שיחה 70: כיצד הנרטיבים האישיים, המשפחתיים, הקבוצתיים, התת-תרבותיים והלאומיים מתבטאים במודל "העצמי" לחיי הנפש?
שלום רב לקוראנו
המודל שלנו לחיי הנפש מניח תחילה קיומו של "עצמי הראשוני", שהוא למעשה הגרעין הביולוגי הבסיסי המורכב ממספר מבנים מולדים ונתון להתפתחות גוברת במהלך החיים, עצמי זה כולל את החלקים האינסטינקטיביים הרגשיים והקוגניטיביים של האדם. העצמי הראשוני משתמש במאגרי ומנגנוני הרגש, הזיכרון וביכולות הקוגניציה והוא מכיל גרעינים ראשוניים להתפתחות עתידית של מבני נפש אחרים.
נתייחס תחילה לעצמי הראשוני (Biological Predestined Core): העצמי הראשוני מורכב ממבנים ביולוגיים מולדים ואינסטינקטים המהווים את הבסיס המולד של חלקי האישיות והוא כלל גם את תהליכים הקוגניטיביים והתהליכים הרגשיים. לעצמי ראשוני זה יש דינמיקה משלו במהלך חייו של האדם והוא נתון לשינויים עם הגיל, בעקבות מחלות, טראומות, צריכת סמים, התמכרות וכולי. הן האינסטינקטים והן הצרכים הבסיסיים אצל כל אדם ואדם משתנים בהתאם לתקופות התפתחות שונות והזדקנות – (ומכאן השפעתם על ההתנהגות) ועשויים להשתנות באמצעות תרופות, טראומה, מחלות ועוד.
בתוך העצמי הראשוני קיים הפוטנציאל ליכולות אינסטרומנטליות שהן מולדות, אך ניתן גם לקדם אותן, או להיפך, לדכא אותן באמצעות השפעתן של קבוצות הייחוס. לעצמי הראשוני יש גם יכולות קוגניטיביות שבחלקן מולדות ובחלקן תלויות באינטראקציות עם הסביבה במהלך שנות החיים הראשונות. בנוסף, הוא כולל את הטמפרמנט והאינטליגנציה הרגשית שהם בחלקם מולדים ובחלקם תלויים באינטראקציות עם הסביבה בשנים הראשונות לחיים. ולבסוף, הוא כולל מטען אנרגיה שהוא בעיקר מולד אך ניתן לדכא אותו באמצעות השפעת קבוצות הייחוס, כמו גם באמצעות גורמים מצביים שונים. ה
העצמי הראשוני כולל גם את ששת ערוצי הרגישות האישיים: ערוצי רגישות אינדיבידואליים (ISC) המשקפים את תגובתיות הפרט שלנו בתגובה לגורמי לחץ (חיצוניים ופנימיים כאחד). עד כה זיהינו שישה ערוצי רגישות:
1. רגישות לגבי מעמדו ומיקומו של אדם (ערוץ הסטטוס).
2. רגישות לשינויים בנורמות (ערוץ הנורמות).
3. רגישות ביחס להיקשרות רגשית לזולת (ערוץ ההתקשרות).
4. רגישות לאיום (ערוץ האיום).
5. רגישות לשינויים שגרתיים (ערוץ השגרה).
6. רגישות לירידה ברמת האנרגיה ויכולת הפעולה הנגזרת ממנה (ערוץ האנרגיה).
7. רגישות למגוון היבטים פרופריוצפטיביים תחושתיים העולים מן הגוף (הערוץ הפרופריוצפטיבי).
ככל שהאדם מגלה פחות רגישות בערוצים אלו כך הוא בריא יותר נפשית. רגישות רבה בערוץ אחד או יותר מדגימה פתולוגיה נפשית.
איור המתאר כל חלקי המודל לעצמי
מתוך העצמי הראשוני הולכים ומתפתחים מתוך גרעינים מולדים המהווים בסיס פרה-מורדיאלי להתפתחות תוך אינטראקציה של התינוק ובהמשך האדם במהלך חייו עם הדמויות בסביבתו מספר מבני-על [כאן לא נתאר את "מנגנון התיאום החוויתי :המופיע כאליפסה צהובה באיור, לפירוט מלא ראה שיחות קודמות]:
א] קבוצת אוסף הדמויות המופנמות שנכנה במטפורה דירקטוריון הדמויות המופנמות,
ב] קבוצת אוסף האויבים,
ג] קבוצת אוסף ייצוגיי האני.
קבוצת אוסף הדמויות המופנמות שנכנה במטפורה דירקטוריון הדמויות המופנמות דירקטוריון הדמויות המופנמות מורכב מהפנמה של דמויות משפיעות בחייו, המסודרות בסדר היררכי [כאמור לקבוצת ההפנמות הללו אנו קוראים מטאפורית דירקטוריון הדמויות המופנמות או מועצת המנהלים או מנהלת הדמויות הפנימיות]. לדמויות אלו יש דיאלוג מתמשך ביניהן ולעיתים אף קונפליקטים, כאשר לדמות מופנמת אחת או יותר יש את ההשפעה הגדולה ביותר על עמדותיו, רגשותיו והתנהגותו של הפרט, שקראנו לה "העצמי המנהיג" [דמות שנקראה בעבר גם "העצמי הדיקטטורי", ראה שיחות קודמות].
עמדותיו של המנהיג הפנימי ממלאות תפקיד מרכזי בקבלת החלטות על הפנמת מידע ודמויות. הוא מחליט אם לדחות את ההפנמה או, אם תתקבל, באיזו צורה היא תופנם. במילים אחרות, במובן מסוים, אנחנו מניחים שהדמות המשפיעה הזאת היא גם סוג של צנזורה פנימית. יש להדגיש כי אין מדובר בהשערות קונקרטיות בדבר נוכחותן של דמויות מופנמות בעולמו הפנימי של הפרט כמעין "אנשים קטנים בתוך המוח", אלא בייצוגן באזורי מוח שונים שאופיים ואופן ייצוגם עדיין דורש מחקר נוסף. עוד נציין כי למרות שאנו מכנים דמות זו "המנהיג הפנימי", למעט סוג מסוים, מאפייניו אינם זהים לאלה של שליט במדינה מסוימת, אלא שדמות זו דומיננטית ומשפיעה בקרב "מנהל הדמויות" או "מנהל הדמויות".
ייתכן שבדומה לזיכרון לטווח קצר, שחלקים ממנו מועברים לזיכרון לטווח ארוך, גם בכל הנוגע להפנמת דמויות אל תוך הדירקטוריון, קיימת הפנמה קצרת טווח, שבהתאם לנסיבות, חשיבות ומשך השפעתה של הדמות, תועבר בסופו של דבר להפנמה ארוכת טווח במערך הדמויות המופנמות.
להלן מבנה דירקטוריון הדמויות המופנמות: דירקטוריון זה מורכב מ"דמויות משניות" הכוללות את הסוגים הבאים:
1] ייצוגים של דמויות מופנמות שמקורן בדמויות המשמעותיות שהאדם נחשף אליהן במהלך חייו, אך כאמור, ייתכנו גם דמויות דמיוניות המיוצגות בספרים, סרטים וכו' שהשפיעו רבות על האדם.
2] ייצוגים מופנמים של "תת-תרבות" [תת-תרבות מתייחסת להשפעות חברתיות בסביבה בה אדם חי ואינן קשורות בהכרח לאדם מסוים].
נציין כי הפרט אינו מודע לכך שמעשיו, רגשותיו ועמדותיו נגרמים על ידי היחסים הדינמיים בין דמויות מובנות אלה. הדמויות מדגימות היררכיה בדירקטוריון כאשר הדמיות הגבוהות בהיררכיית ההשפעה בדירקטוריון מכונות מנהיג מופנם או מנהיגים מופנמים. בבריאות נפשית יש יותר ממנהיג אחד מופנם ויש גם השפעה לדמויות האחרות בדירקטוריון על פי מיקומם בהיררכיה בשעה שיש מנהיג אחד דומיננטי הדבר בדרך כלל רומז על פתולוגיה נפשית כלשהי על פי מאפייני המנהיג.
נוסיף כי דמויות מפתח מופנמות בדירקטוריון [בדרך כלל אנושיות], מתייחסות בדרך כלל לאנשים המשמעותיים בחייו של אדם שמילאו תפקידים מרכזיים בעיצוב אמונותיו, ערכיו ותפיסתו העצמית. דמויות אלה עשויות לכלול בני משפחה, חברים, מנטורים, מורים או כל אדם משפיע אחר שהשאיר רושם מתמשך על נפשו של האדם. לעיתים, אלה יכללו גם דמויות היסטוריות, ספרותיות ואחרות שהטביעו חותם ניכר על האדם והופנמו על ידו. המונח "מופנם" מרמז על כך שהשפעתן של דמויות מפתח אלה נספגה והשתלבה במחשבותיו, עמדותיו והתנהגויותיו של הפרט. הפנמה זו מתרחשת בתהליך של התבוננות, אינטראקציה ולמידה מאנשים חשובים אלה. כתוצאה מכך, הפרט עשוי לאמץ ערכים, נקודות מבט וגישות מסוימות לחיים המשקפים את אלה של הדמויות המשפיעות. דמויות מופנמות אלה יכולות לשמש ככוחות מנחים בקבלת החלטות, חשיבה מוסרית וויסות רגשי.
קבוצת אוסף האויבים": כעת נציין בנוסף כי מתוך העצמי הראשוני עולה ונבנה מתוך גרעין פוטנציאלי בלידה מבנה שנכנה אותו קבוצת האויבים. כך בנוסף לדירקטוריון הדמויות, בעצמי החברתי מצויה גם "קבוצת האויבים" ובמדויק יותר "קבוצת האויבים המופנמת" זהו המקום בו מופנמות הדמויות המאיימות על האדם באופן משמעותי ואשר הדמויות הדומיננטיות בדירקטוריון הדמויות מונעות מהם להיכנס ולהיות מופנמות בדירקטוריון הדמויות [הנחנו את קיומה של קבוצה זו בשנה האחרונה לאור מחשבה על הצורך האבולוציוני בבעלי החיים העיליים ועד לאדם ביצירת קבוצה כזו לשם הישרדותם.
הדמויות ב"קבוצת האויבים" הן דמויות בעלות ערכיות רגשית שלילית ומיוצגות באופן סכמטי יחסית לדמויות בדירקטוריון הדמויות המופנמות. נציין כי בדרך כלל המעבר בין קבוצת הדירקטוריון לקבוצת האויבים הוא לא שכיח ואף נדיר ובדרך כלל ויקרה בעקבות אירוע הטראומטי או מאיים לאדם. בשעה שקבוצת האויבים דומיננטית מאוד בחיי הנפש של האדם הדבר עלול לרמוז על פתולוגיה נפשית.
קבוצת אוסף ייצוגיי האני : בנוסף מתוך העצמי הראשוני מתפתחת כאמור קבוצת על של ייצוגיי האני בתקופות השונות של החיים [למשל ייצוג האני כילד כנער כמבוגר ועוד] כולל ייצוג הגוף. ייצוג האני במובן מסוים הוא גם מעין מיכל לזרימת אינפורמציה של עמדות רגשות והתנהגויות מהדינמיקה בדירקטוריון הדמויות. ייצוגיי אני מעוותים או סכמתיים מאוד או לא בשלים רומזים על פתולוגיה נפשית.
להלן דרך אחת לחשוב כיצד נרטיבים שונים – אישיים, משפחתיים, קבוצתיים, תת-תרבותיים, לאומיים, מקצועיים וכו' – עולים ומתקשרים בתוך עולמו הסובייקטיבי של הפרט, בהתאם למודל שהצגנו את חלקו למעלה. בעיקרו של דבר, כל סוג של נרטיב נוצר באמצעות יחסי גומלין דינמיים של:
העצמי הראשוני (Biological Predestined Core) – המצע הביולוגי/רגשי/קוגניטיבי הבסיסי;
דירקטוריון הדמויות המופנמות (Board of Internalized Figures) – מערכת ה"דמויות" המופנמות המשפיעות בנפשו של האדם;
קבוצת האויבים (קבוצת אויבים מופנמים) – ייצוגים של דמויות/אירועים מאיימים או בעלי ערך שלילי;
אוסף ייצוגי האני (סט ייצוגים עצמיים) – דימויים פנימיים של "אני בגילאים/מצבים שונים" (ילד, מתבגר, מבוגר וכו').
במסגרת זו, כל סוג נרטיבי עולה ומעוצב על ידי שכבות אלה של תהליכים וייצוגים פנימיים.
הנרטיב האישי:
הנרטיב האישי שלך הוא הסיפור המתמשך שאת/ה מספר/ת לעצמך על מי שאת/ה – תחושת הזהות שלך, המשכיות לאורך זמן, ערכים ועקרונות מנחים.
איך זה אולי מתגבש בתוך המודל:
העצמי הראשוני מספק את הטמפרמנט המולד, תגובתיות רגשית, יכולות קוגניטיביות ונטיות ביולוגיות. "חומר הגלם" הזה משפיע על האופן שבו אתם חווים את העולם ועל המסננים שדרכם אתם מפרשים אירועים.
מועצת הדמויות המופנמות או הדירקטוריון המופנם [במטפורה] תורמת את קולם הפנימי של מטפלים מרכזיים, מנטורים, מודלים לחיקוי ולעיתים דמויות תרבותיות/בדיוניות שעיצבו את תחושת העצמי שלכם. חלק מהקולות הפנימיים הללו הופכים לדומיננטיים במיוחד ("מנהיג/ה הדומיננטי/ת" או "הדמות המובילה").
קונפליקטים או היערכויות בין דמויות מופנמות אלה יוצרים את הטון הרגשי ואת התוכן של הסיפור העצמי שלך (למשל, תומך, ביקורתי, מעודד, מערער).
קבוצת האויבים (אויבים מופנמים) מוסיפה ממד של איומים, פחדים או טראומות נתפסים שיכולים גם לעצב את תחושת העצמי שלך – ולפעמים מובילים לגדילים הגנתיים או נמנעים בנרטיב האישי שלך.
אוסף ייצוגי האני (הייצוגים העצמיים השונים שלך [הניזונים במהלך החיים מהדינמיקה והיבטי הדירקטוריון ובמידה מסוימת מקבוצת האויבים] חווט יחד או כורך יחד "גרסאות" עבר, הווה ועתיד של עצמך, ויוצר ציר זמן אישי קוהרנטי (או לעתים מקוטע).
כאשר הנרטיב האישי שלך מאוזן וגמיש יחסית, זה בדרך כלל מצביע על כך שלדמויות מופנמות מרובות יש השפעה – ולא רק ל"מנהיג" יחיד ונוקשה. כאשר דמות אחת מופנמת קשוחה ודומיננטית או נרטיב מאיים אחד גובר באופן עקבי על כל דבר אחר, נרטיבים אישיים יכולים להיות מעוותים או נוקשים פתולוגית.
הנרטיב המשפחתי
נרטיב משפחתי הוא הסיפור המשותף (או לפעמים שנוי במחלוקת) שאדם מחזיק על העבר וההווה המשפחתית שלו, תפקידים, ערכים ומערכות יחסים.
איך זה מתגבש בתוך המודל:
לדמויות מופנמות מהמטפלים המוקדמים (הורים, סבים וסבתות, אחים, קרובי משפחה) יש ייצוג חזק ב"לוח". נתונים אלה נותנים את הטון לאופן שבו "משפחה" נחווית מבחינה רגשית.
קבוצת האויבים עשויה לכלול איומים מופנמים בתוך המשפחה (למשל, מערכות יחסים מתעללות, קונפליקטים משפחתיים גדולים) שאינם משתלבים בקלות בסיפור משפחתי חיובי.
הנרטיב המשפחתי עולה גם מתוך הייצוגים העצמיים של הילד והמתבגר – זיכרונות של האופן שבו התייחסו אליהם פעם בני המשפחה, שיכולים לחזק או לאתגר את "הסיפור המשפחתי" הרשמי.
עם הזמן, כמה "דמויות" משפחתיות חדשות (למשל, חותנים, משפחה חורגת, ידידי משפחה קרובים) עשויות להשתלב או להיות מודרות מהלוח – לעצב ולעצב מחדש את הנרטיב המשפחתי בנפשו של האדם.
נרטיב קבוצתי
נרטיב קבוצתי הוא הסיפור שמגדיר את ההשתייכות, השייכות והתפקיד של האדם בתוך קבוצה מסוימת – זה יכול להיות מעגל חברים, קבוצה דתית, צוות, תנועה חברתית וכו'.
איך זה מתגבש בתוך המודל:
הדמויות המופנמות יכולות לכלול עמיתים, מנהיגים או חברים בעלי השפעה בקבוצה חברתית שעיצבו את תחושת השייכות או הזהות של האדם באותה קבוצה.
ניתן גם להפנים ייצוגים מסוימים של "תת-תרבות" – נורמות, סמלים או ערכים קולקטיביים של הקבוצה.
אם מתעוררים מתחים בקבוצה (למשל, מאבקי כוח, בגידות), חברי קבוצה מסוימים עלולים להידחף לקבוצת האויבים בעולמו הפנימי של האדם – במיוחד אם הם נתפסים כמאיימים או מזיקים.
הנרטיב הקבוצתי מתחזק אם "הדמות המובילה" של הדירקטוריון (המנהיג המופנם) מאמצת את אידיאלי הליבה של הקבוצה. אם דמות המנהיג היא אמביוולנטית או אם יש דמות יריבה חזקה בדירקטוריון, קונפליקט לגבי חברות בקבוצה או זהות קבוצתית יכול להתעורר.
נרטיב תת-תרבותי
נרטיב תת-תרבותי מגדיר את השתייכותו של אדם לפלח תרבותי נישתי – חשבו על תת-תרבויות נוער, סצנות מוזיקליות, סגנונות חיים אלטרנטיביים וכו'.
איך זה מתגבש בתוך המודל:
השפעות תת-תרבותיות יכולות להיות מופנמות כ"דמויות" או "קולות" המייצגים סגנון, סט ערכים או השקפת עולם מסוימת (למשל, פאנק, גות', היפי, תרבות הגיקים וכו').
אם תת-התרבות מנוגדת לערכים משפחתיים או חברתיים מהזרם המרכזי, "דמויות תת-תרבות" אלה עלולות להתנגש עם דמויות דומיננטיות אחרות בדירקטוריון. זה יכול ליצור קונפליקטים פנימיים סביב זהות ושייכות.
עם הזמן, נרטיב תת-התרבות עשוי להשתלב בהרמוניה בסיפור חייו הרחב יותר של האדם, או שהוא עשוי להישאר ממודר במתח עם נרטיבים אחרים (משפחתיים, לאומיים, מקצועיים).
נרטיב לאומי
נרטיב לאומי הוא הסיפור שאדם מפנים על ארצו או אומתו – תולדותיה, גיבוריה, אויביה, טראומות קולקטיביות ושאיפותיה.
דמויות לאומיות משפיעות (מנהיגים, גיבורים היסטוריים, אייקונים תרבותיים) יכולות להיות מופנמות לתוך דירקטוריון הדמויות המופנמות. מערכות בתי הספר, התקשורת וחגיגות חברתיות (למשל, חגים לאומיים) מחזקות הפנמות אלה.
ה"אויבים" הנתפסים של האומה יכולים להפוך לחלק מקבוצת האויבים בנפשו של הפרט, במיוחד אם קיים נרטיב תרבותי חזק המתאר קבוצה חיצונית מסוימת כמאיימת או עוינת.
ייצוגים עצמיים אישיים (למשל, המתבגר שלמד סיפורים פטריוטיים, הצעיר ששירת בצבא או התנסה בחו"ל) תורמים נקודות מבט שונות לאופן שבו האדם מזדהה עם סיפורה של האומה.
אם הנרטיב הלאומי אינו עולה בקנה אחד עם הנרטיבים האחרים של הפרט (למשל, קונפליקט עם זהות אישית או קבוצתית, או חוויות משפחתיות סותרות), מתחים פנימיים יכולים להתעורר.
נרטיב מקצועי
נרטיב מקצועי הוא הסיפור שאדם מפנים על מסלול הקריירה שלו, זהותו המקצועית, מנטורים, הישגים ואתיקה.
איך זה מתגבש בתוך המודל:
מנטורים, מורים או מודלים לחיקוי במקצוע הנבחר הופכים לדמויות משמעותיות המנחות התנהגות, קובעות סטנדרטים ומעצבות שאיפות מקצועיות.
אתיקה מקצועית, נורמות ותת-תרבות יכולות להיות מופנמות בדרכים דומות להשפעות קבוצתיות/תת-תרבותיות אחרות.
קונפליקטים עם ממונים או עמיתים יכולים להידחק לקבוצת האויבים, לתדלק חרדות או דיבור עצמי שלילי על יכולת מקצועית או בטיחות.
הייצוגים העצמיים משתנים ככל שהאדם צובר חוויות מקצועיות חדשות – טירון, מומחה מנוסה, קרוב לפרישה וכו' – כל שלב מנסח מחדש את הנרטיב של "מי אני כמקצוען".
נרטיבים אפשריים אחרים
מעבר לאמור לעיל, אנשים יכולים לבנות נרטיבים סביב:
רומנטי/יחסי: סיפור של אהבה, התקשרות ואינטימיות. דמויות מופנמות עשויות להיות בנות זוג בעבר או ארכיטיפים רומנטיים אידיאליים.
רוחני/דתי: סיפור האמונה או המסע הרוחני של האדם. דמויות קדושות מופנמות, מנהיגים דתיים או נורמות קהילתיות מעצבים זאת.
חברתי-פוליטי / אידיאולוגי: זהויות או גורמים חברתיים-פוליטיים גדולים יותר (למשל, תנועות אקטיביסטיות, אידיאולוגיות פוליטיות) עשויים ליצור נרטיבים נפרדים בנפשו של הפרט.
בריאות/מחלה: נרטיבים סביב הגוף, רווחה, מחלות או החלמה ממחלה, המושפעים לעתים קרובות מאנשי מקצוע בתחום הבריאות (המופנמים כדמויות מנחות או מאיימות), עמדות משפחתיות כלפי מחלה וכו '.
שילוב נרטיבים מרובים
יחסי גומלין דינמיים של דמויות מופנמות : לכל תחום (משפחה, קבוצה, אומה, מקצוע) יש דמויות מפתח, שהמנהיג או המנהיגים ב"דירקטוריון הדמויות המופנמות" משלבים כתת קבוצה או מסירים מתת הקבוצה ומורידים בהיררכיה בדירקטוריון באותה עת דמויות כאלה ואחרות המגלמות נורמות או ערכים סותרים.
תפקיד 'המנהיג הפנימי': נפש בריאה יחסית מאפשרת לדמויות פנימיות רבות השפעה (מנטורים, בני משפחה, גיבורי תרבות) להשפיע, ולא למנהיג [כמין דיקטטור אבסולוטי] אחד. ריבוי זה מטפח גמישות, יכולת הסתגלות ונרטיבים עשירים ומגוונים יותר.
השפעת קבוצת "האויבים": כאשר נרטיב מסוים נתפס כמאיים – למשל, אידיאולוגיה סותרת, טראומה משפחתית – נציגיו עשויים להיות מושלכים על ידי המנהיגים בדירקטוריון לתוך "קבוצת האויבים" במקום להשתלב. זה עלול ליצור פיצולים נוקשים בתוך העולם הפנימי, לתדלק חרדה או עוינות.
ייצוגים עצמיים לאורך זמן: ככל שהאדם גדל, כל שלב בחיים מוסיף רבדים לנרטיבים השונים. האינטגרציה (או אי-האינטגרציה) של חוויות אלה, המונחית על ידי הדינמיקה בתוך דירקטוריון הדמויות מעצבת או משפיעה על תחושת העצמי הכוללת של האדם ההופכת לקוהרנטית או למקוטעת.
השפעת ערוצי הרגישות
ערוצי הרגישות המתוארים למעלה "יצבעו" כל נרטיב וישפיעו על כל אחת מן הקבוצות ברגישות האופיינית להן. הדבר דורש שיחה נפרדת על השפעות ערוצי הרגישות על המבנים השונים במודל [ראה גם שיחות קודמות].
קיומה של היררכיה בין הנרטיבים
נציין כי בתרבויות ותת תרבויות מסוימות ההיררכיה בין הנרטיבים משתנה. כך למשל במשפחות יהודיות מסורתיות החיות בגולה הנרטיב המשפחתי וזה של הקבוצה הדתית עולה בהיררכיה מעל זה המדינתי. לעומת זאת בתרבות של מדינה דיקטטורית חילונית נוקשה עם חוקים מאיימים לא פעם הנרטיב המדינתי גובר על האישי והמשפחתי עד מצבים קיצוניים בהם ילדים מלשינים על הוריהם למדינה אם הפרו איזשהו חוק או כלל מדינתי. במקרה זה הנרטיב האישי החשוב בדמוקרטיות בעלות מסורת ותיקה של חופש אישי וביטוי אישי מתבטל והנרטיב המדינתי שולט בהיררכיה.
בריאות מול פתולוגיה
בריאות נפשית קשורה ליחסי גומלין גמישים ואדפטיביים בין דמויות מופנמות, לראייה מאוזנת של "אויבים" ולייצוגים עצמיים מתפתחים שיכולים להכיל חוויות חדשות מבלי לנפץ את הנרטיב.
פתולוגיה עשויה להתבטא כאשר דמות פנימית אחת הופכת דומיננטית באופן נוקשה או כאשר קבוצת "האויבים" מכריעה את התפיסה העצמית של האדם. כמו כן, ייצוגים עצמיים מעוותים ביותר או קונפליקט פנימי מתמיד בדירקטוריון או קבוצת אויבים פעילה ודומיננטית יכולים לעוות ולעיתים לנתץ את הנרטיבים החיוביים של האדם.
אם נסכם הרי ניתן להבין כל אחד מהנרטיבים הללו – אישי, משפחתי, קבוצתי, תת-תרבותי, לאומי, מקצועי – כקווי עלילה מתפתחים המעוגנים ביחסי הגומלין הדינמיים של:
העצמי הראשוני (הליבה הביולוגית): יכולות מולדות, נטיות רגשיות/אנרגטיות.
דירקטוריון הדמויות המופנמות: קולות מופנמים של דמויות משמעותיות, אמיתיות או סמליות, שהשפיעו על האדם.
קבוצת האויבים: דמויות/אירועים אנטגוניסטיים או מאיימים מופנמים.
אוסף ייצוגי האני: דימויים פנימיים של עצמך על פני זמן והקשרים.
מרכיבים אלה פועלים יחד – לפעמים בצורה חלקה, לפעמים בקונפליקט – כדי לייצר את המארג העשיר של הנרטיבים שדרכו אנשים מבינים את עצמם ואת מקומם בעולם.
עד כאן להפעם
שלכם
דר' איגור סלגניק ופרופ' יוסי לוין
לרשום תגובה