ורק למפגשים או אירועים ספציפיים הקשורים לאדם, אלא השפעת הקבוצה הזאת, הינה "באוויר", באווירה שהאדם גדל בה, ומטפורה לכך היא למשל המים באקווריום הדגים.
אם כך ניתן לראות לפי פרשנות ספקולטיבית זו כל אחת מהסירות כאינדיבידואל על וירטואלי ייחודי שהדמויות מייצגות את דירקטוריון הדמויות שלו או לחילופין את ייצוגיי תת התרבות שלו בדירקטוריון דמויות רחב יותר. וכעת נותר רק ליצור אווטאר שלו או אולי אף רובוט שיבטא בדיבורו ואלי אף בתנועתו או במחוותיו את מהותו המבטאת את היררכיית דירקטוריון הדמויות המופנמות שלו.
לרשום תגובה