פרופ' יוסף לוין

פסיכיאטר מומחה בכיר

מאי

31

2025

הטיפול ההתנהגותי בתסמונת ג'יל דה לה טורט [Tourette’s Disorder]

נכתב ע"י פרופ' לוין

אפתח בסיפור שסופר לי ושהתרחש לפי המספר בלונדון בסוף המאה ה18 או בראשית המאה ה19. איני יודע היכן קרא על סיפור היסטורי זה המשקף פאן כואב במיוחד הנוגע ללב ועוסק באחד מההיבטים החברתיים הבין אישיים הקשורים בהפרעה באותה תקופה . באותה תקופה ההפרעה, שעדיין לא נודעה, נחשבה כמצב מוזר, מפחיד, מין סוג של שגעון והבריות הסתייגו והתרחקו מהסובלים מההפרעה. יש לזכור שהמצב השתנה ביותר ושהיום ישנם טיפולים ותרופות להפרעה וזו ניתנת לניהול ולטיפול מתאימים.

ג'וני

"גו'ני [שם בדוי] סבל מגיל צעיר ממחלה קשת יום בה הגה ופלט בלא כל שליטה קללות ונביחות ובעיתות מביכות במיוחד.

הדבר אף התגבר בשעה שהיה נרגש ובמיוחד בחברת אחרים,

אלו הסתכלו בו בחשש, לעיתים בפחד גלוי, ואף בבעתה. ואילו הוא נבוך, מבויש ומושפל היה נמלט מן המקום.

עם חלוף השנים הסתגל אט אט ג'וני למצבו ואף מצא דרכים להפוך את הדברים למקובלים יותר לפחות למראית עין.

למשל בעת שפרצה נביחה מפיו השים עצמו כאילו נפגע מדבר מה, או כשנפלטה קללה מפיו היה מיד מזכיר דמות שהייתה שנואה על הבריות.

אך ג'וני זה הפך עם השנים לגבר וגבר כזה זקוק מפעם לפעם לבוא על פורקנו,

ולמרות שאונן תדיר לא היה הדבר מספקו דיו והיה זקוק נואשות לאישה למעשה האהבה.

אך כיצד יקרב לאישה והוא פולט קללות ונביחות שהרי זו תברח מיד ותחשבנו לסוטה גמור.

אירע הגורל וגוני פגש בה באותה אישה בקרן רחוב סואן בלונדון בשעה שהייתה מלקטת קליינטים בשמלתה הקצרה, גופה החשוף, ומגפי העור הגבוהים שלה

זו כונתה בפי דיירי השכונה "מלכת הגנים" בשל מעשי אהבתה בגני העיר, ואף אשת שוט השור שכן נהגה להצליף בגבריה בשוט זנב שור ולדרוך בעקבי מגפיה על עורם החשוף עד כי זעקה נשמעה מפיהם.

והנה משנתקרב אליה באקראי בחפשו אישה, הבחינה בו חיש מהרה, לקחה אותו למבנה מט ליפול הוציאה את השוט והצליפה בו באחת, נתקפל ג'וני באימה וירד על ברכיו וכפות ידיו ובלא משים נפלטו נביחות וקללות עזות מפיו ולפתע חש עצמו ככלב רחוב מוכה הנובח את זעקתו. והנה לא רק שהפעם אישה זו אינה בורחת אלא שהיא מעודדת אותו לנבוח בקריאות חיבה שלא שמע מעודו כמו "תנבח כלב שלי אהוב" "תנבח, תנבח, תוציא" וככל שנתרבו קריאותיה חש ג'וני כי הגיע למקומו כי מקבלים אותו כפי שהוא, עם חוליו והתנהגויותי.ו

מאותו יום אימץ ג'וני את אותם היחסים הסדומזוכיסטיים אל ליבו אף שלא חש שום משיכה לכאב שכן רק כך מצא באותה עת נחמה, פתרון, ומזור לרצונו לקרב לאישה….."

כאמור ההפרעה עדיין לא נודעה עדיין באותה העת ורק מאוחר יותר נודעה נחקרה ונקראה הפרעת או תסמונת גיל דה לה טורט.

הבה נפרט על ההפרעה:

תסמונת טורט נקראה על ידי הנוירולוג הצרפתי הידוע ז'אן-מרטין שארקו על שם המתמחה שלו, ז'ורז' ז'יל דה לה טורט, שפרסם ב-1885 דיווח על תשעה חולים עם "הפרעת טיקים עוויתית". בעוד שהסיבה המדויקת לא הייתה ידועה [ראה ויקיפדיה].


A painting of a 19th-century medical lecture: At the front of the class, a woman faints into the arms of a man standing behind her, as another woman, apparently a nurse, reaches to help. An older man, the professor, stands beside her and gestures as if making a point. Two dozen male students watch them.

שיעור קליני בבית החולים הפריסאי סלפטרייר (1887) . הצייר הצרפתי אנדרה ברוייה מתאר הרצאה רפואית עם ז'אן-מרטין שארקו [עומד עם מטופל] וז'יל דה לה טורט [יושב בחזית]. [מתוך ויקיפדיה].

תמונה שמכילה פני אדם, לבוש, אדם, דיוקןתוכן שנוצר על-ידי בינה מלאכותית עשוי להיות שגוי.

Georges Gilles de la Tourette

ג'ורג ג'יל דה לה טורט

הקריטריונים על פי ה־DSM-5-TR [שיטת האיבחון האמריקאית] לאבחון Tourette’s Disorder ובעברית הפרעת או תסמונת טורט. כוללים:

א] הימצאות טיקים מוטוריים רבים (motor tics) וטיק אחד או יותר ווקאליים (vocal tics) לאו דווקא בו‐זמנית.

טיק הינו תנועה או קול פתאומיים, חזרתיים, בלתי רצוניים.

ב] משך:

הטיקים מופיעים במשך תקופה מצטברת של לפחות שנה, ללא הפסקה של יותר מ-3 חודשים ברצף, מאז הופעת הטיק הראשון.

ג] גיל הופעה:

תחילת הופעת הטיקים לפני גיל 18 שנה.

ד] לא ניתן לזקוף את הטיקים למצב רפואי אחר או לסמים:

הטיקים לא נגרמים כתוצאה ישירה משימוש בחומרים (כמו קוקאין) או מתסמונת אחרת (למשל, פרקינסון).

הערה נוספות:

הטיקים עלולים להשתנות לאורך הזמן (לגבי סוגם ומיקומם), אבל הקריטריונים של מספר הטיקים ומעבר הזמן חייבים להתקיים.

הפרעה זו יכולה להתלוות להפרעות אחרות, כמו ADHD או OCD, אך אבחונן נעשה בנפרד.

נעצור כרגע כאן ונעבור לדון במאמר הבא הרלבנטי לתסמונת:

Ganos, C., M€unchau,, A., & Bhatia, K. P. (2014). The semiology of tics, Tourette’s, and their associations.

[ הסמיולוגיה של הטיקים, טורט והאסוציאציות שלהם ]

Movement Disorders Clinical Practice, 1(1), 145–146.

המאמר מציין כי תסמונת טורט היא אחת מאותן הפרעות שבהן תחומי הנוירולוגיה והפסיכיאטריה חופפים. מה שחשוב באמת הוא לא רק לזהות את הטיקים אלא גם לזהות אתגרים אחרים שהסובלים מההפרעה מתמודדים איתם לצד הטיקים, אתגרים שיכולים להשפיע על האופן שבו הם גדלים וחיים את חייהם.

הסימנים הנפוצים המסייעים להבדיל בין טיקים להפרעות תנועה אחרות כוללים את המאפיינים האופייניים להם, החזרתיות, ההגזמה והתחושה של דחף בלתי רצוני או התחושה המוקדמת הקודמת להם. הטיקים הם בדרך כלל קצרים, משתנים בעוצמתם, ומתרחשים כתנועות פתאומיות שחוזרות על עצמן או כצלילים שאינם מכוונים למטרה. לעתים קרובות הם מבוצעים מחוץ להקשר ואינם חלק מההתנהגות הרצונית ומוכוונת המטרה. בניגוד להתנהגויות סטריאוטיפיות, לטיקים בדרך כלל קודם דחף פנימי לזוז, ולעתים קרובות ניתן לדכא אותם מרצון לזמן מוגבל, אם כי זה עלול להוביל לעלייה בעוצמתם או בתדירותם לאחר מכן. ההתפלגות בגוף האדם, כוללת בדרך כלל את הראש, הצוואר והכתפיים, עם מצמוץ עיניים או טיקים בפנים.

לעומת זאת, להפרעות תנועה אחרות כמו דיסטוניה, כוריאה או התנהגות סטריאוטיפית יש לעתים קרובות מאפיינים קליניים שונים, כגון תנוחות מתמשכות בדיסטוניה, תנועות בלתי צפויות וזורמות בכוריאה, או תנועות חוזרות ונשנות ללא הדחף המקדים האופייני לטיקים בהתנהגות סטריאוטיפית.

המאמר ממשיך ודן בשאלה כיצד מחלות נלוות משפיעות על הטיפול ואיכות החיים של אדם עם טורט?

מחלות נלוות כגון הפרעת קשב וריכוז (ADHD), הפרעה טורדנית-כפייתית (OCD) והפרעת הספקטרום האוטיסטי (ASD) שכיחות מאוד בקרב אנשים עם תסמונת טורט ומשפיעות באופן משמעותי על הטיפול ואיכות החיים שלהם. מצבים מקבילים אלה יכולים לסבך את התמונה הקלינית, מה שהופך את ניהול הטיקים לבד למאתגר ביותר. לדוגמה, הפרעת קשב וריכוז יכולה להגביר את האימפולסיביות וההיפראקטיביות, מה שעלול להפריע לטיפולים התנהגותיים בטיקים, בעוד ש-OCD עלול להוביל למצוקה נוספת ולהתנהגויות כפייתיות הדורשות התערבויות ממוקדות.

יתר על כן, נוכחותן של פסיכופתולוגיות מרובות קשורה לפנוטיפים חמורים יותר ועלולה להוביל לפגיעה תפקודית גדולה יותר, למצוקה פסיכולוגית, ולהשפיע לרעה על אינטראקציות חברתיות, ביצועים אקדמיים או תעסוקתיים ורווחה כללית. ניהול יעיל דורש לעתים קרובות גישה רב-תחומית המתייחסת לא רק לטיקים אלא גם למצבים המתקיימים במקביל. זיהוי וטיפול במחלות נלוות הוא חיוני לשיפור איכות החיים, מכיוון שהן יכולות להיות התורמות העיקריות לקשיים חברתיים ורגשיים, מעבר לתסמינים המוטוריים של טורט.

המאמר למציין בין היתר נתונים אלו: ככלל תסמונת ז'יל דה לה טורט [הפרעת הטורט] משפיעה על זכרים בתדירות גבוהה יותר מאשר על נשים (יחס של כ-3:1 ל-4:1). השכיחות הכללית באוכלוסייה הכללית היא כ-1%. האבחנה היא בעיקר קלינית, ומסתמכת על היסטוריה ותצפית. הטיקים מתחילים לרוב כתנועות מוטוריות או קוליות פשוטות, ומתקדמים עם הזמן. אבחון שגוי יכול להתרחש עקב תכונות חופפות ואתגרים בהתבוננות בטיקים במהלך הבדיקה. הפרעת קשב וריכוז משפיעה על כ-60% מחולי הפרעת הטורט, לעתים קרובות לפני טיקים. תסמונת אובססיבית קומפולסיבית מתרחשת בכשליש ממקרי הפרעת הטורט; תסמינים טורדניים-קומפולסיביים (OCS) עשויים להופיע לאחר טיקים. הפרעת הספקטרום האוטיסטי (ASD) קשורה יותר ויותר ל-הפרעת הטורט. מחלות נלוות תורמות לפגיעה תפקודית מוגברת ולאיכות חיים נמוכה יותר. התנהגויות של פגיעה עצמית, כולל צביטת העור ודפיקות ראש, עלולות לסבך את הפרעת הטורט. הבסיס הגנטי של הפרעת הטורט כולל אשכולות משפחתיים ומחיקת גנים ספציפיות (למשל, NLGN4 – נוירוליגינים, כגון NLGN4, הם מולקולות הידבקות תאית הקיימות בצד הפוסט-סינפטי של הסינפסה [המרווח הפונקציונלי בין תאי העצב] ועשויות להיות חיוניות ליצירת סינפסות תפקודיות). מחקרים נוירופיזיולוגיים מדגישים חריגות במעגלי המוח הכוללים את גרעיני הבסיס. הדמיה מוחית חושפת שינויים מבניים ותפקודיים במוח, במיוחד באזורים מוטוריים ולימביים. מאמינים כי טיקים נובעים מתפקוד לקוי במעגלים קורטיקו-סטריאטו-תלמו-קורטיקליים. גורמים סביבתיים כמו מתח יכולים להחמיר טיקים. האפשרויות הטיפוליות כוללות טיפולים התנהגותיים, תרופות, ובמקרים מסוימים, גירוי מוחי עמוק.

טיפולים התנהגותיים כוללים:

אימון בהיפוך הרגלים (HRT) [Habit Reversal Training] כהתערבות התנהגותית כקו ראשון.

כאן ארחיב ואוסיף דוגמה קלינית וטכניקה מקיפה של (HRT) להתמודדות עם טיקים בטורט, כולל שלבי הטיפול והיישום בפועל:

נבו, בן 12, תלמיד בחטיבת הביניים מפרפר בעפעפיו (motor tic) וכל מספר דקות משמיע טיק ווקלי קצר (vocal tic ) . נבו מגלה קשיים רבים בחברה; כולל מבוכה וחוסר ריכוז.

עקרונות הטיפול בהיפוך הרגלים: Habit Reversal Training

זוהי שיטת טיפול מבוססת-ראיות להתמודדות עם טיקים, שפותחה על ידי Azrin & Nunn (1973). היא כוללת ארבעה שלבים עיקריים:

אימון מודעות (Awareness Training)

אימון לתגובת-התנגדות (Competing Response Training)

חיזוקים חברתיים (Social Support)

העברה לשימוש יומיומי (Generalization Training)

שלב 1 – אימון מודעות

מטרה: לגרום למטופל לזהות בדיוק מתי והיכן מופיע הטיק.

כלים: יומן טיקים: נבו רושם כל פעם שהוא מרגיש תחושת־מקדימה (premonitory urge) – גירוד קל בעפעף או תחושה של “כבדות” בגוף. הקלטות וידאו: הקלטת פרקי הזמן של הטיקים בבית ובכיתה בכדי לאתר תבניות (למשל: כשהוא משועמם או בזמן צפייה במסך).

תרגיל מודעות: המטפל מבקש מנבו לעצור מיד כשמרגיש התחלה של גירוי מקדים ולומר בקול: “עכשיו התחיל טיק”.

שלב 2 – אימון לתגובת-התנגדות (Competing Response)

בחירת תגובה מתחרה (Competing Response):

תגובה שמנוגדת לתנועת הטיק ולא ניתנת לביצוע במקביל לו, אך קלה לביצוע וברת־קיימא למשך 1–3 דקות. לדוגמה: במקום לפרפר בעפעף – ליישר את העפעף ולהדקו בעדינות (החזקה קלה של העפעף סגור).

אימון בפיקוח: בשלב ראשון, המטפל מנחה: “כשאתה מרגיש את התחושה המקדימה, עצור הכל, ואמור ‘טיק’, ואז מיד סגור את העפעף ונשום עמוק במשך 30 שניות.”

תרגול מובנה: חוזרים על התהליך 10–15 פעמים בכל מפגש טיפולי, עד שהתגובה המתחרה נעשית "אוטומטית."

שלב 3 – חיזוקים חברתיים

משפחה וביה"ס: הוריו של נבו מתבקשים לשבח אותו על כל הפסקת טיק מוצלחת (“יופי נבו!”) ואף לתת סמלי חיזוק (מדבקה/נקודה).

לוח חיזוקים: בכל יום בו נבו מצליח ליישם את התגובה המתחרה לפחות 10 פעמים – הוא מקבל פרס קטן (בחירת סרט, פעילות מועדפת).

שלב 4 – העברה לשירות יומיומי

יישום בהקשרים שונים: בכיתה, בחצר בית־ספר, בבית, בזמן שיעורי הבית.

תרגול עצמאי: נבו שומר על יומן “נסיונות לתגובת-התנגדות” ומסמן כל פעם שהצליח ליישם ללא עזרת המטפל.

בדיקה חוזרת: מפגשי מעקב מידי שבועיים, לבחינת התקדמות והתאמת תגובות תחרות חדשות במידת הצורך.

התוצאות הצפויות

קיצור משך הטיקים ומיתון תדירותם

הפחתת המתח הנפשי שנלווה לתחושות מקדימות

שיפור התפקוד החברתי והלימודי של המטופל

אציין כי ההתערבות שהובאה למעלה נעשית לא פעם במסגרת התנהגותית מקיפה לטיקים (CBIT Comprehensive Behavioral Intervention for Tics – – ) הנמצאת בשימוש נרחב. הבה נרחיב בנושא:

CBIT משלבת את יסודות ה-HRT (Habit Reversal Training) עם התייחסות פונקציונלית לסביבת המטופל ורכיבים של ניהול מתח והרפיה, כדי להשיג שינוי יציב ועמוק יותר בהתנהגות הטיק.

רכיבי CBIT

אבחון פונקציונלי (Functional Assessment) וניתוח גורמים ממוצעים

זיהוי מצבים, רגשות וגורמים סביבתיים המעודדים או מחזקים את הטיקים (כגון שעמום, מתח, צפייה במסך, אינטראקציה חברתית מסוימת).

תיעוד תדירות ועוצמת הטיקים בסיטואציות שונות באמצעות יומן או שאלונים מובנים .

הדרכת המטופל ומשפחתו (Psychoeducation)

הסבר על טורט, טיקים ותחושות־מקדימות (premonitory urge).

החשיבות של מודעות מוקדמת לאיתותים גופניים ולהבדיל בין תחושה־מקדימה לבין הטיק עצמו.

אימון מודעות (Awareness Trainin )

לימוד זיהוי התחושה המקדימה ברגע שהיא מתחילה.

תרגילי הקפאת תמונה” (video self-observation) ושיחזור המצב שמביא לטיק.

תגובת-התנגדות מתחרה (Competing Response Training)

פיתוח “תגובה תחרה” מותאמת לכל טיק מרכזי: תנועה או מתיחה שמנוגדת לטיק ואינה מאפשרת ביצועו.

תרגול מרובה עד שהתגובה התחרה נעשית אוטומטית כאשר תחושת הקדם מופיעה.

התערבות פונקציונלית (Function-Based Intervention)

התאמת הסביבה להפחתת הגירויים המפעילים:

למשל, אם צפייה במסך מגבירה טיקים, הפחתת זמן המסך או הפסקות תכופות עם תרגילי הרפיה.

אם מתח חברתי בכיתה מחזק טיקים, מתן משימות קבוצתיות קצרות עם חיזוקים מותאמים.

שימוש בחיזוקים חיוביים (מדדי התקדמות, תגמולים קטנים) כדי להגביר את היישום.

ניהול מתח והרפיית שרירים (Relaxation Training )

תרגילי נשימה (diaphragmatic breathing), הרפיית שרירים מתקדמת (progressive muscle relaxation) או מדיטציה קצרה.

שילוב תרגול יומי קבוע, להפחתת הרקע המתחתי שמגביר את התחושות הפרמוניטוריות.

העברה והכללה (Generalization & Maintenance)

יישום התרגילים בסביבות שונות (בית, בית־ספר, חוג ספורט).

איתור “נקודות תורפה” (למשל נסיעות ברכב, שיעורי בית בלילה) ותרגול יזום שם.

מפגשי מעקב תקופתיים (חודש, שלושה חודשים) להערכת שימור התוצאות והתאמות.

אם ניקח כעת כדוגמא את נבו בן ה12 שנים וניישם CBIT כגישת טיפול במצבו הרי:

אבחון פונקציונלי: נבו מגלה שהטיק הקולי מתגבר כשהוא צופה בסדרה בטלוויזיה לפני שינה; הפירפור בעפעפיים מתגבר בזמן שיעור דיקדוק כשהוא מרגיש שעמום.

תגובת-התנגדות:

במקום טיק קולי: סגירת הלשון ללוח השיניים ותנועה עדינה של הלשון אחורה במשך 1–2 דקות.

במקום פירפור בעפעפיים: חיזוק השריר סביב העין על־ידי כיווץ עדין והחזקה למשך 30 שניות.

התערבות פונקציונלית:

לפני צפייה בטלוויזיה: נבו מבצע תרגילי נשימה למשך שתי דקות.

בכיתה: המטפל מבקש מהמורה להניח לנבו דף שאלון קטן שמשלב שאלות על ההרצאה, בכדי להפחית שעמום ולמקד את תשומת הלב.

הרפיה יומית: תרגילי נשימה ושחרור המתח כל ערב לפני השינה.

מעקב: מפגש אחרון חודש לאחר סיום הטיפול –

נציין כי מחקרים מבוקרים הראו ש-CBIT מפחית תדירות ועוצמת טיקים באופן מובהק יותר מהתערבות פסיכואדוּקטיבית בלבד¹.

CBIT מספק אפוא מסגרת רחבה ומשולבת להבנת הטיקים לא רק כבעיה גופנית־נוירולוגית אלא גם כתגובה מותנית לסביבה ולמתח. השילוב של אבחון פונקציונלי, תגובת-התנגדות, ניהול מתח והתאמות סביבתיות מביאים להפחתה משמעותית בטיקים ולשיפור איכות החיים של המטופלים.

להלן נקודות נוספות מתוך המאמר:

טיפולים תרופתיים כוללים אנטגוניסטים לקולטני דופמין, אגוניסטים אלפא-אדרנרגיים ואחרים. בחירת התרופות תלויה בחומרת הטיקים, מחלות נלוות ופרופילי תופעות לוואי. יעילות הטיפול משתנה; אבחון וטיפול מוקדם משפרים את התוצאות. ניהול מחלות נלוות חיוני לשיפור כולל. חינוך ותמיכה משפחתית הם מרכיבים קריטיים בניהול. אבחון מוקדם מקל על התמודדות טובה יותר ומפחית סטיגמה. למרות השונות, ההפרעה לרוב אינה מובילה לניוון עצבי. איכות החיים עלולה להיפגע באופן משמעותי אם מחלות נלוות אינן מטופלות. צוותי טיפול בין-תחומיים עוזרים לתת מענה לצרכים מורכבים. אבחנה מבדלת מדויקת חיונית כדי למנוע טיפולים מיותרים. המשך המחקר על הגנטיקה והנוירוביולוגיה של הפרעת הטורט נמשך. חשוב להכיר באופי הספקטרום של הפרעת הטורט, כולל הפרעות נלוות. בסך הכל, הפרעת הטורט הוא מצב הניתן לניהול עם גישות טיפול רב תחומיות מתאימות.

המאמר השני שאסקור בהקשר לטיפול ההתנהגותי בטורט הינו:

Chen, X.-M., Zhang, S., & Xu, M. (2025). Integrating behavioral interventions for Tourette’s syndrome: Current status and prospective.

[ שילוב התערבויות התנהגותיות לתסמונת טורט: מצב נוכחי ועתידי ]

World Journal of Psychiatry, 15(3), 1-6

מאמר זה מדבר על טיפולים התנהגותיים לתסמונת טורט, תוך התמקדות באופן שבו טכניקות כמו טיפול קוגניטיבי-התנהגותי (CBT) בשילוב עם אימון היפוך הרגלים יכולות להקל על תסמיני טיקים וחרדה אצל ילדים. הוא גם דן בחשיבות של שיפור איכות החיים על ידי שימוש בטיפולים אלה ומביט לעבר התקדמות עתידית בתחום זה.

מאמר זה מציין כי טיפולים התנהגותיים עכשוויים, כגון טיפול קוגניטיבי-התנהגותי (CBT), אימון היפוך הרגלים (HRT) והתערבות התנהגותית מקיפה לטיקים (CBIT), הוכחו כיעילים בניהול הטיקים המוטוריים והקוליים הקשורים לתסמונת טורט, כמו גם בטיפול במחלות נלוות פסיכולוגיות כמו חרדה ו-OCD. המחקרים מדגישים כי טיפולים אלה יכולים להפחית משמעותית את חומרת הטיקים ולשפר את הרווחה הפסיכולוגית אצל חולים, במיוחד ילדים, ולתרום באופן חיובי לאיכות חייהם הכוללת. עם זאת, בעוד שהיתרונות לטווח הקצר נתמכים היטב, יש עדיין צורך במחקר מתמשך כדי לייעל את התוצאות ארוכות הטווח ואת הישימות בקרב אוכלוסיות מגוונות.

המאמר מציע מספר כיוונים עתידיים לשיפור תוצאות הטיפול עבור מטופלי טורט. אלה כוללים הרחבת הניסויים הקליניים כך שיקיפו אוכלוסיות מגוונות יותר ותקופות מעקב ארוכות יותר, טיפוח שיתופי פעולה בין-תחומיים בין פסיכולוגים התנהגותיים, נוירולוגים ומשקמים כבדי להבין טוב יותר את האופי הרב-גוני של TS, ושילוב התערבויות דיגיטליות מתפתחות – כגון CBT ו-ERP מבוססי אינטרנט – בכדי להגביר את הנגישות והדבקות. בטיפול הדגשת פלטפורמות דיגיטליות מותאמות תרבותית, ידידותיות למשתמש וחסכוניות יכולה להרחיב את טווח ההגעה של טיפולים התנהגותיים, במיוחד במסגרות מוגבלות במשאבים. בנוסף, שילוב טיפולים התנהגותיים עם גישות פרמקולוגיות ונוירוביולוגיות ובחינת אסטרטגיות טיפול מותאמות אישית המבוססות על גורמים גנטיים וסביבתיים מודגשים כאפיקים מבטיחים להתפתחות עתידית.

המאמר מדגיש מספר טיפולים התנהגותיים וגישות פסיכותרפויטיות לניהול תסמונת טורט. הטיפולים ההתנהגותיים העיקריים שנדונו כוללים טיפול קוגניטיבי-התנהגותי (CBT), אימון בהיפוך הרגלים (HRT) והתערבות התנהגותית מקיפה לטיקים (CBIT). טיפולים אלה מפחיתים ביעילות טיקים מוטוריים וקוליים ומטפלים במחלות נלוות פסיכולוגיות כמו חרדה ו-OCD. בנוסף, גרסאות מבוססות אינטרנט של טיפולים אלה, כגון CBT דיגיטלי ו-ERP, מודגשות כשיטות חדשניות המשפרות את הנגישות, ההיענות לטווח ארוך והשגת הטיפול, במיוחד במסגרות מוגבלות במשאבים.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי מבוסס אינטרנט (CBT) ומניעת חשיפה ותגובה (ERP) הם שיטות דיגיטליות המספקות טיפולים התנהגותיים מבוססים לתסמונת טורט (TS) באמצעות פלטפורמות מקוונות. גישות אלו זכו לתשומת לב כאמצעי יעיל לשיפור הנגישות ולהרחבת טווח ההגעה של טיפולים מסורתיים.

CBT מבוסס אינטרנט:

שיטה זו כוללת תוכניות מקוונות מובנות ואינטראקטיביות המשלבות עקרונות ליבה של CBT, כגון ארגון מחדש קוגניטיבי, שינויים התנהגותיים ואימון מיומנויות התמודדות.

טיפול כזה יכול להיות מונחה על ידי מטפלים או באמצעות מודולים לעזרה עצמית עם קשר ישיר אך מוגבל עם מטפל.

תוכניות רבות כוללות חינוך פסיכולוגי, טכניקות הרפיה ואסטרטגיות לניהול טיקים ובעיות פסיכולוגיות נלוות.

הפורמט הדיגיטלי מאפשר למטופלים לגשת לטיפול בזמן שנוח להם, לעקוב אחר מודולים בזמן הנוח להם ולחזור על התוכן לפי הצורך.

מחקרים אחרונים, כפי שמוזכרים במאמר זה, מראים כי CBT המועבר באינטרנט מפחית ביעילות את חומרת הטיקים ומשפר את התוצאות התפקודיות, בהשוואה לטיפול פנים אל פנים.

ERP מבוסס אינטרנט:

טיפול זה מתמקד בחשיפת מטופלים למצבים המעוררים טיקים או חרדה, במטרה למנוע את התגובות הכפייתיות או הטיקים שבדרך כלל מגיעים לאחר החשיפה.

תוכניות ERP דיגיטליות מנחות את המטופלים באמצעות תרגילי חשיפה שיטתיים, לרוב עם פרוטוקולים ספציפיים המותאמים להעברה מקוונת.

תוכניות אלה כוללות חומרי הדרכה, הדגמות וידאו ומשימות חשיפה מותאמות אישית.

בדומה ל-CBT מבוסס אינטרנט, ניתן להנחות מודולי ERP מרחוק, מה שמגביר את הנגישות למטופלים שעלולים להתמודד עם מחסומים לטיפול אישי.

מחקרים המוזכרים במאמר מדווחים על שיפורים משמעותיים בחומרת הטיקים בעקבות ERP המועבר באינטרנט, עם יתרונות שנשמרו לאורך תקופות מעקב,.

היבטים נוספים:

טיפולים דיגיטליים אלה הותאמו כדי לתמוך במעורבות המטפל, ניטור עצמי ומשוב בזמן אמת.

הם שואפים להתגבר על מחסומים גיאוגרפיים, לוגיסטיים ופיננסיים הקשורים לטיפול מסורתי.

האתגרים כוללים הבטחת מעורבות משתמשים, אוריינות דיגיטלית והתאמה תרבותית כדי לייעל את היעילות בקרב אוכלוסיות מגוונות.

מחקר עתידי נועד לשפר את המדרגיות, ההיתכנות במסגרות מוגבלות במשאבים ושילובם במערכות בריאות מרחוק, כמו גם לטפל בפערים בגישה.

לסיכום, CBT ו-ERP מבוססי אינטרנט הם כפי הנראה גישות מבטיחות ומתוקפות המאפשרות התערבויות התנהגותיות ניתנות להרחבה, נגישות ויעילות לניהול טיקים ותסמינים פסיכולוגיים נלווים ב-TS.

לרשום תגובה